Fangschaltung!
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

,,Felelj -
innen vagy?
Innen-e, hogy el soha nem hagy
a komor vgyakozs,
hogy olyan lgy, mint a tbbi nyomorult,
kikbe e nagy kor beleszorult
s arcukon eltorzul minden vons?"

Trsalg
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szmll
Induls: 2004-10-17
 
Irodalom
Irodalom : Mrai Sndor:

Mrai Sndor:

  2007.06.19. 17:00

Fves knyv (61-100)

61

Azokrl, akik csak a szjukkal nevetnek

Van egyfajta ember, aki csak a szjval nevet. Olyanok, mint a hdttek; mint akik sketek, vagy a szaglsuk nem mkdik. Trflkozol jelenltkben, az let valamilyen torz vagy mulatsgos helyzetben elmondod vlemnyed, s megdbbenssel kell szlelned, hogy nem rti s nem hallja egszen pontosan azt, ami a kis, alkalmi trtnetben fonkul mulatsgos: nevet, de csak a szjval nevet. Szve s rtelme nem ltta t a helyzet mlyen fonk nevetsgessgt. Udvariasan nevet, fogait vigyortja. De a szve soha nem nevet. Ezek a komor vigyorgk tudnak flelmesek lenni. Ne trflj velk. Mikor az letre mutatsz, vlaszuk annyi, hogy kimutatjk agyarukat.

62

Arrl, hogy a betegsg pihens

Az let rettenetes versenyben legtbb ember csak akkor pihen meg, ha beteg. A betegsg, a francia klt szavval, nemcsak a szegnyek utazsa, hanem a szegnyek nyaralsa, tli Rivierja, Ttrja s Egyiptoma is. A lzas kedlyekre a betegsg igazi lzat kld, hogy kiss megnyugodjanak. A becsvgy s kielgletlen mokfut, aki – mint Kleist, a klt – „vltogatja a vrosokat, mint a lzbeteg a vnkosokat”, csak a beteggyban eszml igazi vgyaira, remnytelen szenvedlyeire.

A betegsg pihens is, ez kzhely. Ezrt elzd meg a termszet parancst, a knyszer betegszabadsgot, s iktass leted iramba apr, mestersges betegsgeket, hogy megpihenjl. Makkegszsgesen rizd nha egy napon t az gyat. Farkastvgyad van, a szget is megrgnd: koplalj nknt egy-kt napot. Szved nem zsrtldik mg a nikotin miatt: jutalmazd meg azzal, hogy parancsol szksg nlkl abbahagyod hrom napra a cigarettt. A szervezet oly hls a legcseklyebb figyelemrt! S ezek az apr, mestersges, a betegsg parancsa nlkl felidzett betegsgi s gygytsi llapotok, nkntes ditk, megvonsok s pihensek felrnek egy keleti ttal vagy egy vakblmtttel. Ksreld meg. Csodkat ltsz majd.

63

Arrl, hogy a dolgokat meg kell vrni

Megvrni, egy angyal s egy szent trelmvel, amg a dolgok – emberek, eszmk, helyzetek –, melyek hozzd tartoznak, eljutnak hozzd. Egyetlen lpst sem sietni feljk, egyetlen mozdulattal, szval sem siettetni kzeledtket. Mert bizonyos emberek, eszmk, helyzetek, melyek letedhez, jellemedhez, vilgi s szellemi sorsodhoz tartoznak, llandan tban vannak feld. Knyvek. Frfiak. Nk. Bartsgok. Megismersek, igazsgok. Ez mind feld tart, lass hmplygssel, s tallkoznotok kell egy napon. De te ne kapkodj, ne siettesd tjukat s kzeledsket. Ha nagyon sietsz feljk, elkerlheted azt, ami fontos s szemlyesen a tid. Vrj, nagy ervel, figyelmesen, egsz sorsoddal s leteddel.

64

A vrakozsrl

Ha nem rkezik valaki a megbeszlt idben a tallkozra – legyen az n vagy frfi, bart vagy idegen –, tizent percet vrhatsz. Aztn menj el. S ha nem tudja magt jogos rggyel menteni, ne keresd tbb az ilyen ember trsasgt. Haragot vagy srtdst ne rizz szvedben, mert ez mltatlan az emberhez. De ne nyjts tbb alkalmat a msiknak, hogy megvrakoztasson. Mert az emberek nyeglesgbl s gyvasgbl is srtegetik egymst. A vrakoztats is ilyen nyegle srts.

Minden, minden dolgodban maradj msodpercre pontos. Nem lehetsz olyan fradt, szomor, kedvetlen, hogy az udvarias pontossg trvnye ellen vtkezzl. A pontossg nemcsak a kirlyok udvariassga, hanem minden felels, rangjt ismer ember ktelessge. Elsrend ember az, aki rdek nlkl pontos. A lomha, a nyegle, a frivol ember mindig ksik. Az ilyen ember vgl is leksik az let nagy tallkozjrl: nmagnak megismersrl.

65

A fanatikus emberrl

Mindig, mindentt, minden mdon s alkalommal kzdeni a fanatizmus ellen. A habz szj, nyavalyatrs indulat ellen, mely kitr emberi rejtekbl s szabdalni, alaktani akarja a vilgot. Kzdeni a fanatizmus ellen trelemmel, magyarzattal, rtelemmel, kvetkezetes pedaggival. s rszvttel is. Sajnld a fanatikust. Ellened tr, de a roham nkvletben elharapja ennen nyelvt s nmagt is sszezzza.

66

Arrl, hogy nmagunk eltt nem szabad megbukni

Ha valamilyen letszably kialakult letnkben, ahhoz mindenron ragaszkodnunk kell; mert a felntt ember lete gy ll ssze szablyokbl s letmdokbl, mint egy plet szilrdan sszertt tglkbl, s nem tancsos megingatni ezt a szerkezetet azzal, hogy egyik vagy msik tglt elmozdtjuk helybl. Negyven ven tl megtelik letnk rendszablyokkal, melyeket tekinthetnek msok rigolyknak: mi tudjuk, hogy igazi rtelmk a vdekezs az anarchia ellen. Felkels, lefekvs, szrakozsok, munkaid, emberekkel val kapcsolatok, mindezt idvel szigor trvnyek szablyozzk.

