Mrai Sndor
2007.06.18. 14:17
Valahnyszor hajszt s tmadsokat indtottak ellenem – s egy ri plya sorn ezek a hajszk elkerlhetetlenl ismtldnek, nha letveszlyes fordulatokkal –, tapasztaltam, hogy a megtmadott rt semmifle kls segtsg nem vdheti meg. Sem a hatalom, sem a brsg, sem a plyatrsak segtsge, mg a jindulat emberek nkntes felbuzdulsa s a tapasztaltak blcsessge sem. Az rt egyes-egyedl csak mvei vdik. Mg csak nem is mvei minsge, mely mindig egyenetlen, hanem a s z n d k, mely egy ri let munkjn tvilgt. Ez a rejtlyes sugr s er, mely valamilyen – viszonylagos – srthetetlensget ad az rnak. Az r csak abban bukhat el, ha bizonytani tudjk, hogy munkjnak szndka nem szinte. Akkor az r s mve harakirit kvetnek el. Minden ms nem szmt sokat: a vd sem, a vdelem sem.
Ervel olvasni. Nha nagyobb ervel olvasni, mint amilyen ervel az rs kszlt, melyet olvasol. htattal, szenvedllyel, figyelemmel s krlelhetetlenl olvasni. Az r fecseghet; de te olvass szkszavan. Minden szt, egyms utn, elre s htra hallgatdzva a knyvben, ltva a nyomokat, melyek a srbe vezetnek, figyelni a titkos jeladsokra, melyeket a knyv rja taln elmulasztott szlelni, mikor elrehaladt mve rengetegben. Soha nem olvasni fitymlva, mellkesen, mint akit egy isteni lakomra hvtak, s csak a villa hegyvel turkl az telekben. Elegnsan olvasni, nagylelken. gy olvasni, mintha a siralomhzban olvasnd az utols knyvet, melyet mg beadott celldba a porkolb. letre-hallra olvasni, mert ez a legnagyobb, az emberi ajndk. Gondold meg, hogy csak az ember olvas.
gy tapasztaltam, hogy az emberi let aljn rend van. S mert az emberi let a Teremts legbonyolultabb megnyilatkozsi formja, valszn, hogy mshol is rend van, a kezdetlegesebb s egyszerbb ltezs vilgban is, a kzetek, mosmedvk, hllk s a bolygcsillagok termszetben is. Mindenben rend van, a dolgok eljutnak hozznk, akkor is, ha ujjunkat sem mozdtjuk, s rend van abban is, hogy idnknt mozdtjuk ujjunkat, vagy lelknket a clbl, hogy a dolgok eljussanak hozznk, mi eljussunk bizonyos helyzetekhez, emberekhez, gondolatokhoz, melyekhez szemly szerint, elodzhatatlanul kznk van. Mindebben rend van, ebben hiszek.
De hiszek abban is, hogy e rend mgtt szndk is van, melyet nem ismerek. Nevezd, ahogy akarod. n Gondviselsnek nevezem. Ez a szndk trdik velem, szemlyesen, bntet, vezet, elrendezi dolgaim, a mlybe taszt, minden pillanatban ellenriz, pti krlttem a vilgot s pt engem a vilgban, felhasznl. Aki ezt nem rzkeli idvel, vaksi s sket. Minden mgtt a Gondvisels van: ebben is hiszek.
Olyan mltnyossggal tlni a magad gyben is, mint ahogy mltnyossgra neveled magad a msok gyben. Nincs jogod a trelmetlensghez, mltatlansghoz, tlzott kvetelshez magaddal szemben sem. Ha azt akarod, hogy a vilg elismerje emberi rangodat, ismerd el te is a magad rangjt. S viselkedj annak megfelelen, trelmesen s nagylelken. Ne kvetelj magadtl tbbet, sem mst, sem rosszabbat, mint amit te mltnyosnak tlsz msok szmra. Nem lehet nmagunkkal szemben felttlenl kveteldzni. Iparkodj szernyebb lenni, tudjad, hogy erid gyszosan vgesek. Munkban, becsvgyban, emberi ignyben sznd magad is, nemcsak a tbbieket. Nem elg az embereket sajnlni; sajnld magad is. Te is ember vagy: s oly knny ezt a vilgi versenyben elfelejteni. Nemcsak msok felejtik el; legtbbszr magad is.
