Mrai Sndor:
2007.06.18. 14:04
Olyasfle ez a knyv, mint a rgi fves knyvek, amelyek egyszer pldkkal akartak felelni a krdsekre, mit is kell tenni, ha valakinek a szve fj, vagy elhagyta az Isten. Nem eszmkrl s hskrl beszl, hanem arrl, aminek kze van az emberhez. rja tanulva akarja tantani embertrsait, tanulva a rgiektl, a knyvekbl, azokon keresztl az emberi szvbl, az gi jelekbl. Elemi ismereteket kvn kzvetteni az emberi let alapigazsgait illeten. Mrai Sndor 1943-ban rott mvt Epikttosznak, kedves Marcus Aureliusnak, Montaigne-nak s valamennyi sztoikusnak ajnlja, akiktl a hatalomrl, a jkedvrl, a
flelemmentes letrl tanult.
Olvas, ez a knyv szeretne szinte lenni. Egy ember rta, kinek tudsa szerny s vges. Nem akar mst ez a knyv, mint mind a megszmllhatatlan knyvek, melyek a rgmlt s flmlt idben beszlni akartak az ember sorsrl a vilgban. Szeretn elmondani egy ember, hogyan kell lakni, enni, inni, aludni, betegnek lenni s egszsgesnek maradni, szeretni s unatkozni, kszlni a hallra s megbklni az lettel. Nem sok ez, mert az ember ltalban s e knyv rja klnsen keveset tud csak nmagrl s a vilgrl. De emberi feladatnak elg. Tbbre nem is vllalkozhatunk az letben.
Ez a knyv teht szinte lesz, olvas, s nem eszmkrl s hskrl beszl majd, hanem csak arrl, aminek kze van az emberhez. rja nem tantani akar, amikor e knyvet rja, hanem tanulni. A knyvekbl akar tanulni, melyeket eltte rtak a blcsek s a beavatottak, az emberek letbl akar tanulni, amennyire azt megfigyelni s megrtenie sikerlt, az let jeleibl akar tanulni, teht a betbl, az emberi szvbl, a fvekbl s az gi jelekbl egyszerre. Mert mindez egytt alaktja az emberi sorsot. Nem tuds knyv ez, csak olyan, amilyent az elemiben tantanak. Aki rta, nem ismeri a felttlen igazsgot s gyakran tved a rszletekben. Mert ember. De keresi a felttlen igazsgot, s nem rstelli, ha tved a rszletekben. Mert ember. Olyasfle lesz ht ez a knyv, mint a rgi fves knyvek, melyek egyszer pldkkal akartak felelni a krdsekre, mit is kell tenni, ha valakinek a szve fj, vagy elhagyta az Isten.
S aki jobban tudja, mondja jobban.
Az letnek rtket csak a szolglat adhat, amellyel az emberek gye fel fordulunk. Ez kiss szigoran s ltalnosan hangzik, de ez az egyetlen igazsg, melyet minden kvetkezmnnyel megismertem. Senki nem lhet a virgos rten, mint Ferdinnd, a bika, s nem szagolhatja bntetlenl a szp virgokat. Ember vagy, teht ember mdra s az emberek kztt kell lned.
Ember mdra lsz, ha igazsgosan lsz. Ha minden cselekedeted s szavad aljn a szndk van: nem rtani az embereknek. Ha megksrled – feltns s hi szerep nlkl – segteni az embereknek. Nha csak azzal, hogy nem hallgatod el az egyszer igazsgokat. Nha csak azzal, hogy nem mondod tovbb, amit msok hazudnak. Nha csak azzal, hogy nem mondasz igent, mikor mindenki kiabl: „Igen, igen!” Egy leten t, kvetkezetesen, nem beleegyezni abba, ami az emberek hazugsga, nagyobb hsiessg, mint alkalmilag hangosan s mellveregetve tiltakozni ellene.
A hallos gyon csak akkor pihensz nyugodtan, ha mindennap, minden ntudatoddal, az igazsgot szolgltad. Nha nagyon egyszer s kicsinyes az igazsg. De te ne vlogass. Ennyi az let rtke.
Minden blcs, kinek gondolatait megismernem sikerlt, arra tantott, hogy lni s rni gy kell, mintha minden cselekedetnk utols lenne az letben, mintha minden lerott mondatunk utn a hall tenne pontot. Csak a hall rzelgs, flelem s oktalan gyvasg nlkl val tudata ad letnknek s rsunknak igazi magatartst. Vgzetesen kell lni s rni, teht nyugodtan, nagyon figyelmesen, egyforma ervel figyelve a vilgra s nmagunkra, rtelmnkre s szenvedlyeinkre, az emberek szndkaira s a mindensghez val kapcsolatainkra. Ez az egyetlen emberhez mlt magatarts: tbbet Isten sem kvn tlnk. S nincs nagyobb bn s hibb ksrlet, mint tbbet vagy mst akarni, mint amit Isten kvn tlnk.