S ha vtnk e trvnyek ellen, lelkiismeretnk megtelik bntudattal. Nem igaz, hogy az letmd lehet „spontn”. Te magad lehetsz nha spontn, elhatrozsaid, szenvedlyeid, tleteid lehetnek nkntesek: de letmdod, mely mindettl fggetlen, nem lehet nkntes s tletszer. Ha az embereknek nem tetszik, hogy gy vagy gy lsz, mskppen, mint ahogy k szeretnk, elkpzelik, vagy mskppen, mint ahogy egyszer, valamilyen knyszersg vagy flrerts parancsra megfogadtad nekik: ne bnjad. Nem az embereknek lsz. De ha a magad trvnyei ellen vtkezel, e htlensget keservesen megbnod. Mg bneidben s hibidban is tartsd be a rendszert, mely leted trvnyeibl kvetkezik. A vilg szemben akrhnyszor megbukhatsz. nmagunk eltt nem szabad gyngnek lenni; mert ez az igazi buks.

67

A hsiessgrl

A legnagyobb hsiessg, megmaradni munkd mellett, akrmit szl is ahhoz a vilg. S ennl is igazibb hsiessg, megsemmisteni munkdat, ha gy rzed, nem tudtad tkletesen megcsinlni azt, amire nmagaddal szerzdtl. lj a kt szndk kztt, ne beszlj errl, lj teljesen feladatodnak s maradj knyrtelen mveddel szemben. Nemcsak az alkotshoz kell er; mved megtlshez is. Maradj szigorbb mveddel szemben, mint amilyen a vilg valaha is lehet.

68

Az nnepekrl

Ha az nnep elrkezik letedben, akkor nnepelj egszen. lts fekete ruht. Kefld meg hajad vizes kefvel. Tisztlkodjl bellrl s kvlrl. Felejts el mindent, ami a kznapok szertartsa s feladata. Az nnepet nemcsak a naptrban rjk piros betkkel. Nzd a rgieket, milyen htatosan, milyen felttlenl, milyen krlmnyesen, mennyi vad rmmel nnepeltek! Az nnep a klnbzs. Az nnep a mly s varzsos rendhagys. Az nnep legyen nnepies. Legyen benne tnc, virg, fiatal nk, vlogatott tkek, vrpezsdt s feledkezst nyjt italok. S mindenekfltt legyen benne valami a rgi rendtartsbl, a hetedik napbl, a megszaktsbl, a teljes kikapcsolsbl, legyen benne htat s flttlensg. Az nnep az let rangja, felsbb rtelme. Kszlj fl re, testben s llekben.

S nemcsak a naptrnak van piros bets napja. Az let elhoz msfle, lthatatlan nnepeket is. Ilyenkor felejts el mindent, figyelj az nnepre.

69

Arrl, hogy az rtelem kevs a megrtshez

Az rtelem nem elg ahhoz, hogy megrtsk nmagunkat vagy a vilg tnemnyeit: a lnyeges, a csalhatatlan megrtshez s rzkelshez valami ms is kell, tbb, mint az rtelem. Kell hozz kegyelem is, alzat is, testnknek s sztneinknek valamilyen klnsen szerencss mkdse, vizsglatunk trgynak egyfajta elnys elhelyezse, s taln a csillagkpek megfelel alakulsa is szksges hozz, hogy megrtsnk e fldn valamit. Gondolj erre, mikor bszke vagy, mert azt hiszed, rted ezt vagy azt.

70

A boldogsgrl

Boldogsg termszetesen nincsen, abban a leprolhat, csomagolhat, cmkzhet rtelemben, mint ahogy a legtbb ember elkpzeli. Mintha csak be kellene menni egy gygyszertrba, ahol adnak, hrom hatvanrt, egy gygyszert, s aztn nem fj tbb semmi. Mintha lne valahol egy n szmra egy frfi, vagy egy frfi szmra egy n, s ha egyszer tallkoznak, nincs tbb flrerts, sem nzs, sem harag, csak rk der, lland elgltsg, jkedv s egszsg. Mintha a boldogsg ms is lenne, mint vgy az elrhetetlen utn!

Legtbb ember egy letet tlt el azzal, hogy mdszeresen, izzadva, szorgalmasan s ernyedetlenl kszl a boldogsgra. Terveket dolgoznak ki, hogy boldogok legyenek, utaznak s munklkodnak e clbl, gyjtik a boldogsg kellkeit, a hangya szorgalmval s a tigris ragadoz mohsgval. S mikor eltelt az let, megtudjk, hogy nem elg megszerezni a boldogsg sszes kellkeit. Boldognak is kell lenni, kzben. S errl megfeledkeztek.

71

A szexusrl s a szomorsgrl

A dolgok aljn van a szexus. Taln a kristlyok letben is. De minden nemisg szomor.

gy nzni a testek dolgt, mint egy tletet. Csak a gyngdsg emberi. A szenvedly embertelen s remnytelen.

De az tlet, mely minden elevent szenvedlyre tlt, knyrtelen. Vgy s kielgls kztt pl az eleven vilg, oly embertelen akarattal, ahogy a frak pttettk meztelen tmegekkel a piramisokat.

Mit remlsz, szegny, meztelen rabszolga, mikor a kj szges ostora csattog a htadon?

Boldogsgot? Kielglst?

A vilg plett pted, vred s ondd ktanyagval, knyszermunkt vgzel. Csak a tapintat s a gyngdsg tudja pillanatokra feledtetni a nemisg kegyetlen rabsgnak szomor knyszert.

72

Arrl, hogy a szvek sszetrnek

De pontosan gy, mint a dalokban, melyeket a kvhzi chansonnekesnk nekelnek. S a dalok tanulsga mindig annyi, hogy az sszetrt szveket nem lehet tbb eggyragasztani.