Minden rgi blcselet get krdse volt: „Mi van az ember hatalmban?” S egyhangan feleltk mind: „Csak a lelke.”
Ez a legrgibb, igen, az egyetlen igazsg, melyet az ember rtelme megismert s flttlen igaznak elfogadott. Az id, a tapasztals, az rzkels s a tnds nem vltoztatta meg ezt az igazsgot. Csak lelknk van hatalmunkban, semmi ms. De ez a hatalom korltlan. Nem srtheti meg senki, nem veheti el tlnk senki a lelknk fltt gyakorlott hatalmat, nincs az a zsarnok, nincs az a trsadalmi rendszer, termszeti trvny, mely megakadlyozhatn, hogy lelknkben szabadok legynk. Ez a szabadsg flttlen. S ehhez a szabadsghoz odamrve minden ms szabadsg, melyet a trsadalom, a hatalom s a pnz adhat neknk, tredkes s viszonylagos.
A kzpkorban lt a balhit, hogy az orvosok hozzk a betegsgeket egyes vidkekre, mint mestersgk anyagt. Montesquieu vszzadok mltn szembefordult e tvhittel.
Nem az orvosok hozzk a betegsget, hanem a betegsgek hozzk az orvosokat. S csakugyan azt ltjuk, hogy minden gtjnak ms s ms orvos a megfelel. A gygymd, melynek Prizsban lelkes s okos hvei vannak, nem gygyt Konstantinpolyban. Az orvossg, mely Oslban biztosan hat, nem hat egszen biztosan Marseille-ben vagy Budapesten. Az orvos, aki Londonban betegek ezreit adta vissza az letnek, tehetetlen Bagdadban, ha odaveti a sorsa. Az ember nemcsak termszete s szoksai, hanem az gtjak szerint is beteg s gygyul. Ami Helsingforsban hashajt, Kartmban rekeszt, s az rgrcs, melyet Budapesten biztosan old a pyramidon, rgrcs marad Knban, akrmennyi pyramidont szed is a mandarin. A kinint Pesten flgrammonknt nyeldekeljk, Szumtrn kvskanllal. Az ember sokfle felttel mellett beteg vagy egszsges. Gondolj erre, mikor szidod az orvost.
Az emberi perben, amikor csak lehet, felment tletet hozni. Csak akkor nem, ha a vdlottat lassan s hidegen kitervelt ruls bnben tallod bnsnek.
A gyilkosnak is hamarbb bocstani meg, mint az rulnak. A gyilkos legtbbszr indulatban cselekszik, s egsz sorsval fizet rette. A gyilkos s az ldozat legtbbszr ktve vannak egymshoz, valamilyen mly s rthetetlen trvny szerint. A gyilkos legtbbszr bitra megy. De az rul kezed szorongatja, az rul szemedbe nz, terveid faggatja, veled shajt, nyg, fogadkozik. Az rulnak ne bocsss meg soha. Az rulnak ne irgalmazz. Aki egyszer elrult – frfi vagy n, mindegy –, annak szmra nincs tbb vizsga, mentsg, feloldozs. Szmzzed letedbl. Rszvt nlkl nzzed sorst. Kzssgben s magnletben az utols ember, nincs mentsg szmra.
Nem szabad egyedl utazni. A magnyos utaz knyszermunkt vgez. Csak bizalmas s tapintatos trsasgban szabad utazni. Egy rzkeny s fogkony lelk n, egy figyelmes s trelmes bart trsasga megsokszorozza az utazs lmnyeit, fokozza a ltnivalk sznessgt, segt megrteni mindazt, amit az t s a vilg mutat. Egyedl utazni knos, feszeng rzs. Mintha kiszolgltatnk az embert egy klns brtnnek, mely nagy, mint a vilg.
Az ember csak trsasgban tudja ltni, rzkelni a vilgot. A trsasg ad az t komor varzslatnak, a vltozsnak, emberi rtelmet. A vndorvek idejben sokat utaztam egyedl, kevs poggysszal, mindig lzasan, nyugtalanul, hajszolva valamit. Hinyzott egy okos trs, aki a vilg veszlyes s nyugtalant lmnyben mellettem ll, akit figyelmeztetek, s aki figyelmeztet, aki megosztja a fogadk zord magnyt, a vasutak gonosz idegbajt. Megfelel ember trsasgban a Fldet is krlutazhatod, s gy tnik majd, pillanat volt az egsz. Egyedl csak vnszorogsz a vilgon t, expresszvonaton s replgpen is.
