Mrai Sndor:
2007.06.20. 18:55
Ha a fejgrcs tbb napon t, makacson visszatr, keressnk fel egy megbzhat szemorvost, krjk meg, vgezze el rajtunk a szksges vizsglatokat; s csak aztn menjnk a belgygyszhoz.
A kznsges, htkznapi fejfjsokat leggyakrabban a nikotin okozza; aztn az idjrs, az atmoszferikus nyoms, a fronttvonulsos napok hmrsklet-vltozsai; ritkbban valamilyen trendi hiba; mg ritkbban a vrkeringsi zavarok. De okozhatja idegessg, gyvasg, feladatoktl vagy helyzetektl val flelem is. Heveny rgrcs ellen a kvetkezket ajnlhatom: igyunk egy cssze forr, ers fekett, stttsk el a szobt, fekdjnk az gyba, nyeljnk egy vagy kt algocratine-t, sajg koponynkat melegtsk a forr villamosprnval, s fekdjnk nyugodtan egy-kt ra hosszat. Ez a mdszer csalhatatlan, s az egyszer rgrcst, a migrnt, flttlenl gygytja. Minden msfajta fejgrcs esetben forduljunk azonnal szemorvoshoz s belgygyszhoz.
Ha nagy csaps, lelki fjdalom r, mindenekeltt gondolj arra, hogy ez termszetes, mert ember vagy. Mit is kpzeltl? Ember vagy, teht kedveseid meghalnak, bartaid elhagynak, s minden, amit gyjtttl s szerettl, elrepl, mint a por a szlviharban. Ez nem csodlatos, hanem a termszet rendje szerint val, ez az egyszer s termszetes. Inkbb az a csodlnival, hogy nem rnek mindennap nagy csapsok. Ember vagy, teht szenvedned kell; s szenvedsed nem tart rkk, mert ember vagy.
Magatartsod a gyszban s csapsok kzepette szabjad ez igazsghoz. Soha ne mutass fjdalmat a vilgnak. Ggt s bszkesget se mutass. Ne tagadd nmagad eltt a fjdalmat, de tudjad, hogy a fjdalom s a csaps mindig buks is. Az emberek gy gondolkoznak: „Meghalt valakije, aki fontos volt szmra, akit szeretett; lm, megbukott is.” rezd t a fjdalmat, de szisszenst se hallassl. Egyrszt, mert mikor szisszensz, mikor knnyed csordul, e pillanatokban mr csalsz is kiss. Az igazi fjdalom nma; a knny s a kilts mr megknnyebbls. Ht ne csald magad, s ne rvendeztesd a vilgot. Hallgass. Fegyelmezd arcod, mozdulataid. S ha egyedl maradsz a fjdalommal, szlj gy: „Tessk, fjdalom. De akrhogyan fjsz majd, tudom, hogy ez rendben van gy: mert ember vagyok.”
A francik szerint igazi fantzija annak van csak, aki ltni tudja a valsgot. Ez a kpessg ritka. Az emberek azt hiszik, a fantzia egyrtelm valamilyen soha nem ltezett tnemny meglmodsval. De soha nem ltezett tnemnyeknek nincs kezk, sem lbuk, olyanok, mint a griffek, s aminek nincs kze a valsghoz, az unalmas s gyermekes. Az igazi kpzeler a valsgbl pti fel az jat, a csodlatost, a meglept. Ltni a valsgot sokkal meglepbb s fantziadsabb vllalkozs, mint felhkbl pteni a valsg els fuvallatra sztoml lomvrakat. Tanulj meg igazn ltni egy pkzlb embert, s meg kell tudnod, hogy meglepbb s csodlatosabb, mint a mtoszok szrnyas hsei.