Az letben is ennyi a tanulsg. Ha egy ember egyszer bizalommal, flttlen rzsekkel kzeledett valakihez, s rzseit megsrtettk, „szvt sszetrtk”, soha tbb nem tud igazi bizalmat, felttlen odaadst rezni egy msik ember irnt. Nincs rzkenyebb anyag a fldn, mint az emberi anyag. Kptelen arra, hogy elfeledjen egy srtst, mellyel lelkt vagy rzseit illettk. S brmifle barti vagy szerelmi tallkozst hoz is mg szmra az let, gyanakv marad, minden kapcsolat torz s gonosz jtkalkalom lesz szmra, rkk bosszt akar. Ilyen az ember. Vigyzz, ha ilyen megsrtett szvekkel llasz szemkzt: nem tudod ket megengesztelni. S nincs az a trelem, blcsessg, nagylelksg, szenvedly, mely az ilyen csaldott szveket nyugtatni tudja.

73

Arrl, hogy a testgyakorls nem mindig egszsges

n pldul – igaz, hogy mr felntt frfi koromban – nagy kedvet kaptam az szshoz s teniszezshez. Klnsen a teniszt szerettem meg, mikor elmltam negyvenves; ez az egyetlen humanista sport; ember megy ember ellen, minden ervel, de rkk tvolsg marad a kzdfelek kztt, nem rintik egymst. Mint ahogy Luther nem ltta soha Erasmust, akivel egy leten t prbajozott. S szni, milyen j volt, klnsen a tengerben! Sokig szni, a sket, tmr vzben, mintha az ember hazatrne a ltezs si elemei kz! De gy szleltem, ezek a testgyakorlsok elvonnak munkmtl. Testemnek kellemesek, de nem tesznek jt lelkemnek. S ami munkmnak s lelkemnek nem j, az vgl nem hasznl testemnek sem. Ezrt cskkentettem e kedvtelseket; s mindebben volt sok hisg is; fiatalnak, egszsgesnek maradni!... De nem az a dolgom, hogy fiatal s egszsges, igen, mg csak nem is az a dolgom, hogy betegsgmentes maradjak. A szellemi munkra kijellt embernek csak egyfle dolga van: a szellemi munka. Taln a sta egyetlen vlfaja a testedzsnek, melyet megengedhetnk magunknak; mint a rabok, akik napjban egy rt krznek a brtnudvaron. A munka a legnagyobb rabsg.

74

A jellem mveltsgrl

nelglten s bszkn gondolsz arra, hogy elolvastl s megrtettl nhny knyvet, gyaraptottad ismereteid, megtudtl valamit a termszetrl vagy az emberi szellem tndseirl? gy rzed, „mvelt” vagy, klnb, mint a tudatlanok? Gondolj csak arra, milyen vgtelen tmeg ismeretet zr magba a knyvek sszessge, s egyetlen knyv teljes megrtshez mit is kellene ismerni s olvasni mg? Gondolj a British Museum knyvtrnak krbefut vasllvnyaira, milyen hosszan kellene lned, hogy valamit is megismerj a gondolkozs anyagbl, melyet az ott felhalmozott knyvek magukba zrnak! De maradj csak knyves szobdban, s valld meg, mily sokfle knyvet nem olvastl azok kzl, melyek knyvespolcaidon sorakoznak, s mg az olvasottak kztt is hny akad olyan, melyet teljesen megrtettl, s minden figyelemmel kvettl. Nem, a „mveltsg”, mikor farkasszemet nz az emberi szellem vilgegyetemvel, medd s hi magatarts csak. Inkbb gondolj arra, hogy egyetlen ismeretet megrteni, felfogni, trezni mr az let erfesztseinek teljessgt kveteli. s gondolj arra is, mennyi mindent rtak, gondoltak eltted, a gondolatoknak micsoda cenjai pihennek a mltban, s mifle zuhanssal rad minden j korban az emberi gondolatok bsge a jelensgek s tnemnyek sszegbl. Erre gondolj, s elszgyelled magad. Agyad mveltsge vges s gyermekes. De jellemed s szved mveltsge lehet teljes s emberhez mlt, akkor is, ha szellemi ismereteid korltozottak.

75

A lustasgrl

Ktfle lustasg van: vzszintes s fggleges. Van ember, aki csak lete nagy tvlataiban lusta; a tervekben; abban, hogy elodzza elhatrozsait, dntseit; lustn pti fel lete munkjt, mindent az idbe pt, a nagy messzesgbe. Aztn van a msik, a fggleges lustasg, mikor a pillanat eltt maradunk lustk, mikor nem gondoljuk, mondjuk vagy cselekedjk azt, amit abban a pillanatban lehetne. Nem nyjtjuk ki a keznket valami utn, amit megszerezhetnnk, klnsebb fradsg nlkl, s ksbb taln csak nagy ldozatokkal tudunk megszerezni, nem megynk a telefonhoz, nem rjuk meg azt a levelet, vagy nem jegyezzk fel azt a gondolatot, rgtn, akkor, abban a pillanatban. Ez az utbbi fajta lustasg a veszedelmesebb. Ilyen elmulasztott, lustn elhanyagolt pillanatokon mlik az let.

76

A parancsol feladatokrl

Egy napon megszlal egy hang. ppen foglalkozol valamivel, vagy foglalkoztat valami: feladatkr, melyrl azt hiszed, hogy elsrenden fontos s csak red tartozik, csak a te dolgod. Mr flkszltl e feladatra, buzgn vgzed munkd. S egyszerre megszlal a hang s ezt mondja: „Ms a dolgod.” S megvillan egy feladat lehetsge, melyre soha nem gondoltl ezeltt. S tudod, ez a feladat nem lesz egszen veszlytelen szmodra. Eltrt munkd addigi irnytl, rendkvli erfesztseket kvetel majd, flrertsek, vitk, veszlyek sorozatt idzi fel. S mgis, mindent most hagynod kell. Gyakorlati rdekeidet slyosan veszlyezteti az j feladat. S mgis, mindent flre kell tenned, vllalnod kell ezt a veszlyt, ezt az erfesztst, ezt az ldozatot, az j munkakrt, ezt a sugallott s rthetetlen j feladatot. A hang parancsszavt nem lehet flrerteni.