Mi ijeszthet, ha lelked nyugodt? Ha lekzdd a hisgot, a kjvgyat s a kapzsisgot? Mifle hatalmak knozhatnak, ha te nem knzod magad? Mi a brtn, ha a lelked szabad? Mi a hall, ha megismerted a vilgot s lelkedet, s nem vgyol flsleges s knos rszletekre? Igazn, olyan voltl, mint a gyermek, aki boldogtalan, mert nem kapta meg ezt vagy azt. Gondold mindig ezt: „Nincs hatalmam, sem vagyonom, taln egszsgem sincs. De milyen hatalmas vagyok, milyen gazdag, milyen flnyes, mert vgyaimat a dolgok igazsghoz s valsghoz igaztom, s a lelkem szabad!” Ezt senki nem veheti el tled, ennl tbbet senki nem adhat.
Az emberi aljassg mrtke oly korltlan, hfoka oly get, tallkonysga oly eredeti s vltozatos, megnyilatkozsi kpletei oly meglepek, hogy nha meghklnk s gy rezzk, ez a legnagyobb emberi er.
De ksbb gy tapasztaljuk, valahnyszor az emberi aljassg tmad, rgtn jelentkezik az emberi segtsg is. Legtbbszr gymoltalanabb a segt szndk, mint az aljassg, btortalanabb, ttovbb. A segtsg erejt bajosabb megszervezni. De jelentkezik, krs s hvs nlkl, nha nagyon szemrmesen, s egyszerre ltnod kell, hogy az aljassggal szemben az emberi szndk megszervezi a segtsget is. Nha ksn. Nha tkletlenl. De vgl diadalmasan. Ezt tapasztaltam.
Fradt vagy lni? Igen, egy napon gy rzed, tlsgos feladatra vllalkoztl, mikor embernek szlettl e fldre.
Tl sok volt az ellenlls, a kiszmthatatlan, az ellensges, az aljas, a remnytelen, tl sok volt a feladat, tl sok a szenveds, a csalds. De nem gondolod-e, nem rzed-e, hogy ppen ez a remnytelensg, ez a „tl”, ez a „sok” adott rangot s rtelmet letednek? Nem rzed-e, hogy feladatod volt, szemlyes dolgod? Nem rzed-e, hogy a termszet, mely olyan esztelenl tloz s pazarol, megtisztelt azzal, hogy embernek alkotott s emberi mrtkben szabta ki feladatod a fldn? Mi lehetsz ms, mint fradt? Ez volt a dolgod: hogy lj s elfradjl.
Utazz, de kis poggysszal. Utazz, de minden pillanatban tudjad, hogy nincs igazi maradsa sehol az utasnak. Ne tlts sok idt mlhd rendezgetsvel, ne cipelj tjaidra flsleges trgyakat. A csomagols regt.
Az let apr, mellkes feladatai regtenek legfurfangosabban. A szszmtls, a mindennapok szertartsainak flsleges bonyodalmai, a leszakadt gombok felett rzett bosszsg, az idejben el nem kldtt levelek gondja, a csomagols tkzben. Az ember nemcsak dramatikusan regszik, leng fehr frtkkel s meszes erekkel, nem. Az ember akkor is id eltt regszik, ha a szennyes nem fr egy ht mltn mlhdba, holott egy ht eltt, vasalt llapotban, mg pompsan elfrt. Utazz knnyen, mint a madarak. gy messzebb jutsz s fiatal maradsz.
Egy napon mindenrl el kell szmolni. De mindenrl. Ez elkerlhetetlen. S akrhogyan odzod: amiben hibztl, amivel ads vagy, amihez gyva voltl, amiben bns vagy, mindezrt szmot adsz egy napon. Ezrt erstsd mindegyre lelkedet: mert nem vagy te bntelen. S ha mglyra visznek, tudjad: rtatlan is vagyok, de bns is vagyok. S szmolj el nknt, elbb, mint kvetelik: blcsen cselekszel gy, s az emberek is jobban megbecslnek, ha ezt teszed. Ne halogasd az elszmolst. Mit is remlhetsz? Ember vagy, teht bns vagy.