Munknkban, napi letrendnkben, a mdban, ahogyan a vilg jelensgeire jellemnk, rtelmnk, zlsnk felel, mindebben van egyfajta bels trvny, melyet nknyesen megkerlni bntetlenl nem tudunk. Ne akarj mskppen dolgozni, mint ahogy ezt jellemed, kpessgeid s a munka termszete elrja. Ne akarj mskppen boldog lenni, pihenni, vllalkozni, mint ahogy ezt jellemed s idegeid parancsoljk. Alkalmazkodj a trvnyhez, mely krlelhetetlenl megszabja helyed, munkd s az lettel szemben val magatartsod. Mindent sorjban kell vgbevinni s elfogadni: az rmet, a bnatot, a hivatst, a feladatot, a bukst s a hallt is. Alkalmazkodj magadhoz, leted rthetetlen s kemny trvnyhez, mely pontosan elrja cselekedeteid sorrendjt, rtelmt s rzseid hfokt is. Ne akarj gyesebb, rtelmesebb, boldogabb, tehetsgesebb, boldogtalanabb vagy remnytelenebb lenni, mint amilyen vagy. A trvny lngbetkkel g leted pletnek homlokzatn. Olvasd ezt a trvnyt, mindennap, minden pillanatban.
A vilggal s az lettel szemben tanstott magatartsod legyen ptoszmentes, rzelgssg nlkl val. De a munkhoz, az alkotshoz kell ms is: az lmodozs is kell hozz, a ptosz s a dagly is kell hozz, rzelmi tltengs is kell hozz. Nagy alkotsokat nem lehet csak hideg fejjel, papron s krzvel kiszmtani; mint ahogy alkotni egyltaln nem lehet spekulcival, s gyermekeket sem lehet csinlni papron s ceruzval megfogalmazott tervek szerint. Kell rzs is, szenvedly is, odaads s rads is az alkotshoz. A katolikus nevels sok fantzit s rzelmet hagy meg a llekben, s az ilyen llek taln nem llja jl a kznapok kemny s kezdetleges prbit – rzsei elragadjk –, de fogkony lesz az alkots problmi irnt. A protestns nevels rzelemmentessgre nevel, fatalizmusra, s mindennapos hasznlatra taln ez a hasznosabb. Igaz, hogy a fatalizmus ntudata csak kemny leteket alkothat; ritkbban s bajosan nagy mveket. Ezrt te maradj, htfn s kedden, mikor kedveseidet kell temetni, vagy pimasz ellenfeleiddel kell harcolni, kemny s rzelemmentes; s iparkodj lmodozni s ne flj a daglytl, mikor alkotsz.
Ne szgyelld te azt, ha szereted az llatokat. Ne rstelld, ha egy kutya kzelebb van lelkedhez, mint a legtbb ember, akit szemlyesen ismersz. Hazug prftk s otromba, komisz emberek azok, akik megrnak e vonzalom miatt, s ezt mondjk: „Az emberektl lopja el az rzseket, melyeket a kutyra pazarol! nz, rideg frter!” – ne trdj velk. Szeresd csak nyugodtan kutydat, ezt a csillog szem, fradhatatlan bartodat, aki nem kr bartsgrt mst s tbbet, mint valamilyen szerny koncot s egy-egy simogatst. Ne hidd, hogy gyngdsg s nzs ksztet az llatokat szeretni. Testvreink k, s ugyanabban a mhelyben kszltek, mint az ember, s rtelmk is van, nha bonyolultabb s finomabb, mint a legtbb embernek. Msok nevezzk gyngesgnek az llatszeretetet, gnyoljanak ezrt – te stlj csak kutyddal. J trsasgban maradsz; s Isten tudja ezt.
Ha csak teheted, lj mindig gy, hogy az emberi szellem kristlyba fagyott remekmveinek egyikt mindennap megszemlld, s ha nhny pillanatra is! Ne mljon el egyetlen napod, hogy nem olvastl nhny sort Seneca, Tolsztoj, Cervantes, Arisztotelsz, a Szentrs, Rilke vagy Marcus Aurelius knyveibl. Mindennap hallgass nhny tem zent, ha mskpp nem lehet, szlaltasd meg a zenedobozon Bach, Beethoven, Gluck vagy Mozart valamely ttelt. Ne mljon el nap, hogy nem nzegetted nhny percen t valamilyen j nyomat tkrben Brueghel, vagy Drer, vagy Michelangelo valamelyik festmnyt vagy rajzt. Mindezt oly knny megszerezni, s oly knny megtallni a flrt, mely a remekmvekhez szksges! S oly knny megtlteni lelked az emberi tkletessg boldog sszhangjval! Gazdag vagy, akrmilyen nyomorult is vagy. Az emberi szellem teljessge a tid is. lj vele, mindennap, ahogy llegzik az ember.