A legrdekesebb tnemny, mellyel az emberi letben tallkozhatunk, az emberi jellem. Semmi nem olyan rdekes, meglep, kiszmthatatlan, mint a folyamat, melynek sorn egy ember elrulja jellembeli sajtsgait. Brmit mutat is a vilg: tjakat s termszeti csodkat, a fldi flra s fauna belthatatlan vltozatait, semmi nem olyan sajtos, mint egy-egy ember jelleme. Mikor rdekldsnk eljut a vilg dolgainak szemllse kzben az emberi jellem ismerethez, egyszerre gy rezzk, ez volt igazi feladatunk az letben. Minden ms, amit megismertnk, csak ismereteinket gazdagtotta. De lelknk csak a jellemek ismerettl lesz gazdagabb. Mert ez a legkzvetlenebb emberi tapasztals, igen, a jellem maga az ember.
S mert a jellem maga az ember, hasztalan iparkodunk eltitkolni azt: jellemt ppen olyan kevss rejtegetheti az ember, mint ahogy testi lnyt nem tudja elrejteni semmifle kdsapka. Ideig-rig viselhetnk az letben lszakllt s lruhkat, de egy pillanatban lehull rlunk minden jelmez s megmutatkozik a valsg. Egy mozdulat, egy sz, egy cselekedet vgl is elrulja igazi jellemnket: az larcosbl csak alkalmi lehet. S a tallkozs egy jellem valdi sajtsgaival a legnagyobb emberi lmny, melyben rsznk lehet.
Az igazi lmny az ember szmra teht elsrenden ennyi: nmagnak megismerse. A vilg megismerse rdekes, hasznos, gynyrkdtet, flelmes vagy tanulsgos; nmagunk megismerse a legnagyobb utazs, a legflelmesebb felfedezs, a legtanulsgosabb tallkozs. Rmban vagy az szaki Sarkon jrni nem olyan rdekes, mint megtudni valami valsgosat jellemnkrl, teht hajlamaink igazi termszetrl, a vilghoz, a jhoz s rosszhoz, az emberekhez, a szenvedlyekhez val viszonyunkrl. Mikor rtelmem elgg megrett erre, mr csak ezt az lmnyt kerestem az letben.
Jellemnk megismersvel prhuzamosan meg kell ismerni testnk termszett is. De csak gy, mint egy rossz s htlen szolga termszett. Jellemnk az r, rtelmnk parancsol; a test csak szolga. gy is kell bnni vele, rtelmesen s mltnyosan, prtatlanul s szigoran, mint egy szolgval, aki minden pillanatban hajlamos a htlensgre, a szksre s a lzadsra. Meg kell ismernnk termszett, hajlamait, s amennyire lehet, egyeztetni kell a vilggal, a lehetsgekkel, az let rk temnek radsval. Szolga s egszen gyermekes. Szerveink hajlamai oly kezdetlegesek, mint a kisgyermek kvetelsei. Mindent akar a test, minden rmet, mindenfajta kielglst s folyamatosan akarja. Ilyenkor szigorral kell bnni vele. De az anyag, melybl kszlt, rokonsgot tart a flddel, a vzzel s a csillagokkal is: a testben van valami rk, ugyanakkor, amikor nevetsgesen romland s muland. A nagyon rvid idben, mikor ez a szolga rendelkezsnkre ll, meg kell ismerni termszett s minsgt, titkos szksgleteit, s jindulattal s tapasztalssal megadni neki mindent, amire szksge lehet, hogy elvgezze dolgt s ne zavarja jellemnket s rtelmnket. De a jellem ne trjn semmifle rabszolgalzadst.
