Mrai Sndor:
2007.06.18. 14:14
Mindennl fontosabb, hogy munknkat, hajlamainkat s lettemnket egyeztessk a termszet nagy s rk ritmusval. A hold jrsa, a szelek fordulsa, a nap forrsga, az jszaka ramai, mindez alaktja szemlyes sorsunkat, keddi vagy szerdai letrendnket is: az ember hallja, nagyon messzirl, az intseket s figyelmeztetseket, a vilgmindensg v-igazt zrejeit... Egyszerre kell lni a nappal, a holddal, a vizek radsval, a hideggel s meleggel: soha nem ellene, mindig belesimulva a vilg sszhangjba, a teremts s pusztuls teljes rendjbe. Csak azok botlanak meg az letben, akik valahogyan bellrl sketek a vilg hangjai irnt.
De egyszerre kell lni szvnkkel is, azzal a msik lettemmel, mely titkosabb, leplezettebb, nehezebben megismerhet, mint a vilg ramlsnak rendje. Akinek szve, kszsges temmel, nyolcvanat ver, ne akarjon maratoni versenyfutk mdjra lni. llandan hallani kell testnk s jellemnk titkos morzejeleit, e finom s erlyes zeneteket, melyek megszabjk leted igaz mrtkt. Kinek rzkeit eltomptotta a becsvgy, a szenvedly, nem hallja tbb e hangokat. Az ilyen ember teste, lelke s a vilg teme ellen l; emberhez nem mlt mdon l, teht embertelenl bnhdik.
Munkakrd fraszt, gy rzed, mshol, ms emberek kztt, msfle letfelttelek mellett igazibb ervel s megelgedssel tudnl dolgozni. Az emberi egyttls kimertett, csaldod, kedvesed, bartaid terhedre vannak, s sztkl a vgy, hogy j kapcsolatokat szerezzl. Laksod minden zegt-zugt vakon ismered mr, s remnykedsz, hogy az j, korszerbb, knyelmesebb laksban megtallod tested knyelmt s lelked nyugalmt. Igen, a vrost is untig ismered mr, ahol szlettl, nevelkedtl, frfiv serdltl. Igen, az orszgot is, mely hazd, megismerted, mint a bnysz a trnkat, ahol negyven, tven ven t dolgozott; nemcsak vzszintesen, hanem fgglegesen ismered, minden veszlyvel s mlysgvel. s hallottl idegen orszgokrl, tvoli vilgokrl, ahol mltnyosabbak az emberi egyttls felttelei. Knoz a ktely, srget s sztkl a vgy, hogy elhagyjad munkahelyed, csaldod, kedveseid, vrosod, hazd, s erszakos mozdulattal kiszaktsd magad mindabbl, ami eddig leted krnyezete volt.
A ksrts rjban vizsgld meg tapasztalataid, rtelmed, jellemed s a vilgi dolgok igaz termszetnek ismeretben vizsgld e vgyakat. j emberek nem adhatnak neked semmit, ami alapjban megvltoztatn a vilghoz val viszonyodat; mert csak te adhatsz magadnak valami elhatrozt s lnyegeset. Hasonlkppen az j munkahelyen is munks maradsz, s rajtad mlik, milyen ervel teremtsz magadnak az j helyzetben megfelel munkalehetsgeket. Minden rajtad mlik. ppen gy az j vrosban, az idegen orszgban, ahol mltnyosabbak az emberi egyttls felttelei, megtallod idvel ugyanazt az emberi nzst, kapzsisgot, hisgot s rosszakaratot, ami hazdban gylletesnek tetszett; mert az emberi alaptermszet nem vltozik meg az orszghatrokat jelz sorompk mgtt. S ezenfell mg idegen is leszel; s idegennek lenni mindig annyi is, mint nyomorknak lenni. s az emberi trvnyek egyike parancsolja, hogy mindig, felttlenl maradj hsges hazdhoz, mg akkor is, ha ez a haza zsarnoki mdon, mltnytalanul bnik el gyermekeivel.
Mikor van ht jogod erszakosan vltoztatni leted krlmnyein, keretein s helyzetein? Semmi esetre sem akkor, ha unalmad szntt, vgyaid kielglst, bosszd betelst remled az ilyen elhatrozstl. Maradj, ahov az let lltott, vgezd ktelessged s tltsd meg lelked az igazsggal; tbbet az j vilgban sem kaphatsz, a dli szigeteken sem. De ha gy tapasztalod egy napon, hogy munkd, leted krnyezete s felttelei nem egyeznek jellemeddel – akkor s csak akkor sznd el magad a vltozsra. s tudjad, hogy te minden vltozson bell ugyanaz maradsz.
Az ltzkdssel egyltaln nem kell trdni.
