Mrai Sndor:
2007.06.19. 17:00
Van egyfajta ember, aki csak a szjval nevet. Olyanok, mint a hdttek; mint akik sketek, vagy a szaglsuk nem mkdik. Trflkozol jelenltkben, az let valamilyen torz vagy mulatsgos helyzetben elmondod vlemnyed, s megdbbenssel kell szlelned, hogy nem rti s nem hallja egszen pontosan azt, ami a kis, alkalmi trtnetben fonkul mulatsgos: nevet, de csak a szjval nevet. Szve s rtelme nem ltta t a helyzet mlyen fonk nevetsgessgt. Udvariasan nevet, fogait vigyortja. De a szve soha nem nevet. Ezek a komor vigyorgk tudnak flelmesek lenni. Ne trflj velk. Mikor az letre mutatsz, vlaszuk annyi, hogy kimutatjk agyarukat.
Az let rettenetes versenyben legtbb ember csak akkor pihen meg, ha beteg. A betegsg, a francia klt szavval, nemcsak a szegnyek utazsa, hanem a szegnyek nyaralsa, tli Rivierja, Ttrja s Egyiptoma is. A lzas kedlyekre a betegsg igazi lzat kld, hogy kiss megnyugodjanak. A becsvgy s kielgletlen mokfut, aki – mint Kleist, a klt – „vltogatja a vrosokat, mint a lzbeteg a vnkosokat”, csak a beteggyban eszml igazi vgyaira, remnytelen szenvedlyeire.
A betegsg pihens is, ez kzhely. Ezrt elzd meg a termszet parancst, a knyszer betegszabadsgot, s iktass leted iramba apr, mestersges betegsgeket, hogy megpihenjl. Makkegszsgesen rizd nha egy napon t az gyat. Farkastvgyad van, a szget is megrgnd: koplalj nknt egy-kt napot. Szved nem zsrtldik mg a nikotin miatt: jutalmazd meg azzal, hogy parancsol szksg nlkl abbahagyod hrom napra a cigarettt. A szervezet oly hls a legcseklyebb figyelemrt! S ezek az apr, mestersges, a betegsg parancsa nlkl felidzett betegsgi s gygytsi llapotok, nkntes ditk, megvonsok s pihensek felrnek egy keleti ttal vagy egy vakblmtttel. Ksreld meg. Csodkat ltsz majd.
Megvrni, egy angyal s egy szent trelmvel, amg a dolgok – emberek, eszmk, helyzetek –, melyek hozzd tartoznak, eljutnak hozzd. Egyetlen lpst sem sietni feljk, egyetlen mozdulattal, szval sem siettetni kzeledtket. Mert bizonyos emberek, eszmk, helyzetek, melyek letedhez, jellemedhez, vilgi s szellemi sorsodhoz tartoznak, llandan tban vannak feld. Knyvek. Frfiak. Nk. Bartsgok. Megismersek, igazsgok. Ez mind feld tart, lass hmplygssel, s tallkoznotok kell egy napon. De te ne kapkodj, ne siettesd tjukat s kzeledsket. Ha nagyon sietsz feljk, elkerlheted azt, ami fontos s szemlyesen a tid. Vrj, nagy ervel, figyelmesen, egsz sorsoddal s leteddel.
Ha nem rkezik valaki a megbeszlt idben a tallkozra – legyen az n vagy frfi, bart vagy idegen –, tizent percet vrhatsz. Aztn menj el. S ha nem tudja magt jogos rggyel menteni, ne keresd tbb az ilyen ember trsasgt. Haragot vagy srtdst ne rizz szvedben, mert ez mltatlan az emberhez. De ne nyjts tbb alkalmat a msiknak, hogy megvrakoztasson. Mert az emberek nyeglesgbl s gyvasgbl is srtegetik egymst. A vrakoztats is ilyen nyegle srts.
Minden, minden dolgodban maradj msodpercre pontos. Nem lehetsz olyan fradt, szomor, kedvetlen, hogy az udvarias pontossg trvnye ellen vtkezzl. A pontossg nemcsak a kirlyok udvariassga, hanem minden felels, rangjt ismer ember ktelessge. Elsrend ember az, aki rdek nlkl pontos. A lomha, a nyegle, a frivol ember mindig ksik. Az ilyen ember vgl is leksik az let nagy tallkozjrl: nmagnak megismersrl.
Mindig, mindentt, minden mdon s alkalommal kzdeni a fanatizmus ellen. A habz szj, nyavalyatrs indulat ellen, mely kitr emberi rejtekbl s szabdalni, alaktani akarja a vilgot. Kzdeni a fanatizmus ellen trelemmel, magyarzattal, rtelemmel, kvetkezetes pedaggival. s rszvttel is. Sajnld a fanatikust. Ellened tr, de a roham nkvletben elharapja ennen nyelvt s nmagt is sszezzza.
Ha valamilyen letszably kialakult letnkben, ahhoz mindenron ragaszkodnunk kell; mert a felntt ember lete gy ll ssze szablyokbl s letmdokbl, mint egy plet szilrdan sszertt tglkbl, s nem tancsos megingatni ezt a szerkezetet azzal, hogy egyik vagy msik tglt elmozdtjuk helybl. Negyven ven tl megtelik letnk rendszablyokkal, melyeket tekinthetnek msok rigolyknak: mi tudjuk, hogy igazi rtelmk a vdekezs az anarchia ellen. Felkels, lefekvs, szrakozsok, munkaid, emberekkel val kapcsolatok, mindezt idvel szigor trvnyek szablyozzk.