Ez az emberi kpessg, melyre legnehezebben tehetnk csak szert, ez a tulajdonsg, mely ellen lnynk legtitkosabb sztnei lzadoznak, mert halandk vagyunk, mert idnk kimrt, mert csillagunk lefut: ez a legfjdalmasabb ktelessg, nmagunkkal, sorsunkkal s annak legmlyebb rtelmvel, munknkkal szemben. Nincs igazi alkots vgtelen, az ember legtitkosabb alkata fltt rnak maradni tud trelem nlkl. Mert az alkots soha nem bvszmutatvny, villmgyors kunszt, sanzs-passz, a cilinderbl nem tud az alkot mveket elhzni. Nemcsak a lngsz: trelem – maga a m is trelem, az organikus fejlds trelme, a visszatarts s rlels csodja. Megtanulni a trelmet, letben s munkban, annyi, mint megtanulni a Teremt titkt. Magold csak ezt a leckt, te nyugtalan s haland.
Fontold meg, mieltt kzbe veszel s olvasni kezdesz egy knyvet – legalbb gy fontold meg, mint mikor bizalommal kezet adsz egy embernek. Mert a knyvnek lelked figyelmt adod egy idre; s nagyon sok ez, mert az let rvid s lelked csak a tid. S ha mr elszntad magad s olvasni kezdtl, olvasd lassan, nagyon figyelmesen s trelmesen, mintha mltnyos okfejtssel vitatkoznl. S ha zlsed, meggyzdsed ellen szl is egy knyv vagy unalmas, bonyolult eladsmdja: olvasd vgig a knyvet. De ppen, mert az let rvid, s mert a knyv oly sok, mint a vzcsepp a tengerben, vlogasd meg gondosan a knyvet, mieltt felnyitod lapjait. Olvass kvetkezetesen s hsgesen, de vlogass nagy figyelemmel, mert leted s rtelmed egy tredkt a knyvnek ajndkozod, melyet ppen olvasol. Ha mr nekilttl az olvassnak, maradj hsges a knyvhz, akkor is, ha ellened szl, lelked s rtelmed ellen. A knyv lehet ellenfl is; vgig kell vvni vele a prbajt. De csak mlt ellenfelekkel llj szba; soha olyanokkal, kiknek – mint egy klt mondotta – prbaj kzben vvleckt is kell adni.
Akrmi trtnik is a vilgban, ne feledkezz meg az igazsgrl, hogy az llam s a politikai hatalom nem nlklzheti soha a blcselk s az rtelem hatalmt. Akkor sem nlklzheti, ha idlegesen az sztnk uralkodnak a kzssgi letben, vagy a lelp csszrok helyt elfoglaljk a pretorinusok. k sem tehetnek tartsan semmit az rtelem hatalma ellen. Gondolj mindig arra, hogyan lett Arisztotelsz nevelsbl egy tehetsges emberen t vilgbirodalom? A macedn birodalmat legalbb gy alaptotta Arisztotelsz, mint Nagy Sndor. Soha ne kslekedjl, mikor a politikai s az llamhatalommal szemben bizonytanod kell az rtelem hatalmt. Az llam az rtelem vezetse nlkl horda csak, s az ilyen llam a politikai hatalom birtokban is rvidesen alkotelemeire esik szjjel. Csak az rtelem kohzis ereje tud alakot adni az emberi kzssgnek. A filozfust meglheti az llam; de lni s megmaradni nem tud nlkle.
letveszlyes helyzetekben arra kell gondolnunk, hogy idnk mindenkppen lejrt, akkor is, ha tz esztendvel elbb vagy ksbb r el a vgzet keze; mert az let tartalmt a nagy feszltsg, az alkots pillanatai jelentik, nem pedig a ltezs kalendriumi idszaka. ltl, amikor minden erddel kifejezted azt az isteni parancsot, mely leted tartalma volt, teljestetted, lelkesen s vgzetesen, ktelessged. Ez a pillanat volt az let ideje. Minden ms csak elkszls, vrakozs volt. S a termszet gazdasgos: azokat, akikre mvhez szksge van, nem engedi el id eltt; s ha megtettk azt, amire a vilg nagy mvben szerzdtettk ket, nem trdik tbb velk. Az letveszly teht egyrtelm azzal, jl ltl-e, btran s ktelessgteljesten ltl-e? A tbbi magngy, mely szved mlyn mg tged sem rdekel igazn.