Az nmagunknak tett nkntes fogadalmakat – „holnaptl nem teszem ezt vagy azt, gy vagy gy lek, ezzel vagy azzal foglalkozom” – taln mg alaposabban meg kell fontolni, mint az embereknek adott szavunkat. Mert az embereknek adott szt vissza is vonhatjuk, ha gy ltjuk, hogy a vilg vltozik szavunk krl, mskppen helyezkednek el az emberi dolgok az egyszer igazsgnak megismert s fogadalomban megvallott eszme krl. Az igazsg is vltozik. De az nmagunknak adott sz annyit jelent, hogy szerzdst ktttnk jellemnkkel, mely nem vltozik, s ezrt a vele kttt szerzdst sincs mdunk megvltoztatni. Ha a vilg megvet, mert valamilyen lelkiismereti okbl nem tudtuk megtartani adott szavunkat, ezt a megvetst tl lehet lni, mert a vilg sem erklcss szerzd fl. De ha jellemnket csaljuk meg, akkor is van ugyan mdunk tovbblni, de bels magatartsunk bizonytalan lesz, bntudatos s ingadoz.
Mindig vltani az let ritmust. Tudatosan s figyelmesen cserlni munkt s pihenst, koplalst s bsget, jzansgot s mmort, igen, mg gondot s rmet is; tudatosan felllani az let tertett asztala melll, mikor legjobban esik a bsg, tudatosan bekapcsolni gondokat s feladatokat, melyeknek nevel erejk van. Nem elbzni magad semmifle helyzetben. Mindennek aljn az isteni gondolat van, a szellem, mely kormnyozza a vilgot: s ez a szellem nem tr semmifle magabiztos kedvtelst, nhitt elgedettsget, pislog s lusta kielglst. Mindig alakulni s vltoztatni, odasimulni s ldozni valamit, mindig adni, amikor kapsz, mindig tovbbadni, amit szereztl, gy vagy gy... Csak nem „biztonsgban” lni. Mindig vrni a vihart s a tzvszt. S ha beksznt a vihar s a tzvsz, nem csodlkozni s nem sopnkodni. Nyugodtan mondani: „Itt van.” S oltani s vdekezni.
Ha j gyet vdesz, mitl is flhetsz? Mi is trtnhetik veled? Letepernek, megrgalmaznak, kirabolnak, meggyalznak? Vdakkal fordulnak ellened, hamisan tlnek? Mindez nem vltoztat azon, hogy az gy, melyet vdtl, j volt, s ezrt j volt az is, amit csinltl, mikor a j gy vdelmre szegdtl. Ilyenkor ne trdj senkivel s semmivel, csak az gy igazval, melyet meg kell vdened. Vgl is tehetetlenek az igazsggal szemben. Letiporhatnak, de meg nem gyzhetnek, vdolhatnak, de meg nem hazudtolhatnak, elvehetik leted, de nem vehetik el igazsgod. Csak akkor nem vagy magnyos az letben, ha j gyet vdesz. Nincs fizetsg s jutalom az ilyen perben. De nincs alku sem. Ezrt soha ne flj kimondani azt, amirl egsz lelkeddel tudod, hogy igaz.
Mikor a hatalmasokkal llasz szemkzt, gondolj mindig arra, kitl kaptk ezek az emberek hatalmukat? S mit is tehetnek ellened? Elvehetik javaidat, szabadsgod vagy letedet? s aztn? Parnyi mikroba, fertz baktrium is elveheti leted, mely trkeny s muland, mint a rovarok lete. Nem, a leghatalmasabb rnak sincs igazi hatalma lelked fltt, s ezrt tehetetlen, ha te igazsgos vagy, s igazsgtalan. Csak akkor tehet ellened valamit, ha tged bnben tall, s igazsgos. Ezrt ne arra gondolj, mit mondasz majd a nagy rnak, hogyan viselkedel; csak arra gondolj, hogy szabad vagy, amg igazsgos vagy, s a nagy r tehetetlen igazsgod ellen.
Minden olvasmnynak, mely llspontra s magatartsra tant a halllal szemkzt, megalz s csggeszt utze van. Mind ez „ars beatae moriendi”-k, az kor pogny s a kzpkor keresztny blcsei, a sztoikusok, a hitvallk, a humanistk, az jkor termszettudsai iparkodnak meggyzni, hogy a halltl egyltaln nem kell flni. Vdekezsl s magatartsknt egyesek ggt s magasztos mltsgot ajnlanak, msok blcs szeldsget s beleegyezst, megint msok kznyt, egyesek rajongst, vgyakozst, mintha a hall valamilyen legfbb j lenne, a tlvilgi idvezls belpjegye, melyet megvltani nem is siethetnk elgg mohn. gy beszl Seneca, mikor kznyt tant, mert elnk trja, milyen semmis, esend s figyelemre mltatlan mindaz, amit elhagyunk az letben, gy a keresztny Boetius, gy Huxley, a termszettuds, mikor gy ltja az letet s a hallt, mint egyfajta vegyi folyamat kt vltozatt. Minden blcs iparkodik valamilyen emberi llspontra tenni szert a hall rmsgvel szemben.