S ha vtnk e trvnyek ellen, lelkiismeretnk megtelik bntudattal. Nem igaz, hogy az letmd lehet „spontn”. Te magad lehetsz nha spontn, elhatrozsaid, szenvedlyeid, tleteid lehetnek nkntesek: de letmdod, mely mindettl fggetlen, nem lehet nkntes s tletszer. Ha az embereknek nem tetszik, hogy gy vagy gy lsz, mskppen, mint ahogy k szeretnk, elkpzelik, vagy mskppen, mint ahogy egyszer, valamilyen knyszersg vagy flrerts parancsra megfogadtad nekik: ne bnjad. Nem az embereknek lsz. De ha a magad trvnyei ellen vtkezel, e htlensget keservesen megbnod. Mg bneidben s hibidban is tartsd be a rendszert, mely leted trvnyeibl kvetkezik. A vilg szemben akrhnyszor megbukhatsz. nmagunk eltt nem szabad gyngnek lenni; mert ez az igazi buks.
A legnagyobb hsiessg, megmaradni munkd mellett, akrmit szl is ahhoz a vilg. S ennl is igazibb hsiessg, megsemmisteni munkdat, ha gy rzed, nem tudtad tkletesen megcsinlni azt, amire nmagaddal szerzdtl. lj a kt szndk kztt, ne beszlj errl, lj teljesen feladatodnak s maradj knyrtelen mveddel szemben. Nemcsak az alkotshoz kell er; mved megtlshez is. Maradj szigorbb mveddel szemben, mint amilyen a vilg valaha is lehet.
Ha az nnep elrkezik letedben, akkor nnepelj egszen. lts fekete ruht. Kefld meg hajad vizes kefvel. Tisztlkodjl bellrl s kvlrl. Felejts el mindent, ami a kznapok szertartsa s feladata. Az nnepet nemcsak a naptrban rjk piros betkkel. Nzd a rgieket, milyen htatosan, milyen felttlenl, milyen krlmnyesen, mennyi vad rmmel nnepeltek! Az nnep a klnbzs. Az nnep a mly s varzsos rendhagys. Az nnep legyen nnepies. Legyen benne tnc, virg, fiatal nk, vlogatott tkek, vrpezsdt s feledkezst nyjt italok. S mindenekfltt legyen benne valami a rgi rendtartsbl, a hetedik napbl, a megszaktsbl, a teljes kikapcsolsbl, legyen benne htat s flttlensg. Az nnep az let rangja, felsbb rtelme. Kszlj fl re, testben s llekben.
S nemcsak a naptrnak van piros bets napja. Az let elhoz msfle, lthatatlan nnepeket is. Ilyenkor felejts el mindent, figyelj az nnepre.
Az rtelem nem elg ahhoz, hogy megrtsk nmagunkat vagy a vilg tnemnyeit: a lnyeges, a csalhatatlan megrtshez s rzkelshez valami ms is kell, tbb, mint az rtelem. Kell hozz kegyelem is, alzat is, testnknek s sztneinknek valamilyen klnsen szerencss mkdse, vizsglatunk trgynak egyfajta elnys elhelyezse, s taln a csillagkpek megfelel alakulsa is szksges hozz, hogy megrtsnk e fldn valamit. Gondolj erre, mikor bszke vagy, mert azt hiszed, rted ezt vagy azt.
Boldogsg termszetesen nincsen, abban a leprolhat, csomagolhat, cmkzhet rtelemben, mint ahogy a legtbb ember elkpzeli. Mintha csak be kellene menni egy gygyszertrba, ahol adnak, hrom hatvanrt, egy gygyszert, s aztn nem fj tbb semmi. Mintha lne valahol egy n szmra egy frfi, vagy egy frfi szmra egy n, s ha egyszer tallkoznak, nincs tbb flrerts, sem nzs, sem harag, csak rk der, lland elgltsg, jkedv s egszsg. Mintha a boldogsg ms is lenne, mint vgy az elrhetetlen utn!
Legtbb ember egy letet tlt el azzal, hogy mdszeresen, izzadva, szorgalmasan s ernyedetlenl kszl a boldogsgra. Terveket dolgoznak ki, hogy boldogok legyenek, utaznak s munklkodnak e clbl, gyjtik a boldogsg kellkeit, a hangya szorgalmval s a tigris ragadoz mohsgval. S mikor eltelt az let, megtudjk, hogy nem elg megszerezni a boldogsg sszes kellkeit. Boldognak is kell lenni, kzben. S errl megfeledkeztek.
A dolgok aljn van a szexus. Taln a kristlyok letben is. De minden nemisg szomor.
gy nzni a testek dolgt, mint egy tletet. Csak a gyngdsg emberi. A szenvedly embertelen s remnytelen.
De az tlet, mely minden elevent szenvedlyre tlt, knyrtelen. Vgy s kielgls kztt pl az eleven vilg, oly embertelen akarattal, ahogy a frak pttettk meztelen tmegekkel a piramisokat.
Mit remlsz, szegny, meztelen rabszolga, mikor a kj szges ostora csattog a htadon?
Boldogsgot? Kielglst?
A vilg plett pted, vred s ondd ktanyagval, knyszermunkt vgzel. Csak a tapintat s a gyngdsg tudja pillanatokra feledtetni a nemisg kegyetlen rabsgnak szomor knyszert.
De pontosan gy, mint a dalokban, melyeket a kvhzi chansonnekesnk nekelnek. S a dalok tanulsga mindig annyi, hogy az sszetrt szveket nem lehet tbb eggyragasztani.
