Mrai Sndor:
2007.06.18. 14:10
A ml vek, az idsebb letkor csakugyan adnak valamit, amirt rdemes volt elviselni az let sok fradtsgt, megalztatst, fjdalmas vesszfutsait is. Nemcsak tapasztalatokat adnak, mert a tapasztalatoknak nmagukban nincs sok nevel erejk, mint ezt az letben mindenfel lthatjuk: az emberek, bizonyos tragikus tapasztalatok birtokban is ugyanazokat a vgzetes hibkat kvetik el, akkor is, ha elre tudjk a kvetkezmnyeket. Nem, az idsebb kor nagy elnye, hogy rendszert tudunk felpteni tapasztalatainkbl, ha nem vagyunk egszen ostobk vagy aljasok, s nem hajtunk regsgnkben az emberek ltal kinevetett s lenzett, sz pojck lenni! Mint a vndor, aki egy bonyolult hegyrendszert ismert meg vndorlsai kzben, s a legmagasabb cscsra rve, tltja egy tj szerkezett, ttekinti a hegycscsok sszefgg sorozatnak geolgiai trvnyszersgt, gy ltjuk mi is a ml vekkel a rendszert mindabban, ami trtnik letnkben s msok letben. Ez az ttekints, melyet csak az vek mlsa hoz meg, a legnagyobb elgttel, melyet az emberi s vilgi dolgok megismerse kzben szerezhetnk.
S mert vndor vagy, minden nap tovbb kell menned az ton, mely egyetlen clod, teht lelked s a lelkedben elrejtett isteni tartalom megismerse fel vezet. Nem knny ez. Gondold csak meg, milyen sokfajta csbts hvogat tkzben, hogy megpihenj, flbeszaktsd utadat, mssal trdjl! Szp n ll az t mentn s bjos mosollyal int feld. Tested s rzkeid felelnek e hvsra, szeretnl elvegylni e szp testtel s tadni magad a kj des bdulatnak. De tudnod kell, hogy a hi s kjes pillanatokat a teljes kietlensg s tancstalansg kveti. Mert lelked mst akar, s mikor tested megteted egy msik test flledt fszervel, a llek hes s szomjas marad. Pnz, rdemrendek, cmek, rangok akadnak utadba: de mit kezdesz mindezzel, ha a figyelem, fradtsg, id, mely a vilgi elismers ra, elvonja lelked legjobb erit az isteni megismerstl? Cimbork kurjongatnak az t mentn, s hvnak magukkal, kajn vllalkozsra biztatnak: mit nyerhetsz minden zleten s szrakozson, ha a jtkasztal vagy a kocsmaasztal mellett vesztegelsz, s kzben lelked knz srgetssel krdi: „Mirt lopod itt az idt? Mindez gyermekes s aljas. Tovbb kell menned, hiszen dolgod van.” Krlbell gy szl hozzd az let, minden nap, minden pillanatban – megpihenni hv, kjelegni, szrakozni, kielglni a hisgban s hatalomban. De mikor nem ez a dolgod! Vndor vagy s minden nap tovbb kell menned. Nem tudhatod, meddig lsz, s egyltaln lesz-e idd, eljutni utad vgcljhoz, lelked s az isteni megismershez? Ezrt menj minden nap tovbb, sebes lbakkal s szegnyen is. Mert vndor vagy.
A krdsre, vajon vrteznek-e a tapasztalatok az let olcs vagy veszlyes, nagy ervel megszlal ksrtsei ellen, tagadssal kell felelni. Ilyen ksrtsek a hamis becsvgy, az indulati lehetsgek, mint a szerelem, szerepls, vilgi siker, az rzkek csbtsai, az egszsgnkre kros tkezsbeli tlzsok, az ital s a bdtszerek, a testi szenvedlyek s azoknl is krosabb s veszlyesebb szellemi s jellembeli eltvelyedsek, mint a bosszvgy, a hazugsg, a kapzsisg. Mindezek a veszlyek s csbtsok minden letkorban konok ismtldssel ksrtik meg az embert. A tapasztals, mely arra tant, hogy minden tlzs, hazugsg s tiszttalan szndk csaldshoz, csmrhz, megalztatshoz s betegsghez vezet, nem v meg attl, hogy e ksrtsek ldozatai legynk. Csak a jellemnkhz val hsg vhat meg a bukstl, nem pedig tapasztalataink. A termszetben nincsen felttlen j s rossz; de flttlenl rossz az ember szmra, amit nem tudunk bntetlenl egyeztetni jellemnkkel. Teht itt is, mint mindig, mikor dntennk kell, ne azt kutassuk, vajon a knlkoz csbts nmagban j-e vagy rossz, hanem csak azt krdezzk: megfr-e jellemnkkel az, amit elkvetni szndkozunk? A vilgi tapasztals nem olyan fontos, mint jellemnk alapos s flttlen ismerete. Vannak tapasztalatlan emberek, akik hsgesek jellemkhz s ezrt nem buknak el a vilgi vizsgn, s vannak reg, agyafrt rkk, akik nem tudjk vgyaikat jellemkhz igaztani, s ezrt mindegyre elbuknak s szgyenletesen orra esnek.