Tapasztaltam, hogy a finomra reszelt, citromlvel megntztt nyers srgarpa nemcsak dt tek, hanem nyugtatja az idegeket, gy klnsen a szemidegeket. gy hallottam – ezt mr nem tapasztaltam szemlyesen –, hogy a nyers srgarpnak egyik alkatrsze, a karotin, mindenkppen ersti a ltidegeket, s nha megakadlyoz vakulsi folyamatokat is, eltnteti a kezdd szrke hlyogot. Ez lehetsges, de nem biztos. Ami bizonyos, hogy a citromlvel ntztt nyers, reszelt srgarpa, melyet tkezs kzben, salta helyett is fogyaszthatunk, ersti a szervezetet, dt, van benne valami hasznos s gygyt. Bizonyos az is, hogy nem rt. Ugyangy ajnlhatom a hmozatlan almt – ha itt az vszak, mindennap egyet – s a citrom- s narancsl bsges fogyasztst. szrevettem, hogy olyan vekben, mikor tl vgn bsgesen, mindennap fogyasztottam nyers srgarpt, citrom- s narancslevet, nem kaptam meghlses, fertz betegsgeket.
tezer ve, tzezer ve nem vltozott az emberi anyag. Csak a jelmezek vltoztak, az egyttls rendszerei s felttelei. Az, ami az ember – a llek s a jellem –, nem vltozott. Ur vrosban, Babilonban ugyanazok az emberek ltek, mint ma Budapesten: s lelkkben ugyangy rzkeltk a vilgot s pontosan gy feleltek a vilgra. Csak ppen – mszerek nlkl – kzelebb voltak a vilg titkaihoz, az idhz, a csillagokhoz, a termszet jelbeszdhez. Hallsuk finomabb volt, ltsuk – tvcs nlkl is – lesebb, rzkelbb, sejtbb, megragadbb. Az emberi anyag nem vltozott, de az ember – hla nhny lngsznek s mszernek – vakabb s sketebb a civilizciban, mint volt az emberi idk elejn. Tunybb s bambbb. rtesltebb s ugyanakkor tudatlanabb. Azt hiszi, gombnyomsra igazgatja a vilgegyetemet. Ez az risi szerkezet, a civilizci, szmzte az embert a vilg nagy, titkos, benssges kzssgbl.
Akrhov meneklsz, munkba, szerepbe vagy magatartsba, az emberek nem engednek el, utnad nylnak, megkvetelik, hogy rszt vegyl mozgalmaikban, megosszad gondjaikat, terveiket s remnysgeiket, kabtod szrnyt rngatjk, s megtmadnak s kitagadnak, ha elvonulsz a kzs feladatok ell. Bele kell nyugodnod – s ha mvsz vagy, gondolkoz, szemlld ember, nem knny ez! –, hogy az emberekkel kell tartanod. Velk kell srnod s nevetned, s boldog s elgedett is gy lehetsz csak, ha k megengedik.
De az emberek – mondod te – csak egyenknt felelssgteljes, rz s rsztvev emberek; tmegben olyanok, mint a csorda; a legolcsbb jelszavak tzelik ket, a legaljasabb vgyak fesztik a tmeg mellkast. Hogyan vehetek rszt dolgaikban, ha nem akarom, hogy lelkem krt vallja?
Csak azt felelhetem: rizd meg lelked szabadsgt gy, hogy igazsgos maradsz. Mikor olyasmit kvn tled a tmeg, amit lelkiismereted megtagad, tagadd meg te is kvnsgukat. Mindegy, mi az ra s kvetkezmnye e magatartsnak. Szolidaritsodnak hatra az igazsgossg. Neked is van trvnyed s hatalmad, nemcsak nekik. Ez a trvny s hatalom az igazsg: fejed betrhetik, de ezt a hatalmat el nem vehetik tled.
Vannak gygythatatlanul srlt emberek, kiket a kapzsisg, a hisg s az irigysg oly mlyen megfertztt, hogy nincs semmifle md re, megkzelteni s megengesztelni beteg lelkket. Ezeket sznjad, de kerljed. Nincs az a nagylelk cselekedet, nzetlen magatarts, btor s nemes kzeleds, ami segthet ez embereken. Klnskppen az irigysg knozza ez embereket. Ept hnynak, lmukban felordtanak, hnykoldnak vackukon, mint a nyavalyatrsk, habot kpnek, ha azt ltjk, hogy valaki munkval vagy a kegyes sors jindulatval szerzett, elrt valamit az letben. Betegek ezek, fertz betegek. Kerld a trsasgukat, ne hidd, hogy rvels, bizonyts valaha is meggyzheti ket. Mintha a leprsnak akarnd bizonytani, hogy az egszsgesek bntelenek s rtatlanok! Nem hiszi el. Ha feltrod elttk betegsgk igazi okt, meggyllnek. Ha rzseikre akarsz hatni, ftykst ragadnak. Oly mlyen lnek indulataikban, mint a szmztt sorsban: nem ismernek ms megoldst, csak a bosszt. Ne alkudozz velk, kerld ket, s viseld el ltezsket a fldn, mint egy sorscsapst.