Ez az iparkods emberi, meghat. ppen ezrt, remnytelen. Gondolj arra, hogy a blcsek is meghalnak. S hasztalan mondjk: „a hall csak vltozs” – szvnket s ennen szvket sem tudjk e blcsessggel megnyugtatni. rtelmk taln megismeri ez igazsgot; szvk nyugtalan marad. Seneca fogvacogva halt meg. Ne rstelld a hallflelmet. Ne szgyelld megvallani, hogy fj itthagynod ezt a frtelmes s nagyszer bizonyossgot, az letet, az ismeretlen s baljsan rthetetlen bizonytalansgrt, ami a hall, a megszns, a semmi. Flj csak, nyugodtan. Ne sopnkodj, de flj. Msklnben, ha ez knnyt lelkeden, sopnkodhatsz is. Ne akarj „mltsgteljesen”, teht hazugon meghalni. Halj meg, ahogy ltl: ember mdra, teht kiss hsiesen, s gyvn is.
Tbbet, sokkal tbbet lni fvel, nvnnyel, gymlccsel. Kevesebbet, sokkal kevesebbet zsros s fekete hssal! Sok halat enni, s mindennap rozskenyeret. Napkzben nem inni soha, semmifle szeszes italt, s ha mr iszol, csak este, csak tkezs utn, csak tiszta bort, soha mskor s semmi mst. Ha egy nap boroztl, huszonngy rkvetkez rn t nem rinteni meg a borospoharat. Hallani vred zgst, mikor szinte vggyal akar elvegylni egy msik test vrnek temvel. Elfordulni minden alkalmi ksrtstl. Tudni, mikor akarsz te igazn valamit, te, a tested, az zlsed, a vrmrskleted, s mikor vagy falnksgbl, hisgbl, unalombl hes vagy szomjas, vagy rzkien kvncsi.
Tested valsgos ignyei s jellemed mrtke szerint lni.
Vannak a kzmbsek, a bartok, az ellenfelek, akik valamely eszme vagy meggyzds, vagy rdek parancsszavra harcolnak ellened. Ez az emberi let rendje, csak gy van szp feszltsge az letnek: bartok s ellenfelek kztt, a kzmbsk nagy tmegben.
S aztn van az ellensg. Nem ellenfl , tbb annl. Mintha a vgzet kijellt volna ketttket egy prharcra, melynek nincs oka, sem rtelme. Tudsz rla, ahogy is tud felled, noha az let, a plya semmilyen terletn nem keresztezted tjt. Gyll tged, kenyeredre, letedre tr: soha nem vtettl ellene. Egy leten t kerlitek s keresitek egymst.
Mit is tehetsz ellene? Mindenekeltt iparkodj megrteni. az ellensly letedben. Msklnben suta s balog lenne leted kzdelme. Szksged van re. Le kell gyznd magad, hogy t legyzhesd. Meg kell ismerned az igazsgot, hogy igazad legyen vele szemben. Jobbnak kell lenned, mert gonosznak hisz s hirdet tged. Isten t jellte ki trsadul a fldn. Kzs vllalkozsotok van, mint a bajvvknak. Ne dfd le id eltt; egyltaln ne dfd le. tant meg lni, harcolni, vdekezni. Tudjad, hogy szksged van re.
Ksznet a nknek.
Ksznet neked, aki megszltl. s neked, aki a felesgem voltl. s neked, te harmadik, tizedik, ezredik, aki adtl egy mosolyt, gyngdsget, egy meleg pillantst, az utcn, elmenben, vigasztaltl, mikor magnyos voltam, elringattl, mikor a halltl fltem. Ksznet neked, mert szke voltl. s neked, mert fehr voltl. s neked, mert a kezed szp volt. s neked, mert ostoba s j voltl. s neked, mert okos s jkedv voltl. s neked, mert trelmes s nagylelk voltl. s neked, mert betakartad hajaddal arcomat, mikor megbuktam s rejtzni akartam a vilg ell, s neked, mert tested meleget adott testemnek, mikor fztam az let magnyban. s neked, mert gyermeket szltl nekem. s neked, mert lefogod majd puha ujjakkal a szemem. s neked, mert kenyeret s bort adtl, mikor hes s szomjas voltam. s neked, mert testedbl a gynyr sugrzott. s ksznet neked, mert j voltl, mint az llatok. s neked, mert testednek olyan illata volt, mint a fldnek az let elejn. Ksznet a nknek, ksznet.