Aki ilyenkor jl hall s engedelmeskedik, taln elbukik a feladat ltal felidzett vilgi veszlyek kztt, de megmenti lelkt. Aki sket, knyelmes, vagy gyva, knyelmesen stl odbb az letben, de lelke sebzett, kielgletlen s nyugtalan marad. Vlassz, bartom.

77

Az okossgrl s a blcsessgrl

Az okos emberek mindig frasztottak, kimertettek. Trsasgukban gy reztem magam, mint valamilyen rosszhiszem vizsgn. rkk figyelnem kellett, mert k is figyeltek engem, sszehzott szempillk all, mint a vadsz a vadat, vajon helyesen felelek-e okos megjegyzseikre, elg okos vagyok-e ahhoz, hogy k, az okosak, szba lljanak velem? Nem, az okosak mindig frasztottak. S nem is tudtam meg tlk soha, semmi lnyegeset. Tbbnyire csak azt magyarztk meg, mirt nem j valami: az let, egy ember mve, a tavasz vagy az sz? De azt, hogy az let j is, a hall termszetes, az ember nem egszen remnytelen, nem mondottk soha; mert okosak voltak.

Az okossg nem blcsessg. Az okossg kszsg, idegrendszerbeli s rtelmi frgesg. A blcsessg az igazsg, a megnyugvs, az elnzs, a trgyilagossg s a beleegyezs. Az okos emberek soha nem blcsek, tl izgatottak ehhez, mintegy llandan megrszegednek okossguktl; de a blcsek mindig okosak is, s ugyanakkor tbbek ezeknl, mert nem akarnak bizonytani semmit. Az okosak trsasgt kerld, mert felizgatnak s vgl megsrtenek. A blcsek trsasgt keresd. Az okosakkal lehet beszlni. A blcsekkel lehet hallgatni.

78

Az edzsrl s rendtartsrl

A szellemi alkot munksnak pontosan olyan edzsi mdszerekre, trningre, egszsggyi s gyakorl rendtartsra van szksge, mint a bajvvnak, vagy a mlovarnak, vagy az ermvsznek. Lompos, aljas, tiszttalan letmdbl nem lehet msodpercekre kirndulni a legmagasabb rend emberi erfeszts, az alkot szellemi munka porondjra.

Az letmd, az egyszer s mindennapos magatarts az letben, a tpllkozs, a krnyezet, a napirend, mindez megszabja egy vers vagy egy tanulmny minsgt is.

Nem beszlgethetsz dlutn ttl fl hatig Istennel, ha jjel s napkzben gy ltl, mint egy diszn. A moh, kapzsi vagy aljas letmd hulladkot dob munkd tengerszembe is. lland gyakorlat kell a gondolkozshoz; s az alkotshoz mg valami ms is.

79

A kszenltrl

S mert halandk vagyunk – az emberi let legnagyobb ajndka, hogy ezt a tnyt mindennap egyszerbbnek ltjuk s tkletesebben megrtjk –, gy kell rendezni kznapi letnket, mint aki kszenltben l. Mint Seneca, mikor Nr uralkodik az Urbsban; mint a hlgyek s urak a Concirgerie pinciben; mint minden ember, aki a forradalomban l. Mert az let forradalom. Nha klnsen az; pldul a korszakban, melyet most lnk, s mikor a tmegek ragadtk magukhoz a vezetst.

Ezrt jourkell lnnk. Mindennap vlaszolni a vilgnak, levlben, rzssel vagy gondolattal. A ktelyt, mely kznapjainkon felmerl, rgtn szemgyre venni; a krdst, ha lehet, minden ernkkel megvlaszolni; feladatunknak esedkes szakaszt megmunklni s bevgezni. A termszet is jour l; mindennap, mindent feldolgoz, elintz, befejez s helyre tesz.

80

A hivatalrl s a hivatalnokrl

Nincs korszak a fejlettebb, trsadalomban l emberisg letben, melynek kivlbb klti s gondolkozi ne szidnk a hivatalt s a hivatalnokot. Csak a nomd ember s a horda nem ismerte ezt a panaszt. A trsadalomba sszeverdtt embercsoportok nem nlklzhetik ezt a szksges rosszat, a hivatalt: Cicero ppen gy szidja, mint Shakespeare vagy Montesquieu, s egyik korszak sem tud meglenni nlkle. Mert kezdetben van egy tr, az agora, ahol az emberek nomd letkbl sszeverdnek, hogy megbeszljk a kzs emberi feladatokat; a tr krl felpl a vros, a polisz; a vros krl, kros s termszetes sarjadzssal, felpl az llam. Ez a folyamat ismtldik vezredeken t, egyhang temmel. A hivatalnok a trsadalom kvetkezmnye, a hivatal a vros letmkdsnek felttele. Mg senki nem tallt fel helyette mst vagy jobbat.

S mindig rossz volt s mindig packzott a hivatal; gondolj erre, mikor sorba llsz egy pnztr eltt, hogy udvarias s alzatos vrakozs utn adt fizethess, vagy megmentsl valamit, ami jog s trvny szerint msklnben is a tid. A hivatalnak nem az a clja, hogy „j” legyen. Clja nem emberi, hanem llami. A legjobb hivatalnok s a legtkletesebb hivatal az, amely s aki nem zavarja tlsgosan az letet. Amely s aki nem cselekszik tlsgosan. Ha megalkudnak egymssal, az let s a hivatal, mintegy tven szzalkos egyezsget ktnek s nem bntjk tlsgosan egymst: ez a legtbb. De erre csak nagyon fejlett, tlrett, tbbnyire mr elvirul trsadalmak s hivatalok kpesek.