gy rtem: meg kell rizni rzkeinkkel szemben is rangunkat. Csak nagy figyelemmel, mltnyossggal s tapasztalattal maradhatunk rzkeink mesterei. Aki erszakos nmagval szemben, elbukik. Vad horda ez, az rzkek hada. Minden fegyverrel kzdenek az ember ellen, mint a kecseszkecskenbirkzk, nem tisztelnek semmifle jtkszablyt, rgnak, cspnek s harapnak. Van valami flelmes s nagyszer is lzadsukban. Az ember addig l, amg szenvedlyei vannak. De a szenvedlyeket lehet nevelni. Az nzst, a kjvgyat, a testi hsget s szomjsgot lehet emberiv varzsolni. A mohsgot t lehet alaktani hasznos emberi akaratt. Mint ahogy a szlbl, a tzbl, a fnybl hasznos, emberi szolglatra alkalmas erket lehet szeldteni – ha mg oly hatalmasok is a vilgban, korbcsoljk a tengert s felgyjtjk az erdket s vrosokat, az ember ersebb! –, gy meg lehet fkezni az erket s indulatokat, melyek tjrjk az emberi testet, uralkodnak szvnk s idegeink fltt. Emberi szolglatra lehet nevelni e vad erket. Ehhez nagyon sok tapasztals, sok szomorsg, sok akarat s emberfeletti er kell.
Semmifle magatarts nem jogosult, mely az emberi renden kvl akar felpteni egyfajta letrendet s napirendet. Az ember szmra a vilg dolgainak s a cselekedeteknek addig van csak rtelmk, amg hatni akarnak az emberekre, s egyttmkdnek az emberi vilggal. Ez az egyttmkds lehet kzvetlen s lehet kzvetett. De sajt rdekbl senkinek nincs joga lni, igen, mg alkotni sincs joga.
Az ember, mrhetetlen ggjben s hisgban, hajland elhinni, hogy a vilg trvnyei ellen is lhet, megmsthatja azokat s bntetlenl lzadhat ellenk. Mintha a vzcsepp ezt mondan: „n ms vagyok, mint a tenger.” Vagy a szikra: „Rajtam nem fog a tz.” De az ember semmi ms, mint egyszer alkatrsze a vilgnak, ppen olyan romland anyag, mint a tej vagy a medve hsa, mint minden, ami egy pillanatra megjelenik a vilg nagy piacn, s aztn, a kvetkez pillanatban, a szemt- vagy a pcegdrbe kerl. Az ember, testi mivoltban, nem is magas rang eleme a vilgnak; inkbb csak sznalmasan pusztulsra tlt anyagok sszessge. A k, a fm is tovbb l, mint az ember. Ezrt mindaz, amit testnkn t jelentnk a vilgban, jelentktelen. Csak a lelknk ersebb s maradandbb, mint a k s a fm – ezrt soha nem szabad mskppen ltnunk magunkat, mint lelknk trfogataiban. Az er, mely a romland testi szvetben kifejezi magt, nemcsak alkatrsze, hanem rtelme a vilgnak. Ez az er az emberi llek. Minden ms, amit a vilgban jelentnk s mutatunk, nevetsges s sznalmas.
Nem szabad babonkkal lni. A pnteket, a tizenhrmat, a szemmelverst, a szmok s jelek vajkos magyarzatt a gnosztikusok hoztk vilgunkba, a korai keresztnysg Rmjba tdul, gylevsz s zagyva szektk, szriaiak s alexandriai cseprgk, kancsi szvegmagyarzk, habz szj s sunyi rajongk. A fiatal keresztnysgnek nem volt mg ereje, hogy megverje azokat, akik szemmel vernek, a pntekre ezt mondja: „Egy nap”, a tizenhromra: „Egy szm, mint a tbbi.” Zavaros s erjed id volt ez. A sztoikusok mr nem parancsoltak Rmban, a keresztnyek mg nem uralkodtak. Az ember elhagyatva llt szemkzt termszetvel s a termszettel. Flt, szklt, babonskodott s varzsolt. Ember vagy, hited van, tudod, hogy rend van a tnemnyek mgtt, felsbb rtelem. Vesd meg a babonkat.
De tudjad azt is, hogy rtelmed s hited bszke ntudata nem fegyelmezi s flemlti a vilg titkosabb erit, melyek szletsedtl hallodig lopakodnak s settenkednek krltted. A baleset, a szmok sszjtka, a nagy szmok trvnye, a fld, a lg, a sugarak rthetetlen szndkai s tervei, mindez belthatatlan. Valamilyen kevs alzatot s remegst azrt megrizhetsz szvedben. A vilg nemcsak fnyes s stt, nem; a vilg zavaros is. Nemcsak sugr, fny s h van; dmonok is vannak. (Goethe hitt a dmonokban.) A vilg nemcsak rtelmes s kvetkezetes; valahol bujkl a tnemnyekben a varzs is. Nem szabad babonsnak lenned, mert ez nem illik emberhez. De nem szabad teljesen megvetni a babonkat, mert ez emberfltti, illetlen gg. Inkbb csak szeld gnnyal kell bnni baboninkkal, mint aki mosolyog – de kiss fl is.
|