Vigyzz arra, hogy soha ne kapkodj, s munkdban, a trsasletben, igen, a kznapi cselekedetekben is engedelmeskedj a tnyek s helyzetek szigor kvetkezetessgnek. Ne akarj kt kezeddel ktflekppen cselekedni ugyanabban a pillanatban. Mikor levelet rsz, ne hallgasd a telefonkagylt. Mikor dohnyzol, ne akarj egyidejleg meggygyulni lgcshurutodbl. Mikor olvasol, ne hallgass zent. s fknt: figyelj a feladatok s helyzetek mly rendjre. Van egyfajta kzgyessg az emberi feladatok aljn; ezt nem rt megtanulni. Ha megfogsz valamit, fogd kt kzzel s ersen, ha elengedsz valamit, engedd el tudatosan s minden kvetkezmnnyel, ha szlsz, lljon szavad az idben, mint a k, ha rlsz valaminek, rlj fenntarts nlkl. Van valamilyen kzmvessgi rsze is az letnek; s a kznapoknak is van mesterfogsa. S a htfnek is van kontra. Figyelj mozdulataidra. A legtbb emberi szerencstlensg oka nem is a grg balsors, hanem az gyetlensg, tunyasg, lompossg. Tanuld meg ezt a mestersget, az letet, maradj az let mestere mozdulattal s cselekedettel is.
Nincs emberi kapcsolat, mely megrendtbb, mlyebb lenne, mint a bartsg. A szerelmesek, igen, mg a szlk s gyermekek kapcsolatban is mennyi az nzs s a hisg! Csak a bart nem nz; msklnben nem bart. Csak a bart nem hi, mert minden jt s szpet bartjnak akar, nem nmagnak. A szerelmes mindig akar valamit; a bart nem akar nmagnak semmit. A gyermek mindig kapni akar szleitl, tl akarja szrnyalni atyjt; a bart nem akar kapni, sem tlszrnyalni. Nincs titkosabb s nemesebb ajndk az letben, mint a szkszav, megrt, trelmes s ldozatksz bartsg. S nincs ritkbb.
Montaigne, mikor eltndtt az rzs fltt, mely La Botie-hez fzte, ezt mondotta: „Bartok voltunk... Mert volt , s mert n voltam n.” Ez felette pontos. S Seneca ezt rja egyhelyt Luciliusnak: „Aki bart, szeret, de aki szeret, nem mindig bart.” Ez a megllapts tbb is, mint pontossg: ez mr az igazsg. Minden szeretet gyans, mert nzs s fukarsg lappang hamujban. Csak a bart vonzalma nzetlen, nincs benne rdek, sem az rzkek jtka. A bartsg szolglat, ers s komoly szolglat, a legnagyobb emberi prba s szerep.
A n s a frfi prharct soha ne lssad msknt, mint remnytelen harcot, melyet a legkegyetlenebb nzs s a fktelen hisg ftenek. A megveszteget pillanatok, a szeldebb lethelyzetek, az alkalmi ellgyulsok ne feledtessk soha, mikor nvel llasz szemkzt, hogy harcos vagy, kinek brt, lett akarja az ellenfl. Harcolj lovagiasan, de harcolj. Ha nagylelksggel tallkozol nha, fizess nagylelksggel; ha gyngdsget kapsz, add vissza, rzelgs nlkl, gyngdsggel, amit kaptl; ha szenvedllyel tallkozol, vlaszolj felttlen szenvedlyessggel. De soha, egyetlen pillanatra ne feledd, hogy minden rzelmes tallkozs aljn a meztelen nzs s hisg parzslik. Parzson fekszik, aki egy n gyban fekszik. Brt odagetheti; emberi rangjt s becslett meg kell mentenie. Figyelj s harcolj. Ellenfelek llanak krl, hajzatukban tollakkal, arcukon festkkel, mint a vad harcosok.
|