81

A reszelt almrl

Blcsen cselekszel, ha minden reggel, breds utn s tkezs eltt, homra megeszel egy-kt reszelt almt. Az alma titokzatos gymlcs. Nem vletlen, hogy az emberisg ntudatban a legrgibb jelkpek egyike. Az almafa volt a „tuds fja”, az alma volt a bibliai tiltott gymlcs. Nos, ennek a tiltott gymlcsnek szemlyes kze van az emberhez. Taln szerepet jtszott, mikor az embert elztk a Paradicsombl; ezt nem tudjuk biztosan. De gy szleltem, hogy a nyers, reszelt alma a mindennapos lethiginia egyik biztos kellke. dt, megnyugtatja a gyomrot, s szablyozan hat a belekre. Klnsen, ha az almt reszels eltt tiszta kezekkel, gondosan megmosod, s aztn megntzd citromlvel. A hossz letet nem biztostja ez a szeld tpszer, de gyomrod s beleid hlsan fogadjk ezt a tiszta, gygyerej mindennapos ajndkot. S az ember nemcsak szvvel s elmjvel ember, hanem gyomrval s beleivel is.

82

Az igazi butasgrl

Mert a butasg is tbbfle. Vannak rtelmes emberek, kiknek lelkben az rtelem pislkol fnye kialudt, mert szerencstlen letkrlmnyek kztt szlettek s nevelkedtek. Vannak emberek, akik butk, mert nem tudnak uralkodni testk fltt, elbuttja ket a szenvedly, lelkk lngjt megfojtja az rzkek ggje. Vannak buta emberek, akik egyszeren krnyezetk ldozatai. Ezeket sajnlni kell. De az igazi butasg meglehetsen ritka, s annl veszlyesebb s remnytelenebb. Az ember termszettl rtelmes lny. Az igaz, a stt, a remnytelen butasgot olyan rdekldssel kell szemllni, mint valamilyen si s flelmes termszeti tnemnyt, mint a ktfej bornyt, mint a termszet egy torz, rthetetlen tlett, melynek – sz szerint – semmifle rtelme nincsen. Az igazi butasg feloldhatatlan. Mi hinyzik az ilyen ember lelkben s testben? A Szentllek vagy bizonyos nedvek, mirigytermkek? A jd? A nemi hormon? Nem tudjuk pontosan. De amit tudnunk kell, hogy az igazi butkat minden mdon tancsos kerlni, feltns nlkl vdekezni kell ellenk. Ne akard meggyzni az ilyeneket, mert nem jindulatak. A kedves, szegny hlyk jindulatak; a buta ember rosszindulat. A hlyk Isten szegny gyermekei; a butk a pokol szvetsgesei. A vgzet k, el kell viselni.

83

A szomorsgrl

Ne hessegesd el a szomorsgot. Oktalanul jn; taln regszel ilyen pillanatokban, taln megrtettl valamit, elbcszol a szomorsg negyedrjban valamitl. S mgis, a szomorsg megszpti az letet. Nem szksges, hogy mestersges vilgfjdalommal mszklj a fldi tereken, lehorgasztott fvel, az let s minden tnemny remnytelen mulandsgn elmlkedve, a tn rmk fantomjai utn koslatva. Elszr is, az rmk, melyek eltnnek, taln nem is voltak igazi rmk. Emlkezzl csak... Aztn: a szomorsg egy vratlan pillanatban lebortja csodlatos, ezstszrke kdvel szemed eltt a vilgot, s minden nemesebb lesz, a trgyak is, emlkeid is. A szomorsg nagy er. Messzebbrl ltsz mindent, mintha vndorls kzben cscsra rtl volna. A dolgok sejtelmesebbek, egyszerbbek s igazabbak lesznek ebben a nemes kdben s gyngyszn derengsben. Egyszerre emberebbnek rzed magad. Mintha zent hallanl, dallam nlkl. A vilg szomor is. S milyen aljas, milyen trivilis, milyen bfg s kibrhatatlan lenne egy teljesen elgedett vilg, milyen szomor lenne a vilg szomorsg nlkl!

84

Az egszsgrl s az igazsgrl

Amikor a betegsg krnykez, igen nagy ervel s akarattal egy ideig mg r maradhatsz a nyavalya fltt. Az elejn. Mikor mg csak lopakodik krltted a vgzet. Mregeti eridet, mint a kzd az ellenfelet. Ha ilyenkor nagyon odafigyelsz, nagyon ers vagy, igaz rendet tartsz lelkedben, dolgaidban – az egszsg: igazsg –, taln te maradsz a prharc kezdeti idejben az ersebb. Egszsgesnek maradni annyi, mint tisztessgesnek s igazsgosnak maradni.

85

A nkrl s a madarakrl

A nk olyan sztnnel talljk meg a maguk szerelmi tpllkt a fldn, mint a madarak a magvakat vagy halakat. Keringenek a vgtelen trben, sztnk vezeti ket tavak, folyk, tengerek s rnasgok fltt, s aztn, bonyolult cikzs s kvlygs utn, egyszerre lecsapnak. sztnk, szemmrtkk ilyenkor csodlatosan nyilatkozik meg. Nagyon ritkn tvednek, s csak nha esik meg, hogy az ldozat ersebb vagy gyesebb, s kisiklik csrkbl, mint az ebihal a sirly csrbl. Ilyenkor vijjognak egyet, mint a sirly; s odbb szllanak, keringve, krzve, fradhatatlanul, beren.

86

Jzusrl s az egyedlltrl

Minden ember, akit Isten szerepre jell ki, magnyos. Jzus leszlt a keresztrl anyjnak, mint aki elutast minden emberi egyttrzst. A Szentrs legflelmesebb szava ez. s Jzus mondotta, hogy aki t kveti, elhagyja csaldjt, elhagy mindenkit. A szerepre kijellt ember soha nem kvetel kevesebbet nmagtl s kvetitl. Nem lehet megvltani a vilgot, s kzben legjobb frjnek, finak s atynak maradni, ngy gyerekkel, hitvessel, kanrival s regsgi jrulkkal. A szerep mindig teljes magnyt, kietlen egyedlltet, knyrtelen, csaknem embertelen magatartst kvetel. Minden ember, aki vllalja az emberek gyt, knytelen vllalni ezt a magnyt s embertelensget is. Aki ezt nem vllalja, kkler; mg akkor is az, ha megfesztik.