Az letben is ennyi a tanulsg. Ha egy ember egyszer bizalommal, flttlen rzsekkel kzeledett valakihez, s rzseit megsrtettk, „szvt sszetrtk”, soha tbb nem tud igazi bizalmat, felttlen odaadst rezni egy msik ember irnt. Nincs rzkenyebb anyag a fldn, mint az emberi anyag. Kptelen arra, hogy elfeledjen egy srtst, mellyel lelkt vagy rzseit illettk. S brmifle barti vagy szerelmi tallkozst hoz is mg szmra az let, gyanakv marad, minden kapcsolat torz s gonosz jtkalkalom lesz szmra, rkk bosszt akar. Ilyen az ember. Vigyzz, ha ilyen megsrtett szvekkel llasz szemkzt: nem tudod ket megengesztelni. S nincs az a trelem, blcsessg, nagylelksg, szenvedly, mely az ilyen csaldott szveket nyugtatni tudja.
n pldul – igaz, hogy mr felntt frfi koromban – nagy kedvet kaptam az szshoz s teniszezshez. Klnsen a teniszt szerettem meg, mikor elmltam negyvenves; ez az egyetlen humanista sport; ember megy ember ellen, minden ervel, de rkk tvolsg marad a kzdfelek kztt, nem rintik egymst. Mint ahogy Luther nem ltta soha Erasmust, akivel egy leten t prbajozott. S szni, milyen j volt, klnsen a tengerben! Sokig szni, a sket, tmr vzben, mintha az ember hazatrne a ltezs si elemei kz! De gy szleltem, ezek a testgyakorlsok elvonnak munkmtl. Testemnek kellemesek, de nem tesznek jt lelkemnek. S ami munkmnak s lelkemnek nem j, az vgl nem hasznl testemnek sem. Ezrt cskkentettem e kedvtelseket; s mindebben volt sok hisg is; fiatalnak, egszsgesnek maradni!... De nem az a dolgom, hogy fiatal s egszsges, igen, mg csak nem is az a dolgom, hogy betegsgmentes maradjak. A szellemi munkra kijellt embernek csak egyfle dolga van: a szellemi munka. Taln a sta egyetlen vlfaja a testedzsnek, melyet megengedhetnk magunknak; mint a rabok, akik napjban egy rt krznek a brtnudvaron. A munka a legnagyobb rabsg.
nelglten s bszkn gondolsz arra, hogy elolvastl s megrtettl nhny knyvet, gyaraptottad ismereteid, megtudtl valamit a termszetrl vagy az emberi szellem tndseirl? gy rzed, „mvelt” vagy, klnb, mint a tudatlanok? Gondolj csak arra, milyen vgtelen tmeg ismeretet zr magba a knyvek sszessge, s egyetlen knyv teljes megrtshez mit is kellene ismerni s olvasni mg? Gondolj a British Museum knyvtrnak krbefut vasllvnyaira, milyen hosszan kellene lned, hogy valamit is megismerj a gondolkozs anyagbl, melyet az ott felhalmozott knyvek magukba zrnak! De maradj csak knyves szobdban, s valld meg, mily sokfle knyvet nem olvastl azok kzl, melyek knyvespolcaidon sorakoznak, s mg az olvasottak kztt is hny akad olyan, melyet teljesen megrtettl, s minden figyelemmel kvettl. Nem, a „mveltsg”, mikor farkasszemet nz az emberi szellem vilgegyetemvel, medd s hi magatarts csak. Inkbb gondolj arra, hogy egyetlen ismeretet megrteni, felfogni, trezni mr az let erfesztseinek teljessgt kveteli. s gondolj arra is, mennyi mindent rtak, gondoltak eltted, a gondolatoknak micsoda cenjai pihennek a mltban, s mifle zuhanssal rad minden j korban az emberi gondolatok bsge a jelensgek s tnemnyek sszegbl. Erre gondolj, s elszgyelled magad. Agyad mveltsge vges s gyermekes. De jellemed s szved mveltsge lehet teljes s emberhez mlt, akkor is, ha szellemi ismereteid korltozottak.
Ktfle lustasg van: vzszintes s fggleges. Van ember, aki csak lete nagy tvlataiban lusta; a tervekben; abban, hogy elodzza elhatrozsait, dntseit; lustn pti fel lete munkjt, mindent az idbe pt, a nagy messzesgbe. Aztn van a msik, a fggleges lustasg, mikor a pillanat eltt maradunk lustk, mikor nem gondoljuk, mondjuk vagy cselekedjk azt, amit abban a pillanatban lehetne. Nem nyjtjuk ki a keznket valami utn, amit megszerezhetnnk, klnsebb fradsg nlkl, s ksbb taln csak nagy ldozatokkal tudunk megszerezni, nem megynk a telefonhoz, nem rjuk meg azt a levelet, vagy nem jegyezzk fel azt a gondolatot, rgtn, akkor, abban a pillanatban. Ez az utbbi fajta lustasg a veszedelmesebb. Ilyen elmulasztott, lustn elhanyagolt pillanatokon mlik az let.
Egy napon megszlal egy hang. ppen foglalkozol valamivel, vagy foglalkoztat valami: feladatkr, melyrl azt hiszed, hogy elsrenden fontos s csak red tartozik, csak a te dolgod. Mr flkszltl e feladatra, buzgn vgzed munkd. S egyszerre megszlal a hang s ezt mondja: „Ms a dolgod.” S megvillan egy feladat lehetsge, melyre soha nem gondoltl ezeltt. S tudod, ez a feladat nem lesz egszen veszlytelen szmodra. Eltrt munkd addigi irnytl, rendkvli erfesztseket kvetel majd, flrertsek, vitk, veszlyek sorozatt idzi fel. S mgis, mindent most hagynod kell. Gyakorlati rdekeidet slyosan veszlyezteti az j feladat. S mgis, mindent flre kell tenned, vllalnod kell ezt a veszlyt, ezt az erfesztst, ezt az ldozatot, az j munkakrt, ezt a sugallott s rthetetlen j feladatot. A hang parancsszavt nem lehet flrerteni.