Nevelhetnk-e valakit hazaszeretetre? Mintha azt mondanm: „Korbccsal s szges ostorral knyszertlek, hogy szeresd nmagadat.” A haza nemcsak fld s hegy, halott hsk, anyanyelv, seink csontjai a temetkben, kenyr s tj, nem. A haza te vagy, szrstl-brstl, testi s lelki mivoltodban; szlt, temet el, t led s fejezed ki, mind a nyomorult, nagyszer, lngol s unalmas pillanatokban, melyek sszessge leted alkotja. S leted a haza letnek egy pillanata is.
Hazaszeretetre nem tudlak megtantani: rlt az, aki nmagt tagadja. Hazd a trtnelmi mretekben megnagytott s idtlentett szemlyisg. A haza a vgzet, szemlyesen is. Nem fontos, „szereted”-e, vagy sem. Egyek vagytok. De gy ltom s tapasztalom, hogy te – szval, nneplyesen, rsban s a dobogkon – inkbb az llamszeretetrl teszel bizonysgot s hitvallst. A haztl ugyanis nem lehet vrni semmit. A haza nem ad rdemrendet, sem llst, sem zsros kenyeret. A haza csak van. De az llam ad finom stallumot, csecse fityegket szalonkabtodra, prma koncot, ha gyesen szolglod, ha fstlvel jrsz krltte, ha – frfiasan, kidllesztett mellel megvallod a vilg eltt, hogy te szereted az llamot, akkor is, ha kerkbe trnek. ltalban nem trik ezrt kerkbe az embert. ppen ezrt, minden llamszeretet gyans. Aki az llamot szereti, egy rdeket szeret. Aki a hazt szereti, egy vgzetet szeret. Gondolj erre, mikor hrgsz a dobogkon s melled vered.
Az ember, aki vrtezetten s az ember rangjhoz ill mdon akarja megllani helyt az let kegyetlen tkzetben, helyesen cselekszik, ha nemcsak prtatlansgra s flttlen igazsgossgra, hanem flelem nlkl val bszkesgre, mindenfajta emberi rmnynak s veszlynek megvetsre, mindenfle emberi helyzetnek flnyes szemlletre neveli magt. Flny alatt nem a nyegle kznyt rtem, hanem az rtelmes s jellemes ember hidegvrt az let mindenfajta tmadsval szemben. Az emberi aljassgot, nyomorsgot, a balesetek s tragdik szvevnyt, az eshetsgeket, melyek minden pillanatban llkodnak krlttnk, hogy megdntsk azt, amit magunkban vagy a vilgban – mvnk eszkzeivel – ptettnk, megzavarjk lelknk nyugalmt, megfertzzk letnk viszonylagos elgedettsgt, elraboljk azt, amit jogosan szereztnk: mindezt nem lehet elgg fellrl, elgg kzmbsen, hidegen s flnyesen nzni.
Csak akkor nincs jogunk hidegnek s flnyesnek maradni, ha azt ltjuk, hogy rtatlanokat gyalznak s knoznak. Ilyenkor ne ksreld meg, ember, valamilyen szemllet, blcselet vagy magatarts ormairl, mozdulatlanul s hidegen nzni az emberi nyomorsgot. A magad gyben maradj elkel, hideg, rzketlen s ggs. A msok nyomorsga gyben rezzl, hevljl, cselekedjl – ne dzkodjl attl, hogy terhre legyl a hatalmasoknak, kunyerlj, vesztegess, ha kell, kvess el mindent, hogy segts. A msok gyben nem lehetsz prtatlanul s hidegen blcs, sem bszke, sem flnyes. Az rtatlanok fjdalma s megalzottsga ktelez, hogy elhagyd nyugalmad szirtjeit. Akkor, csak akkor, nincs jogod magnyosnak s bszknek maradni. Ezt jegyezd meg jl!
Csak a lelkiismeret lehet brd, hhrod vagy prtfogd, senki ms! Ha rsz, csak a lelkiismeretnek tartozol szmadssal, senki msnak. Mindegy, mit vrnak tled, mindegy az is, mivel bntetnek, ha nem azt adod nekik, amit remlnek tled, vagy amit hallani szeretnek! A brtn s a szgyen, a pellengr s a meghurcoltats, a hamis vd s a nyelvel megalzs, a szegnysg s a nyomorsg, mindez nem rint igazn. Csak lelkiismereted tud bntetni, csak ez a titkos hang mondhatja: „Vtkeztl.” Vagy: „Jl van.” A tbbi kd, fst, semmisg.
|