87

A vlsgos tzpercekrl

Minden letkornak, minden letszakasznak, igen, minden napnak vannak vlsgos tzpercei, mikor mindaz, amit addig trheten elviseltl: munkd, krnyezeted, hinyrzeteid, vgyaid, termszeted – egyszerre, tmenet nlkl elviselhetetlennek tetszik. Ez a vlsg ers, mint egy robbans. Munkd fl hajolsz, s egyszerre rzed az eddig elvgzett feladat tkletlensgt, a red vrakoz feladatok mreteinek s ignyeinek trhetetlen remnytelensgt. leted fl hajolsz, s mint a vzbe fl, ltod mindazt, sszesrtve, egyetlen pillanat rvnyben, amihez gyva, lusta, hazug vagy nz voltl, s ami most radssal s fulladssal fenyeget.

Ez a vlsg, ezek a tzpercek, ezek az let- s munkaveszlyes pillanatok a ml idvel mind hevesebben trnek vissza. Megesik, hogy naponta. Ilyenkor tudjad, a vlsgok idhz ktzttek; figyeld szved s rd mutatjt. Mint akit roham knoz, s tudja: a rohamoknak temk s kimrt idejk van. Hagyj fl rvid idre munkddal, lazts napjaid rendjn, iparkodj hanyag s alzatos lenni. A tzperc elmlik. A munka s az let, amg kzk van egymshoz, megmaradnak.

88

Az ramtolvajokrl

Ismerek embereket, kiknek mveltsgt csodlom, szjrsuk meglep, s a velk val egyttlt mgis rejtlyesen kimert. S ismerek msfle embereket, kik taln nem is klnsebben okosak vagy mveltek, nem mondanak soha semmi meglept vagy eredetit, s tallkozs utn mgis gy vlok el tlk, mint aki kapott valamit.

gy ltszik, egy ember nemcsak a mveltsge, szelleme, hanem egyfajta ram is, mely vltoz ervel s bsggel sugrzik az egynisgbl. Vannak ramszegny emberek, akik mindegyre elvonjk krnyezetkbl az erket. Olyanok ezek, mint az ramtolvajok, akik egy drthuzal segtsgvel a szomszd laks vezetkbl lopjk t a maguk szobjba vagy zemk szmra az ramot, melytl laksuk fnyesebb, zemk iparkpesebb lesz. Az ilyen emberek kifrasztanak. Mindvgig k beszltek, s vgl te, a hallgat trs, szegnyen s kimerlten vlsz el tlk. Ezeket kerlni kell.

89

A balesetekrl

Balesetekrl pedig, amelyek nincsenek – mint a boszorknyokrl –, sz ne essk tbb. Nem hiszek a balesetekben. Csak figyelmetlensg van. Elt a villamos, ellopjk tkzben poggyszodat, megzsarol egy ripk s meghurcolja neved, tellel, itallal megrontod gyomrod – s aztn? Mirt nem vigyztl jobban? A vilg veszlyes, a baleset lehetsge lappang az let minden helyzetben s cselekedetben, ez a veszly s esly egyrtelm az emberi lettel. Igen, taln ez az esly ad mlyebb tartst s feszltsget az embernek. Gondold csak el, milyen is lenne egy emberlet s a vilg a baleset eslye nlkl? Milyen pkhendien magabiztos lenne, milyen szemrmetlenl ggs s fennhjz! Nem, a baleset lehetsge ott lappang minden pillanatodban, a trgyak, a helyzetek, az emberek, a vegyi anyagok, a statikus s fizikai kpletek: mindez ellened is van. Teht vigyzz. Ne agglyosan vigyzz, hanem emberi rangodhoz illen, komolyan s trgyilagosan, nagyon figyelmesen. S mindig tudjad, hogy nem a vilg rmnya trt nknyesen ellened, mikor a baleset bekvetkezik, hanem te voltl gynge, lusta s kicsinyes. Nincs „villamosbaleset”. Csak te vagy, s a villamos s a vilgrend.

90

A fecsegkrl

A fecsegs knyszere a legtbb ember szmra egyrtelm az let trvnyvel; fecsegnek, amg lnek; addig fecsegnek, amg lnek; nem gondolkoznak, hanem fecsegnek, teht gy rzik, vannak. De a valsgban nincsenek, abban az rtelemben, mint ahogy van az, aki gondolkozik; csak fecsegnek; s aki fecseg, nem gondolkozik. Gondolkoz ember, amikor csak lehet, hallgat; s mikor mr nem lehet hallgatnia tbb, akkor beszl, vagy r. De ezt csak vgs szksgben cselekszi. Nem, a fecseg szmra a szapora beszd, mellyel vilgg kelepeli mindazt a zagyva rteslst, lgos vgyat, otromba megfigyelst, felletes szlelst, melyet rzkel szervei kzvettenek tudata szmra, letszksglet. Taln megrepedne, ha nem fecsegne. A vilg anyagt nem emszti meg; rgtn kikpi s kihnyja, azon nyersen, ahogyan befogadta. Nincs az a parancs, fenyegets, mely lakatot tud tenni nyelvre. fecsegi tele a vilgot, mely aztn elviselhetetlen lesz: a fogalmak eltnnek, mikor a fecseg megszlal, s a vilg megtelik szavakkal.

91

A hallgatsrl s a hallgatkrl

De hallgatni sincs mindig jogod; klnsen, ha a fecseg megszlal, elbb-utbb felelned kell. Termszetesen mi sem lenne vonzbb, sem knyelmesebb, mint mindig s minden alkalommal hallgatni az emberek kztt, s csak mveden t szlani a vilghoz – mveden t, ami lehet egy knyv vagy egy pr tisztessgesen varrott cip, vagy ppen csak a trelmes s kiegyenslyozott ltezs tnye. Ez lenne a legszebb; de az let nem adja ilyen olcsn a megoldst. Hallgatnod kell, de nem gy, mint aki knyelembl vagy ggbl, megvetsbl hallgat; ehhez nincs jogod, mert ember vagy, s embertrsaidnak joguk van krdseikre tled is vlaszt krni. Nem, gy kell hallgatnod, mint aki riz valamit. S csakugyan, aki felelssggel hallgat, mindig megriz valamit: egy titkot, egy rangot, az emberi mveltsg ntudatt. De nha beszlned is kell, le kell dobnod a hallgats stt palstjt, meztelen testtel kell a porondra lpned, kezedben az emberi prharc mltnyos fegyvervel, az igazsggal. Ha az igazsgot tagadja valaki, nincs jogod hallgatni.