Azt hinni, hogy elvonulhatunk a szenvedly ell, ppen olyan rlet, mintha komolyan hinn valaki, hogy homokbl hzat s menedket pthet a sivatag kzepn a szmum ellen.
A szenvedly ppen gy rtelme letnknek, mint az rtelem, a mrtktarts s a megfontolt vdekezs. Csak az lehet teljes s a termszet rendjhez okos engedelmessggel simul ember, aki termszetnek megfelel mrtkkel s szintesggel tudja tadni magt teste s jelleme szenvedlyeinek. De nem lesz llat, mert ismeri a hatrokat, ahol foggal s krmmel meg kell kapaszkodnia a szlviharban, mely retrt, az rtelem korltaiba. Ne tagadd a testet, de bnj vele mltnyosan s flnyesen, mint az idomt a fenevaddal. Ne tagadd a becsvgyat, de jelld ki hatrait. Ne tagadd az rzkeket, de gy jrj s kelj rzkeid lzadsa kzepette, mint a kapitny a viharba jutott haj lzong matrzai kztt: szigorral, megrtssel, krlelhetetlenl s hsiesen. Mst nem tehetsz. Ez a legtbb, amit ember tehet.
A legtbb emberi szerencstlensg, nyomorsg, a remnytelen, szgyenletes s baljs emberi helyzetek igazi oka leggyakrabban nem is az emberek gonoszsga, hanem egyszeren a tunyasg. Az a bizonyos „jra val restsg”, melyrl a Biblia beszl. Egy gyilkos meglehetsen ritka emberi tnemny. A gyilkossghoz mr er kell, egynisg, kpzeler, nagy indulatok. Gyilkosok ellen lehet vdekezni is. Aki gyakoribb, s aki ellen nem lehet vdekezni, s aki az emberi nyomorsgot s tragdikat milliszmra tenyszti, az a jmbor s tunya ember, aki elfordtja fejt, ha valamilyen aljassgot vagy jogtalansgot lt, nem emeli fel a telefonkagylt, ha segthetne is e figyelmeztetssel, vatosan krljrja az emberi nyomorsgot s sztlanul odbb megy mellle, holott klnsebb ldozat s erfeszts nlkl visszaadhatn egy ember kedvt az lethez, vagy segthetne egy nyomorulton. Az ember, aki harcra kel a vilggal a maga zsarnoksga rdekben, nem olyan veszedelmes, mint az udvarias, sunyi s megfontolt kzpszersg, a hmmg kzputassg, a gyva s lusta nzs. Ez a fbn. Ez a fajta ember csinlja a vilgot olyann, amilyen, s neki ksznhetjk, ha e tapasztalatok birtokban klnsebb sajnlkozs nlkl bcszunk hallunk rjban az emberi vilgtl.