Aki ilyenkor jl hall s engedelmeskedik, taln elbukik a feladat ltal felidzett vilgi veszlyek kztt, de megmenti lelkt. Aki sket, knyelmes, vagy gyva, knyelmesen stl odbb az letben, de lelke sebzett, kielgletlen s nyugtalan marad. Vlassz, bartom.
Az okos emberek mindig frasztottak, kimertettek. Trsasgukban gy reztem magam, mint valamilyen rosszhiszem vizsgn. rkk figyelnem kellett, mert k is figyeltek engem, sszehzott szempillk all, mint a vadsz a vadat, vajon helyesen felelek-e okos megjegyzseikre, elg okos vagyok-e ahhoz, hogy k, az okosak, szba lljanak velem? Nem, az okosak mindig frasztottak. S nem is tudtam meg tlk soha, semmi lnyegeset. Tbbnyire csak azt magyarztk meg, mirt nem j valami: az let, egy ember mve, a tavasz vagy az sz? De azt, hogy az let j is, a hall termszetes, az ember nem egszen remnytelen, nem mondottk soha; mert okosak voltak.
Az okossg nem blcsessg. Az okossg kszsg, idegrendszerbeli s rtelmi frgesg. A blcsessg az igazsg, a megnyugvs, az elnzs, a trgyilagossg s a beleegyezs. Az okos emberek soha nem blcsek, tl izgatottak ehhez, mintegy llandan megrszegednek okossguktl; de a blcsek mindig okosak is, s ugyanakkor tbbek ezeknl, mert nem akarnak bizonytani semmit. Az okosak trsasgt kerld, mert felizgatnak s vgl megsrtenek. A blcsek trsasgt keresd. Az okosakkal lehet beszlni. A blcsekkel lehet hallgatni.
A szellemi alkot munksnak pontosan olyan edzsi mdszerekre, trningre, egszsggyi s gyakorl rendtartsra van szksge, mint a bajvvnak, vagy a mlovarnak, vagy az ermvsznek. Lompos, aljas, tiszttalan letmdbl nem lehet msodpercekre kirndulni a legmagasabb rend emberi erfeszts, az alkot szellemi munka porondjra.
Az letmd, az egyszer s mindennapos magatarts az letben, a tpllkozs, a krnyezet, a napirend, mindez megszabja egy vers vagy egy tanulmny minsgt is.
Nem beszlgethetsz dlutn ttl fl hatig Istennel, ha jjel s napkzben gy ltl, mint egy diszn. A moh, kapzsi vagy aljas letmd hulladkot dob munkd tengerszembe is. lland gyakorlat kell a gondolkozshoz; s az alkotshoz mg valami ms is.
S mert halandk vagyunk – az emberi let legnagyobb ajndka, hogy ezt a tnyt mindennap egyszerbbnek ltjuk s tkletesebben megrtjk –, gy kell rendezni kznapi letnket, mint aki kszenltben l. Mint Seneca, mikor Nr uralkodik az Urbsban; mint a hlgyek s urak a Concirgerie pinciben; mint minden ember, aki a forradalomban l. Mert az let forradalom. Nha klnsen az; pldul a korszakban, melyet most lnk, s mikor a tmegek ragadtk magukhoz a vezetst.
Ezrt jourkell lnnk. Mindennap vlaszolni a vilgnak, levlben, rzssel vagy gondolattal. A ktelyt, mely kznapjainkon felmerl, rgtn szemgyre venni; a krdst, ha lehet, minden ernkkel megvlaszolni; feladatunknak esedkes szakaszt megmunklni s bevgezni. A termszet is jour l; mindennap, mindent feldolgoz, elintz, befejez s helyre tesz.
Nincs korszak a fejlettebb, trsadalomban l emberisg letben, melynek kivlbb klti s gondolkozi ne szidnk a hivatalt s a hivatalnokot. Csak a nomd ember s a horda nem ismerte ezt a panaszt. A trsadalomba sszeverdtt embercsoportok nem nlklzhetik ezt a szksges rosszat, a hivatalt: Cicero ppen gy szidja, mint Shakespeare vagy Montesquieu, s egyik korszak sem tud meglenni nlkle. Mert kezdetben van egy tr, az agora, ahol az emberek nomd letkbl sszeverdnek, hogy megbeszljk a kzs emberi feladatokat; a tr krl felpl a vros, a polisz; a vros krl, kros s termszetes sarjadzssal, felpl az llam. Ez a folyamat ismtldik vezredeken t, egyhang temmel. A hivatalnok a trsadalom kvetkezmnye, a hivatal a vros letmkdsnek felttele. Mg senki nem tallt fel helyette mst vagy jobbat.
S mindig rossz volt s mindig packzott a hivatal; gondolj erre, mikor sorba llsz egy pnztr eltt, hogy udvarias s alzatos vrakozs utn adt fizethess, vagy megmentsl valamit, ami jog s trvny szerint msklnben is a tid. A hivatalnak nem az a clja, hogy „j” legyen. Clja nem emberi, hanem llami. A legjobb hivatalnok s a legtkletesebb hivatal az, amely s aki nem zavarja tlsgosan az letet. Amely s aki nem cselekszik tlsgosan. Ha megalkudnak egymssal, az let s a hivatal, mintegy tven szzalkos egyezsget ktnek s nem bntjk tlsgosan egymst: ez a legtbb. De erre csak nagyon fejlett, tlrett, tbbnyire mr elvirul trsadalmak s hivatalok kpesek.