92

A nagy erdkrl s a fenykrl

Az erdkben van valami megrendt, klnsen a fenyerdkben. Nemcsak stt s kvetkezetes hallgatsuk rendt meg, mly rnyaik, templomi fensgk s htatos magatartsuk. Megrendt az let akarata, mellyel egy nagy erd kifejezi a vilgerket. Gondoljuk csak el, mifle erk s szndkok ptettk az tvenmteres fenyk szzezreit! Mit pazarolt el a termszet magvakban, porzkban, bibkben, ksrletekben, napstsben, esben, szljrsban, mg egy ilyen erd felplt! S milyen cltudatos s nma ez a ltezs, mely semmi egyebet nem akar, csak lenni, csak felnni s vszzadokon t megmaradni, teljesen kifejezve nmagt, llegezve, felelve a vilgnak – s ugyanakkor nem tr senki s semmi ellen, otthont s letet ad llnyek millirdjainak. Milyen nagy s blcs kzssg ez az tvenezer holdas fenyerd. Mint az sapk, gy rkdnek az let fltt a fenyk. Egyszerre felelnek hatalmas trzskkel a fldnek s az gnek. Amikor csak teheted, menj az erdbe.

93

Arrl, hogy a termszet fensges is, unalmas is

De mikor a nagy erdkbe mgy, vagy a pusztasgokra, vagy a tengeren utazol, s lelked eltelik a fensg s a vgtelensg rzseivel, ne csald magad: tudjad, hogy szved mlyn tged csak az ember rdekel, semmi ms. Egy npes kvhz is van olyan rdekes, mint az Atlanti-cen vagy a Szahara, vagy a Krptok fenyerdi. Igen, egyetlen ember, mikor megmutatja lnyt s elrulja titkt, rdekesebb, mint a Mont Blanc. Csodld a termszet vgtelensgt, iparkodj sszhangban lni jellemeddel s a termszet erivel, de ne szgyelld s ne is tagadd, hogy a legfensgesebb termszeti sznjtk is meglep gyorsan elveszti szmodra igazi rdekessgt s vonzerejt, ha nincs kzvetlen kze ltalad ismert emberek sorshoz. A vadregnyes tj rvid idn bell rtelmetlen s unalmas lesz, ha nem lp fel a termszet vgtelen sznpadn az ember, szemlleted, rdekldsed egyetlen igaz, soha nem megunhat trgya. A te dolgod, lmnyed, szereped, sorsod e fldn az ember, nem a Mont Blanc. A vilg csak szn s dszlet, melyet mellkesen figyelsz; szved s rtelmed remegve csak e gyans hs monolgjt lesi. Minden ms elbb-utbb unalmas.

94

A zenrl

Tolsztojnak igaza volt, a zene a legnagyobb kert, a legveszedelmesebb csbt. Az rtelem szklni kezd, mikor zent hall. A zene rtelemellenes. Nem megrteni akar, mint az rtelem, hanem sztradni, feldlni, lefegyverezni, elcsbtani, megrinti bennnk a titkosat s fjdalmasat, feltrja azt, amit oly gondosan rejtettnk magunk ell, minden eszkzzel fegyelmeztnk – olyan, mint a tavaszi vadvz, feldlja az rtelem ltal agglyosan parcellzott, megmvelt s megmunklt, szablyozott s fegyelmezett terleteket. Ahov a zene kirad, ott az rtelem trvnyei nem rvnyesek tbb. A gynyrsgben, melyet a zene ad, a hallvgy kjes megsemmislsnek beteg rzsei hullmoznak. A zene tmads. Az ember, aki lett a megismersre, a fegyelemre s a valsgra tette fl, vdekezzen a zene ellen, fogja be flt. Zene nlkl sokkal szegnyebb az let. De emberibb, kemnyebb, szomorbb s rtelmesebb.

95

A szerencsrl

Hrodotosz, aki oly elragadan pletykl grgkrl, perzskrl, mdekrl, ldiaiakrl, az kor npeinek s vezet szemlyeinek sorsrl, azt tancsolja, hogy nem rt nknyesen s mestersgesen ellenszeglni a szerencsnek, mely felnk villogtatja csillagt. Minden kori np, a perzsk, babilniaiak, a fnciai npek, minden rgi valls va inti a szerencss embereket ennen csillaguktl. Az istenek kedve, a sors nem tri el a tarts szerencst: gy tapasztalta Hrodotosz vndortjain, gy tantja minden rgi monds, valls, babona. Hzad nem a tid, aranyad, asszonyod, gyermeked, egszsged, dicssged, mindez annyira a tid csak, mint kockajtk kzben a szerencse eslye. Minden csak egy pillanatra tid: aztn fordul a kocka. gy akarjk az istenek.

Ezrt semmi nem olyan meghat, mint Polkratsz trtnete, a gyrvel, a hallal s a halsszal. Az ember rzi sorst, s szeretne ldozatokkal meneklni e sors ell. De az ldozat sem segt: az istenek knyrtelenek. Kegyetlenl red mosolyog a szerencse, s ha remegve elfordulsz elle, utnad siet, hogy aztn megalzzon s kiraboljon a sors.

Mi ht a tid, mi az, amit nem vehetnek el tled az istenek? Csak a munka. Az a munka, mely nem vr jutalmat, sem babrt, sem utkort. Csak ppen megtrtnik veled, ha nem trsz ki elle, s nem trdsz sorsval sem. Csak a fradtsg tid, a verejtk, az ldozat. Minden ms illanbb, mint a hajnali kd, trkenyebb, mint a lepke szrnya.