Sok bonyodalmat s zavart okozott letemben a vilg hvsnak, vonzsnak s a lnyemtl s hajlamaimtl idegen vilgi szereplsnek lland sszetkzse. Mert az emberek trsas lnyek, s ez a szp hajlam egyltaln nem megvetni val bennk: helyes, ha az emberek keresik egyms trsasgt, rtelmes s barti hangulat beszlgetsek sorn megismerik egyms nzeteit, s ha legtbbszr nem is kapnak mst az egyttltektl, mint az let magnynak idleges feloldst, mr ez is megrte azt a kevs fradsgot s knyelmetlensget, amely az ilyen sszejvetelek ra. Az ember trsas lny, s legtbbszr ppen trsasgban bontja ki jellemnek szp kpessgeit: aki mltnyosan s trelmesen trsalog, meggondolt s kellemesen fogalmazott prbeszdben iparkodik megismerni embertrsai nzeteit a vilgrl s az emberi sorskrdsekrl, trelmesen felel az ellenvetsekre, nem tl id eltt, jl fogalmazza meg vlaszait s aztn alkalmazkodsbl, udvariassgbl sem hajland eltrni attl, amit igazsgnak megismert: az ilyen ember tulajdonkppen a legszebb emberi feladatot vgzi, mikor trsasgba megy, s ott megismeri embertrsai vlemnyt s nem hallgatja el a magt. De a legtbb embert inkbb csak a hisg, az unalom ell val menekls vgya vezrli embertrsai krbe; s nagyon ritka az olyan eset, melyet emberek kztt tltttnk el, s utna nem reztnk bntudatot, mintha valamilyen kicsapongsnak vagy tivornynak lettnk volna rszesei s bntrsai. Nagyon kell vigyzni, hogy kerljk az olyan hzak meghvsait, ahol a hziak a „trsasg”-tl valamilyen trsasgbeli vagy mestersgbeli rangjelzst remlnek. Az ilyen trsas egyttlteknl a meghvottakat gy tekintik, mint egyfajta ritka rut, melyet a hziak eladnak a vilgi hisg piacn.
A trsas letet, annak nagyvilgi vagy mestersgi vltozatait mindig kerltem. Nem rstelltem azt sem, ha meg kellett bntanom embereket, akik hisguk vagy hamisan rtelmezett becsvgyuk rdekben hvogattak hzukhoz. „Meghvni” nagy mvszet, igen sok lelki nemessg, tapintat, ember- s helyzetismeret kell hozz. S meghvst elfogadni, vagy nem fogadni el: ez is jellem krdse, mint minden emberi krds.
Vigyznunk kell trsasgban azokra az emberekre, akik soha nem asztalszomszdjukhoz, hanem mindig az egsz trsasghoz beszlnek, azt akarjk, hogy minden szavukat minden jelenlv hallja, zsugorian vigyznak arra, hogy egyetlen szavuk se guruljon asztal al, llandan trtnetkket meslnek, eladsokat tartanak a maguk kivlsgnak bizonytsra s a trsasg elbvlsre. Az ilyen embereket kedvelik s szvesen hvjk trsasgba, mert elfoglaljk a jelenlevk eszmlett, rdekessget s nha jkedv hangulatot nyjtanak az egybegylteknek. De ezek az emberek hamis prftk: nem az fontos nekik, amit mondanak, nem is, hogy meggyzzk azokat, akikhez beszlnek; egyes-egyedl sajt hisguk kielglse fontos nekik. Az ilyen emberek trsasgt tancsos gondosan kerlni.
Marcus Aurelius mondja, hogy negyvenves korra egy frfi, akiben vilgt egy szikrja az rtelemnek, mindent meglt s mindent tud, ami eltte trtnt az idben az emberekkel, s ami az utna kvetkez idben trtnhet mg.
A rszletek lehetnek vltozatosak s eltrek, de az alaplmny – minden emberi let kzs alaplmnye – negyven v alatt csakugyan megtrtnik minden emberrel. Meglte a szenvedlyeket, tapasztalta a termszeti trvnyek llandsgt, s teljes bizonyossggal tudja, hogy haland. Tbbet nem tudott Caesar sem, Antonius sem, Marcus Aurelius sem, tbbet nem fog tudni az ember az idben nmagrl s a vilgrl soha. Minden ms csak ismtlds.
A tuds mgtt az egykedvsg van. Ha megtudsz valami valsgosat az letrl, nyugodt leszel s egykedv.
Ez az egykedvsg nem panaszkodik. Nem vdol, nem kr szmon, nem kvetel bosszt, sem elgttelt, sem magyarzatot. Minden remnytelen, ami emberi. Csak az isteni a teljes, csak a llek nem remnytelen. Mit akarhat az ember mst, mint egykedvsget, ha emberi vgyakkal fordul az isteni fel? A beavatott ember csendes. Tudja, hogy nem lehet segteni. A legtbb, amit tehet, ha nem rt msoknak s magnak. Aki a hall fel l, aki az emberek kztt l, teht az igazsgtalansgban l, mit is remljen? Ha szvt egyfajta nyugalomra s alzatra tudja nevelni, ez mr csaknem vigasztals s der.