Blcsen cselekszel, ha minden reggel, breds utn s tkezs eltt, homra megeszel egy-kt reszelt almt. Az alma titokzatos gymlcs. Nem vletlen, hogy az emberisg ntudatban a legrgibb jelkpek egyike. Az almafa volt a „tuds fja”, az alma volt a bibliai tiltott gymlcs. Nos, ennek a tiltott gymlcsnek szemlyes kze van az emberhez. Taln szerepet jtszott, mikor az embert elztk a Paradicsombl; ezt nem tudjuk biztosan. De gy szleltem, hogy a nyers, reszelt alma a mindennapos lethiginia egyik biztos kellke. dt, megnyugtatja a gyomrot, s szablyozan hat a belekre. Klnsen, ha az almt reszels eltt tiszta kezekkel, gondosan megmosod, s aztn megntzd citromlvel. A hossz letet nem biztostja ez a szeld tpszer, de gyomrod s beleid hlsan fogadjk ezt a tiszta, gygyerej mindennapos ajndkot. S az ember nemcsak szvvel s elmjvel ember, hanem gyomrval s beleivel is.
Mert a butasg is tbbfle. Vannak rtelmes emberek, kiknek lelkben az rtelem pislkol fnye kialudt, mert szerencstlen letkrlmnyek kztt szlettek s nevelkedtek. Vannak emberek, akik butk, mert nem tudnak uralkodni testk fltt, elbuttja ket a szenvedly, lelkk lngjt megfojtja az rzkek ggje. Vannak buta emberek, akik egyszeren krnyezetk ldozatai. Ezeket sajnlni kell. De az igazi butasg meglehetsen ritka, s annl veszlyesebb s remnytelenebb. Az ember termszettl rtelmes lny. Az igaz, a stt, a remnytelen butasgot olyan rdekldssel kell szemllni, mint valamilyen si s flelmes termszeti tnemnyt, mint a ktfej bornyt, mint a termszet egy torz, rthetetlen tlett, melynek – sz szerint – semmifle rtelme nincsen. Az igazi butasg feloldhatatlan. Mi hinyzik az ilyen ember lelkben s testben? A Szentllek vagy bizonyos nedvek, mirigytermkek? A jd? A nemi hormon? Nem tudjuk pontosan. De amit tudnunk kell, hogy az igazi butkat minden mdon tancsos kerlni, feltns nlkl vdekezni kell ellenk. Ne akard meggyzni az ilyeneket, mert nem jindulatak. A kedves, szegny hlyk jindulatak; a buta ember rosszindulat. A hlyk Isten szegny gyermekei; a butk a pokol szvetsgesei. A vgzet k, el kell viselni.
Ne hessegesd el a szomorsgot. Oktalanul jn; taln regszel ilyen pillanatokban, taln megrtettl valamit, elbcszol a szomorsg negyedrjban valamitl. S mgis, a szomorsg megszpti az letet. Nem szksges, hogy mestersges vilgfjdalommal mszklj a fldi tereken, lehorgasztott fvel, az let s minden tnemny remnytelen mulandsgn elmlkedve, a tn rmk fantomjai utn koslatva. Elszr is, az rmk, melyek eltnnek, taln nem is voltak igazi rmk. Emlkezzl csak... Aztn: a szomorsg egy vratlan pillanatban lebortja csodlatos, ezstszrke kdvel szemed eltt a vilgot, s minden nemesebb lesz, a trgyak is, emlkeid is. A szomorsg nagy er. Messzebbrl ltsz mindent, mintha vndorls kzben cscsra rtl volna. A dolgok sejtelmesebbek, egyszerbbek s igazabbak lesznek ebben a nemes kdben s gyngyszn derengsben. Egyszerre emberebbnek rzed magad. Mintha zent hallanl, dallam nlkl. A vilg szomor is. S milyen aljas, milyen trivilis, milyen bfg s kibrhatatlan lenne egy teljesen elgedett vilg, milyen szomor lenne a vilg szomorsg nlkl!
Amikor a betegsg krnykez, igen nagy ervel s akarattal egy ideig mg r maradhatsz a nyavalya fltt. Az elejn. Mikor mg csak lopakodik krltted a vgzet. Mregeti eridet, mint a kzd az ellenfelet. Ha ilyenkor nagyon odafigyelsz, nagyon ers vagy, igaz rendet tartsz lelkedben, dolgaidban – az egszsg: igazsg –, taln te maradsz a prharc kezdeti idejben az ersebb. Egszsgesnek maradni annyi, mint tisztessgesnek s igazsgosnak maradni.
A nk olyan sztnnel talljk meg a maguk szerelmi tpllkt a fldn, mint a madarak a magvakat vagy halakat. Keringenek a vgtelen trben, sztnk vezeti ket tavak, folyk, tengerek s rnasgok fltt, s aztn, bonyolult cikzs s kvlygs utn, egyszerre lecsapnak. sztnk, szemmrtkk ilyenkor csodlatosan nyilatkozik meg. Nagyon ritkn tvednek, s csak nha esik meg, hogy az ldozat ersebb vagy gyesebb, s kisiklik csrkbl, mint az ebihal a sirly csrbl. Ilyenkor vijjognak egyet, mint a sirly; s odbb szllanak, keringve, krzve, fradhatatlanul, beren.
Minden ember, akit Isten szerepre jell ki, magnyos. Jzus leszlt a keresztrl anyjnak, mint aki elutast minden emberi egyttrzst. A Szentrs legflelmesebb szava ez. s Jzus mondotta, hogy aki t kveti, elhagyja csaldjt, elhagy mindenkit. A szerepre kijellt ember soha nem kvetel kevesebbet nmagtl s kvetitl. Nem lehet megvltani a vilgot, s kzben legjobb frjnek, finak s atynak maradni, ngy gyerekkel, hitvessel, kanrival s regsgi jrulkkal. A szerep mindig teljes magnyt, kietlen egyedlltet, knyrtelen, csaknem embertelen magatartst kvetel. Minden ember, aki vllalja az emberek gyt, knytelen vllalni ezt a magnyt s embertelensget is. Aki ezt nem vllalja, kkler; mg akkor is az, ha megfesztik.