96

Az titrsakrl

Vaston vagy hajfedlzeten az emberek gy rzik, kilptek letk megszokott trvnyei kzl, fecsegni kezdenek, kzlkenyebbek s bizalmasabbak, a csodt vrjk, btortan s remnykeden pislognak titrsaikra. Vigyzz, hogy ne srtsd meg ket. Kzeledskre – mikor brgyn s esetlenl, de mindenestl mgis meghat emberi remnykedssel hozzd is fordulnak krdseikkel, mint pldul: „Mit tetszik gondolni, lesz hordr jflkor Vradon?” – felelj mosollyal s kevs szval. Ne utastsd el ket, mert ebben a lelkillapotban, mikor a vonat vagy a haj repti ket a vlt csoda fel – minden vltozs: csodavrs –, felette rzkenyek. Mosolyogj, blints, aztn fordulj knyved vagy a tj fel. Ne reztesd velk, hogy nincs csoda. Igaz, ne is hitegesd ket a csodval. Annyit mondjl csak, hogy taln akad hordr, jflkor, Vradon. Egy szval sem tbbet.

97

Az rzkisgrl

Legtbb ember a nemi prbajban kap hallos sebet. Hisga nem brja a szeretet elviselst, sem a szeretetlensget; a magnytl ppen gy szenved, mint az egyttlstl; disznlakba menekl, vagy srtdtt, bosszvgyaktl fttt magnyos szerepekbe.

rzkeink felett csak gy maradhatunk hatalmasok, ha idejben szernysget tanulunk. Nincsenek tarts „rzki megoldsok”; taln mg a bartsg sem tarts; semmi nem tarts, ami emberi. Az emberi let skjn nincsenek rzelmi „tves tervek”; csak helyzetek vannak, melyek mindig tkletlenek. A „nagy rzsek” srtdnek meg leghevesebben, s mindig id eltt. rzkeink idleges lzadst el kell viselni, mint az let nagy megprbltatsainak egyikt. Bele kell trdni, hogy nincs megolds, csak trelem van. S ha valaki olyan ers, hogy talaktja ez indulatokat nemesebb szndkk, a munka tgelyben megolvasztja az indulatokat, az alzat lombikjban leprolja ez erkbl a hisgot: blcsen cselekszik. De ez a legnehezebb feladat az letben.

98

Arrl, hogy vrnak valahol, de ez nem fontos

Valahol vrnak, s mr mlik az id, dleltt vagy dlutn, s te mg nem kszltl el munkddal. Sietni szeretnl? Kapkodsz, mellkesen figyelsz oda leted egyetlen rtelmre, munkdra, mert vrnak valahol? Hadd vrjanak. Senki s semmi nem fontos, csak munkd. Az id sem fontos – ne trd, hogy az id munkdban zavarjon.

Nem fontos a nap szaka, aminthogy nem fontos az sem, ki vr s milyen clzattal vrnak valahol? S nem fontos az sem, hogy egszsged rdekben tehetnl valamit, ha id eltt elhagyod munkaszobdat, stlhatnl a j idben, vagy felkereshetnd a hasznos s dvs frdk egyikt, ahol feldl tested. S nem fontos szerelmesed sem, a hatalmas vagy befolysos ember, kinek bartsgt elmulasztod, ha megvrakoztatod. Semmi s senki nem fontos, mert gyis meghalsz, s addig el kell vgezned munkdat. Csak erre figyelj; ne az ramutatra, sem a naptrra.

99

A jra val frgesgrl

Mert nemcsak a jra val restsg van. Msik vtek a jra val frgesg, az a hebrencs tlbuzgalom, mellyel egyes emberek minduntalan felugranak helykrl, vagy munkjuk melll, vagy letviszonyaik kzl, hogy valami jt tegyenek – kutyafuttban letrlnek egy knnyet, telefonon elintznek egy hallesetet vagy hzassgi vlsgot, kzszortssal, elmenben kifejezik rszvtket egy gyermek halla miatt a gyszol szlnek, s ltalban beavatkoznak, de csak gy frgn s mellkesen, a msok nyavalyjba. A rkbetegnek azt mondjk, hogy egyen sok grgdinnyt, s annak, aki tnkrement, tancsoljk, okvetlen nzze meg Chaplin legjabb mozgkpt. A jsgnak s a rszvtnek ezek a mozg-rusai silny s nem egszen veszlytelen ruval kereskednek. Krumplicukrot adnak a szenvednek. Ne fogadd el jsgukat, kpd ki az olcs krumplicukrot, mellyel megknlnak.

100

Az ignyrl

s neveld lelked krlelhetetlen ignyrzetre. Ez a legfontosabb. A tmegek vilga csak moh, de nem ignyes. Te maradj mrtktart s ignyes. A vilg egyre jobban hasonlt egyfajta Woolworths-ruhzra, ahol egy hatosrt megkapni mindent, silny kivitelben, ami az lvez hajlam tmegek napi vgyait gyorsan, olcsn s krajcros minsgben kielgtheti. Ennek a tmegkielglsnek veszlyei mr mutatkoznak, az let s a szellem minden terletn. Egy kultra nemcsak akkor pusztul el, ha Athn s Rma finom terein megjelennek csatabrddal a barbrok, hanem elpusztul akkor is, ha ugyanezek a barbrok megjelennek egy kultra kzterein s igny nlkl nagy keresletet, knlatot s rucsert bonyoltanak le. Te vlogass. Ne finnysan s orrfintorgatva vlogass, hanem szigoran s knyrtelenl. Nem lehetsz elg ignyes erklcsiekben, szellemiekben. Nem mondhatod elg kvetkezetesen: ez nemes, ez talmi, ez rtk, ez vacak. Ez a dolgod, ha ember vagy, s meg akarod tartani ezt a rangot.


 

 

 

,,S fenn a csndes szobron lve az a Holl egyedl e
Szt tagolta, mintha lelke ebbe volna ntve mr,
Nem nylt ms igre ajka, nem rebbent a toll se rajta,
S n szlk, alig shajtva. "Majd csak elmegy, messziszll,
Mint remnyek, mint bartok...holnap ez is messziszll."
S szlt a Holl: "Soha mr!" "

Hrlevl feliratkozs
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Naptr
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
ra
 
Szavazs
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!