De hiba mondjuk: „Nem rint a vilg gncsa, sem elismerse! Minden muland!” – ha lelknk mlyn nem rezzk, hogy megtettk ktelessgnket a vilg fel is. Ezt az nvdat gyakran reztem. Nem olyan nehz lemondani arrl, amit a vilg hi elismersben, szrakozsi lehetsgekben, trsadalmi vagy anyagi kielglsben nyjt, s visszavonulni az emberektl, csak feladatainknak s annak a kisebb krnek lni, melynek emberi szolglatt elvllaltuk. Nem knny ezt sem megtenni, de nem is lehetetlen; rosszallssal fogadjk elvonulsunkat, mert a vilgi dolgok megvetst s brlatt ltjk az ilyen magatartsban; klncnek neveznek, de ugyanakkor bizonyos tisztelet is vezi a mord remett, s ez a tisztelet s elismers kielgti hisgunkat. Ezenfell sok knyelmetlensgtl is megszabadulunk, mikor elvonulunk az emberek ell.
De egy hang mgis azt sgja neknk, hogy nzen, knyelmesen cseleksznk, mikor teljesen elvonulunk az emberekkel val rintkezs ell, s a remete magasztos magnyba burkolva bolyongunk mvnk s letmdunk sivatagban. Elszr is, a francik egyik szava szerint, minden remete gyans, aki pontosan ismeri a menetrendeket – a legtbb remete, aki srtdttsgbl vagy kisebbsgi rzsekbl az, pontosan ismeri a vonatok indulsi idejt, a vonatokt, melyek visszavihetik a vilgba! – s a legtbb „nagy magnyos” krl gy sugrzik a hisg lgkre, mint az szaki fny, amely csak fnylik, de nem melegt s nem vilgt. Aztn, nincs mindenkinek joga, magnyosnak lenni. A magnyhoz csak annak van joga, az emberektl elvonulni csak annak van igazi jogcme, aki az emberek gyt jobban tudja gy szolglni. Mert senkinek nincsen joga spleenbl, dacbl, ggbl vagy hisgbl magnyosnak lenni. De ha vrmrskletnk s munknk termszete, mellyel az embereknek akarunk szolglni, olyan, hogy ehhez magnyra van szksgnk, akkor, csak akkor, elkerlhetjk az emberek trsasgt. De az ilyen munks s az ilyen munka ritka, s az ember, aki a magnyt vlasztja, elbb vessen alaposan szmot lelkiismeretvel.
Mikor az let, valamilyen emberi helyzet dntsre knyszert, vigyzz, hogy az elhatrozsokat a vltozs trvnynek trfogatba lltsd: mert minden „dnts” az idben kap csak vgs tartst s alakot.
Dntsl, de ne olyan flttlenl! Ne olyan mindenron! Ne olyan egszen! Add meg az emberi elhatrozsnak azt a jtklehetsget, amelyre szksge van, hogy beilleszkedjk a vilgba s az idbe, elhelyezkedhessk az emberi szndkok, a vltozs trvnyei kztt. Ne akard eskvel, szggel s kalapccsal rgzteni minden idkre azt, amin az jszaka s a reggel is vltoztat valamit, szved s rtelmed is rkk csiszol, mst, alakt valamit, ma, holnap s rkk. Adj az elhatrozsnak idt s trfogatot, hogy megtallja igazi helyt s formjt a vilgban. Dntsl, de ne nagyon! Dntsl, de ne flttlenl! Cselekedjl, de ugyanakkor bzz mindent az idre is. Megltod, holnapra vagy esztend mltn, hogy nem te dntttl, hanem a trfogat, melyben minden emberi gy eldl: az id.