Minden letkornak, minden letszakasznak, igen, minden napnak vannak vlsgos tzpercei, mikor mindaz, amit addig trheten elviseltl: munkd, krnyezeted, hinyrzeteid, vgyaid, termszeted – egyszerre, tmenet nlkl elviselhetetlennek tetszik. Ez a vlsg ers, mint egy robbans. Munkd fl hajolsz, s egyszerre rzed az eddig elvgzett feladat tkletlensgt, a red vrakoz feladatok mreteinek s ignyeinek trhetetlen remnytelensgt. leted fl hajolsz, s mint a vzbe fl, ltod mindazt, sszesrtve, egyetlen pillanat rvnyben, amihez gyva, lusta, hazug vagy nz voltl, s ami most radssal s fulladssal fenyeget.
Ez a vlsg, ezek a tzpercek, ezek az let- s munkaveszlyes pillanatok a ml idvel mind hevesebben trnek vissza. Megesik, hogy naponta. Ilyenkor tudjad, a vlsgok idhz ktzttek; figyeld szved s rd mutatjt. Mint akit roham knoz, s tudja: a rohamoknak temk s kimrt idejk van. Hagyj fl rvid idre munkddal, lazts napjaid rendjn, iparkodj hanyag s alzatos lenni. A tzperc elmlik. A munka s az let, amg kzk van egymshoz, megmaradnak.
Ismerek embereket, kiknek mveltsgt csodlom, szjrsuk meglep, s a velk val egyttlt mgis rejtlyesen kimert. S ismerek msfle embereket, kik taln nem is klnsebben okosak vagy mveltek, nem mondanak soha semmi meglept vagy eredetit, s tallkozs utn mgis gy vlok el tlk, mint aki kapott valamit.
gy ltszik, egy ember nemcsak a mveltsge, szelleme, hanem egyfajta ram is, mely vltoz ervel s bsggel sugrzik az egynisgbl. Vannak ramszegny emberek, akik mindegyre elvonjk krnyezetkbl az erket. Olyanok ezek, mint az ramtolvajok, akik egy drthuzal segtsgvel a szomszd laks vezetkbl lopjk t a maguk szobjba vagy zemk szmra az ramot, melytl laksuk fnyesebb, zemk iparkpesebb lesz. Az ilyen emberek kifrasztanak. Mindvgig k beszltek, s vgl te, a hallgat trs, szegnyen s kimerlten vlsz el tlk. Ezeket kerlni kell.
Balesetekrl pedig, amelyek nincsenek – mint a boszorknyokrl –, sz ne essk tbb. Nem hiszek a balesetekben. Csak figyelmetlensg van. Elt a villamos, ellopjk tkzben poggyszodat, megzsarol egy ripk s meghurcolja neved, tellel, itallal megrontod gyomrod – s aztn? Mirt nem vigyztl jobban? A vilg veszlyes, a baleset lehetsge lappang az let minden helyzetben s cselekedetben, ez a veszly s esly egyrtelm az emberi lettel. Igen, taln ez az esly ad mlyebb tartst s feszltsget az embernek. Gondold csak el, milyen is lenne egy emberlet s a vilg a baleset eslye nlkl? Milyen pkhendien magabiztos lenne, milyen szemrmetlenl ggs s fennhjz! Nem, a baleset lehetsge ott lappang minden pillanatodban, a trgyak, a helyzetek, az emberek, a vegyi anyagok, a statikus s fizikai kpletek: mindez ellened is van. Teht vigyzz. Ne agglyosan vigyzz, hanem emberi rangodhoz illen, komolyan s trgyilagosan, nagyon figyelmesen. S mindig tudjad, hogy nem a vilg rmnya trt nknyesen ellened, mikor a baleset bekvetkezik, hanem te voltl gynge, lusta s kicsinyes. Nincs „villamosbaleset”. Csak te vagy, s a villamos s a vilgrend.
A fecsegs knyszere a legtbb ember szmra egyrtelm az let trvnyvel; fecsegnek, amg lnek; addig fecsegnek, amg lnek; nem gondolkoznak, hanem fecsegnek, teht gy rzik, vannak. De a valsgban nincsenek, abban az rtelemben, mint ahogy van az, aki gondolkozik; csak fecsegnek; s aki fecseg, nem gondolkozik. Gondolkoz ember, amikor csak lehet, hallgat; s mikor mr nem lehet hallgatnia tbb, akkor beszl, vagy r. De ezt csak vgs szksgben cselekszi. Nem, a fecseg szmra a szapora beszd, mellyel vilgg kelepeli mindazt a zagyva rteslst, lgos vgyat, otromba megfigyelst, felletes szlelst, melyet rzkel szervei kzvettenek tudata szmra, letszksglet. Taln megrepedne, ha nem fecsegne. A vilg anyagt nem emszti meg; rgtn kikpi s kihnyja, azon nyersen, ahogyan befogadta. Nincs az a parancs, fenyegets, mely lakatot tud tenni nyelvre. fecsegi tele a vilgot, mely aztn elviselhetetlen lesz: a fogalmak eltnnek, mikor a fecseg megszlal, s a vilg megtelik szavakkal.
De hallgatni sincs mindig jogod; klnsen, ha a fecseg megszlal, elbb-utbb felelned kell. Termszetesen mi sem lenne vonzbb, sem knyelmesebb, mint mindig s minden alkalommal hallgatni az emberek kztt, s csak mveden t szlani a vilghoz – mveden t, ami lehet egy knyv vagy egy pr tisztessgesen varrott cip, vagy ppen csak a trelmes s kiegyenslyozott ltezs tnye. Ez lenne a legszebb; de az let nem adja ilyen olcsn a megoldst. Hallgatnod kell, de nem gy, mint aki knyelembl vagy ggbl, megvetsbl hallgat; ehhez nincs jogod, mert ember vagy, s embertrsaidnak joguk van krdseikre tled is vlaszt krni. Nem, gy kell hallgatnod, mint aki riz valamit. S csakugyan, aki felelssggel hallgat, mindig megriz valamit: egy titkot, egy rangot, az emberi mveltsg ntudatt. De nha beszlned is kell, le kell dobnod a hallgats stt palstjt, meztelen testtel kell a porondra lpned, kezedben az emberi prharc mltnyos fegyvervel, az igazsggal. Ha az igazsgot tagadja valaki, nincs jogod hallgatni.