Legtbbet s legkegyetlenebbl a hisgtl szenvedtl? Mindig be akartad bizonytani magad? rtelmed, szellemed vagy ms, gyansabb s nevetsgesebb kpessgeid, trsas biztonsgod, fellpsed vagy az emberi dolgok ismeretben val jrtassgod? Forgoldtl a vilgi piacon, s oly nevetsges voltl, mint a clown a cirkusz frszporos porondjn, mikor utnozza az llatszeldtk s ermvszek veszlyes mutatvnyait. S mirt nem gondoltl soha arra, hogy a tetszs, melyet gy arathatsz, egy unatkoz, kajn s gyermekes tmeg alkalmi tetszse csak? Egyetlen pillanata a magnynak, az nismeretnek, mikor legyzted a hisgot, tbbet adott neked is, az emberi vilgnak is, mint minden mutatvny, mellyel a vilg eltt illegetted magad. Egyetlen mozdulata az alzatnak nagyobb hstett, mint minden moh produkci, melyet az emberek megtapsolnak. Gondolj erre, mg nem ks.
Nyugtalan vagy, mert rzkeid ingerli s megzavarja ez a szp, fiatal n, s attl kell tartanod, szpsgt s fiatalsgt megosztja msokkal is? De mit is vrtl tle? Valamilyen zrdai fogadalmat, komor hsget? Nem azrt szp s fiatal. Gondold csak el, milyen nagy gond s aggodalom szmra ez a trkeny szpsg s ml fiatalsg, ez a gonosz ajndk, mellyel megldotta s megverte a Teremt – ez a szpsg, mely minden nappal s pillanattal vltozik, mlik, halvnyabb s trkenyebb lesz? Gondolhat-e msra, adhatja-e szvt msnak, mint tulajdon szpsgnek s fiatalsgnak, foglalkozhat-e mssal igazn, egszen, szve s rdekei szerint? Mintha a reggel egy verfnyes pillanatt szeretnd rgzteni, vagy a tenger egyfajta vilgtst, s azt kvnnd, maradjon a vilg rkk ilyen! Tanulj szernysget, rlj a szpsgnek, s ne vrj tle mst, mint amit adhat. Az let melegsgt pedig keresd msutt; a szpsg hideg lng, nem lehet melegedni mellette.
A betegsget azzal az alzattal kell fogadni, ahogyan a bns a megrdemelt s mltnyos tletet fogadja. Mert mindig jellemnk, termszetnk, indulataink s szenvedlyeink, gyngesgeink s bns hajlamaink tkzsbl szrmazik a betegsg. S ha elt a villamos az utcn, akkor is te vagy az oka: mirt nem voltl mg sokkal berebb, megfontoltabb s elvigyzatosabb, mint az ellensges vilg!
Nem mondom n, hogy elvigyzattal, megfontoltsggal s nuralommal elkerlheted a nyavalyt. A betegsg a mindent teremt s mindent pusztt letnek egyik termszetes kellke s szerszma. De a kivgzs mdjt legtbbszr magad vlasztod. A termszet jsgos hhr: ha akarod, a csendes elgs, lass ellobbans blcs s mltsgteljes hallnemt nyjtja neked. De ha nem viselkedsz jellemednek megfelelen – felttelezve, hogy embersges s j a jellemed –, lass tzn pirt meg. Erre kell gondolnod, mikor megtmad a betegsg.
Valahnyszor orvoshoz mentem, nem tudtam szabadulni a knos s megalz rzstl, hogy megcsalom a derk embert, aki mestersge s emberismerete szerint, agglyosan s gondosan, de teljesen remnytelenl foglalkozik velem. Mert mindaz, amit ajnlhatott – az orvossgok, klnfle gygymdok, vz vagy sugr, porok s folyadkok –, taln gygytotta vesm, mjam vagy szvem, de nem gygythatta azt, ami a betegsg egyetlen oka: letmdom, mely jellemembl, alaptermszetembl s hajlamaimbl kvetkezik. Ezrt, komolyan s udvariasan, legjobb tudsunk szerint, de mindig megcsaltuk egymst, az orvos s a beteg. letmdokat nem lehet gygytani, s megvltoztatni is csak ideiglenesen lehet.
Ezrt gondoskodik a termszet, blcsen, a betegsgekrl: mert a legtbb ember csak a nyavalya knyszer vesztegzrban piheni ki idlegesen szenvedlyeit. „Il est quelque fois saine d’tre malade!” – mondotta egy francia. A legtbb ember elpusztulna negyvent ves korban, ha nem pihenne meg kzben nhny htre a beteggyban.
|