Az erdkben van valami megrendt, klnsen a fenyerdkben. Nemcsak stt s kvetkezetes hallgatsuk rendt meg, mly rnyaik, templomi fensgk s htatos magatartsuk. Megrendt az let akarata, mellyel egy nagy erd kifejezi a vilgerket. Gondoljuk csak el, mifle erk s szndkok ptettk az tvenmteres fenyk szzezreit! Mit pazarolt el a termszet magvakban, porzkban, bibkben, ksrletekben, napstsben, esben, szljrsban, mg egy ilyen erd felplt! S milyen cltudatos s nma ez a ltezs, mely semmi egyebet nem akar, csak lenni, csak felnni s vszzadokon t megmaradni, teljesen kifejezve nmagt, llegezve, felelve a vilgnak – s ugyanakkor nem tr senki s semmi ellen, otthont s letet ad llnyek millirdjainak. Milyen nagy s blcs kzssg ez az tvenezer holdas fenyerd. Mint az sapk, gy rkdnek az let fltt a fenyk. Egyszerre felelnek hatalmas trzskkel a fldnek s az gnek. Amikor csak teheted, menj az erdbe.
De mikor a nagy erdkbe mgy, vagy a pusztasgokra, vagy a tengeren utazol, s lelked eltelik a fensg s a vgtelensg rzseivel, ne csald magad: tudjad, hogy szved mlyn tged csak az ember rdekel, semmi ms. Egy npes kvhz is van olyan rdekes, mint az Atlanti-cen vagy a Szahara, vagy a Krptok fenyerdi. Igen, egyetlen ember, mikor megmutatja lnyt s elrulja titkt, rdekesebb, mint a Mont Blanc. Csodld a termszet vgtelensgt, iparkodj sszhangban lni jellemeddel s a termszet erivel, de ne szgyelld s ne is tagadd, hogy a legfensgesebb termszeti sznjtk is meglep gyorsan elveszti szmodra igazi rdekessgt s vonzerejt, ha nincs kzvetlen kze ltalad ismert emberek sorshoz. A vadregnyes tj rvid idn bell rtelmetlen s unalmas lesz, ha nem lp fel a termszet vgtelen sznpadn az ember, szemlleted, rdekldsed egyetlen igaz, soha nem megunhat trgya. A te dolgod, lmnyed, szereped, sorsod e fldn az ember, nem a Mont Blanc. A vilg csak szn s dszlet, melyet mellkesen figyelsz; szved s rtelmed remegve csak e gyans hs monolgjt lesi. Minden ms elbb-utbb unalmas.
Tolsztojnak igaza volt, a zene a legnagyobb kert, a legveszedelmesebb csbt. Az rtelem szklni kezd, mikor zent hall. A zene rtelemellenes. Nem megrteni akar, mint az rtelem, hanem sztradni, feldlni, lefegyverezni, elcsbtani, megrinti bennnk a titkosat s fjdalmasat, feltrja azt, amit oly gondosan rejtettnk magunk ell, minden eszkzzel fegyelmeztnk – olyan, mint a tavaszi vadvz, feldlja az rtelem ltal agglyosan parcellzott, megmvelt s megmunklt, szablyozott s fegyelmezett terleteket. Ahov a zene kirad, ott az rtelem trvnyei nem rvnyesek tbb. A gynyrsgben, melyet a zene ad, a hallvgy kjes megsemmislsnek beteg rzsei hullmoznak. A zene tmads. Az ember, aki lett a megismersre, a fegyelemre s a valsgra tette fl, vdekezzen a zene ellen, fogja be flt. Zene nlkl sokkal szegnyebb az let. De emberibb, kemnyebb, szomorbb s rtelmesebb.
Hrodotosz, aki oly elragadan pletykl grgkrl, perzskrl, mdekrl, ldiaiakrl, az kor npeinek s vezet szemlyeinek sorsrl, azt tancsolja, hogy nem rt nknyesen s mestersgesen ellenszeglni a szerencsnek, mely felnk villogtatja csillagt. Minden kori np, a perzsk, babilniaiak, a fnciai npek, minden rgi valls va inti a szerencss embereket ennen csillaguktl. Az istenek kedve, a sors nem tri el a tarts szerencst: gy tapasztalta Hrodotosz vndortjain, gy tantja minden rgi monds, valls, babona. Hzad nem a tid, aranyad, asszonyod, gyermeked, egszsged, dicssged, mindez annyira a tid csak, mint kockajtk kzben a szerencse eslye. Minden csak egy pillanatra tid: aztn fordul a kocka. gy akarjk az istenek.
Ezrt semmi nem olyan meghat, mint Polkratsz trtnete, a gyrvel, a hallal s a halsszal. Az ember rzi sorst, s szeretne ldozatokkal meneklni e sors ell. De az ldozat sem segt: az istenek knyrtelenek. Kegyetlenl red mosolyog a szerencse, s ha remegve elfordulsz elle, utnad siet, hogy aztn megalzzon s kiraboljon a sors.
Mi ht a tid, mi az, amit nem vehetnek el tled az istenek? Csak a munka. Az a munka, mely nem vr jutalmat, sem babrt, sem utkort. Csak ppen megtrtnik veled, ha nem trsz ki elle, s nem trdsz sorsval sem. Csak a fradtsg tid, a verejtk, az ldozat. Minden ms illanbb, mint a hajnali kd, trkenyebb, mint a lepke szrnya.
Vaston vagy hajfedlzeten az emberek gy rzik, kilptek letk megszokott trvnyei kzl, fecsegni kezdenek, kzlkenyebbek s bizalmasabbak, a csodt vrjk, btortan s remnykeden pislognak titrsaikra. Vigyzz, hogy ne srtsd meg ket. Kzeledskre – mikor brgyn s esetlenl, de mindenestl mgis meghat emberi remnykedssel hozzd is fordulnak krdseikkel, mint pldul: „Mit tetszik gondolni, lesz hordr jflkor Vradon?” – felelj mosollyal s kevs szval. Ne utastsd el ket, mert ebben a lelkillapotban, mikor a vonat vagy a haj repti ket a vlt csoda fel – minden vltozs: csodavrs –, felette rzkenyek. Mosolyogj, blints, aztn fordulj knyved vagy a tj fel. Ne reztesd velk, hogy nincs csoda. Igaz, ne is hitegesd ket a csodval. Annyit mondjl csak, hogy taln akad hordr, jflkor, Vradon. Egy szval sem tbbet.
Legtbb ember a nemi prbajban kap hallos sebet. Hisga nem brja a szeretet elviselst, sem a szeretetlensget; a magnytl ppen gy szenved, mint az egyttlstl; disznlakba menekl, vagy srtdtt, bosszvgyaktl fttt magnyos szerepekbe.
rzkeink felett csak gy maradhatunk hatalmasok, ha idejben szernysget tanulunk. Nincsenek tarts „rzki megoldsok”; taln mg a bartsg sem tarts; semmi nem tarts, ami emberi. Az emberi let skjn nincsenek rzelmi „tves tervek”; csak helyzetek vannak, melyek mindig tkletlenek. A „nagy rzsek” srtdnek meg leghevesebben, s mindig id eltt. rzkeink idleges lzadst el kell viselni, mint az let nagy megprbltatsainak egyikt. Bele kell trdni, hogy nincs megolds, csak trelem van. S ha valaki olyan ers, hogy talaktja ez indulatokat nemesebb szndkk, a munka tgelyben megolvasztja az indulatokat, az alzat lombikjban leprolja ez erkbl a hisgot: blcsen cselekszik. De ez a legnehezebb feladat az letben.
Valahol vrnak, s mr mlik az id, dleltt vagy dlutn, s te mg nem kszltl el munkddal. Sietni szeretnl? Kapkodsz, mellkesen figyelsz oda leted egyetlen rtelmre, munkdra, mert vrnak valahol? Hadd vrjanak. Senki s semmi nem fontos, csak munkd. Az id sem fontos – ne trd, hogy az id munkdban zavarjon.
Nem fontos a nap szaka, aminthogy nem fontos az sem, ki vr s milyen clzattal vrnak valahol? S nem fontos az sem, hogy egszsged rdekben tehetnl valamit, ha id eltt elhagyod munkaszobdat, stlhatnl a j idben, vagy felkereshetnd a hasznos s dvs frdk egyikt, ahol feldl tested. S nem fontos szerelmesed sem, a hatalmas vagy befolysos ember, kinek bartsgt elmulasztod, ha megvrakoztatod. Semmi s senki nem fontos, mert gyis meghalsz, s addig el kell vgezned munkdat. Csak erre figyelj; ne az ramutatra, sem a naptrra.
Mert nemcsak a jra val restsg van. Msik vtek a jra val frgesg, az a hebrencs tlbuzgalom, mellyel egyes emberek minduntalan felugranak helykrl, vagy munkjuk melll, vagy letviszonyaik kzl, hogy valami jt tegyenek – kutyafuttban letrlnek egy knnyet, telefonon elintznek egy hallesetet vagy hzassgi vlsgot, kzszortssal, elmenben kifejezik rszvtket egy gyermek halla miatt a gyszol szlnek, s ltalban beavatkoznak, de csak gy frgn s mellkesen, a msok nyavalyjba. A rkbetegnek azt mondjk, hogy egyen sok grgdinnyt, s annak, aki tnkrement, tancsoljk, okvetlen nzze meg Chaplin legjabb mozgkpt. A jsgnak s a rszvtnek ezek a mozg-rusai silny s nem egszen veszlytelen ruval kereskednek. Krumplicukrot adnak a szenvednek. Ne fogadd el jsgukat, kpd ki az olcs krumplicukrot, mellyel megknlnak.
s neveld lelked krlelhetetlen ignyrzetre. Ez a legfontosabb. A tmegek vilga csak moh, de nem ignyes. Te maradj mrtktart s ignyes. A vilg egyre jobban hasonlt egyfajta Woolworths-ruhzra, ahol egy hatosrt megkapni mindent, silny kivitelben, ami az lvez hajlam tmegek napi vgyait gyorsan, olcsn s krajcros minsgben kielgtheti. Ennek a tmegkielglsnek veszlyei mr mutatkoznak, az let s a szellem minden terletn. Egy kultra nemcsak akkor pusztul el, ha Athn s Rma finom terein megjelennek csatabrddal a barbrok, hanem elpusztul akkor is, ha ugyanezek a barbrok megjelennek egy kultra kzterein s igny nlkl nagy keresletet, knlatot s rucsert bonyoltanak le. Te vlogass. Ne finnysan s orrfintorgatva vlogass, hanem szigoran s knyrtelenl. Nem lehetsz elg ignyes erklcsiekben, szellemiekben. Nem mondhatod elg kvetkezetesen: ez nemes, ez talmi, ez rtk, ez vacak. Ez a dolgod, ha ember vagy, s meg akarod tartani ezt a rangot.
|