Amikor csak teheted – de soha nem gy, hogy munkdtl lopod el az idt s rossz lelkiismerettel, sietve cselekszel! –, menj el a hviz kzfrdk valamelyikbe, hetenknt ktszer-hromszor. A frdzs nagyon rgi emberi szoks, s nemcsak a testet edzi s dti, hanem a lelket is. Frdj lassan, tested trvnyei szerint, megfontoltan s rren. A gygyvizek tjrjk tested s lnktik lelked, megnyugtatjk munktl s vilgtl elknzott idegeid. A gygyfrdk affle nedves kolostorok, ahol zavartalanul tadhatod tested s lelked a jzan s mltnyos pihensnek. A knes, vasas vizek a br prusain t hatnak a bels szervekre s idegrendszernkre; a frd lgkre, a ftyolos-prs krnyezet megszabadt a kls vilg olcs kpzeteitl. Frdj teht rendszeresen s mdszerrel, mint a rmaiak.
Ne trdj vele, ha e szoksodat lenzik a sprtaiak; gondolj arra, hogy Sprta egyetlen nll gondolkozt sem adott a vilgnak, s vgl gy is, gy is elpusztult. Frdj nyugodt lelkiismerettel. Frdj mdszeresen, vltogasd a forr s langyos, majd hideg medencket s tusokat, engedd t tested a dgnyzk kzgyessgnek, ldglj hosszan a meleg vzben, trd el, hogy hidegvizes turbnnal gngyljk be koponydat, add t tested s lelked a meleg vz, a langyos csend nyugalmnak, gondolkozzl, tanulj vzi trelmet, pihenj. A hurik lben sem lehet gy pihenni, mint egy hviz gygyfrd medencjben. S a forr lggel hevtett kamrban ne maradj soha kt, hrom percnl tovbb. S adjl a szemlyzetnek jelents borravalt. S tudjad, hogy haland vagy, de addig is tartozol testednek valamivel. Pldul a gygyfrdvel, hetenknt ktszer; legfljebb hromszor.
Tollad nem rdemes felemelni, egy cspp tintt nem rdemes paprra ejteni, egy negyedrt nem rdemes letedbl arra vesztegetni, hogy olyasmit rjl, ami a tmegnek s flmvelteknek tetszik, aminek olvastra felkiltanak: „! Igen! Mi is gy gondoltuk!...” – amirt rdemrendet akaszt melledre a hivatalos vilg, sok pnzt fizet neked valamilyen irodalmi zem, s a pnzen szp hzat pthetsz, melyet aztn megtmhetsz ritka trgyakkal s nemes btorokkal! Mert ami nekik tetszik, a tmegnek, az mindig flrerts rszkrl, vagy ruls a te rszedrl. Ami kitntets, az aranyfst, gyermekes jtkszer. S a sok pnz, melyet a vilgnak tetsz munkrt kaphatsz, a szp hz, melyet e pnzen pthetsz, mindez kd csak, a vilgerk lehelete elfjja egy napon. Te ne trdj mssal, csak a hanggal, melyet az angyal kilt feld, mikor munkdra biztat.
Bizonyosan nem vletlen, hogy a msodik vilghbor leghatkonyabb fegyvere a replgp volt – az a fegyver, mely fgglegesen tmad. Mert az emberisg sszes eddigi hbori vzszintes vonalban kvetkeztek be s zajlottak le. Ezt a hbort az a vlsg elzte meg, melyet „a tmegek vertiklis betrsnek” neveznek – a tmeg nem vzszintesen hatolt elre egy mveltsg terletein, hanem a mveltsg keretein bell, fgglegesen tmadott meg egy letformt. Termszetes, hogy ez a tmads, ez a vertiklis betrs, mikor hborv alakult t, megkereste a jellegnek megfelel, fgglegesen hat fegyvert, a bombt s replgpet. A nagy emberi irnyvltozsokat mindig kveti a kellk stlusa s irnyvltozsa is.
A nikotin az jkori let egyik legnagyobb ajndka s legnagyobb csapsa: az rdg tallta fel, az unalom ellen, s az ember nem tehet semmit ellene, amg unalom van a fldn. Ers rmreg ez, s butt is. Valahnyszor sokat cigarettztam egy napon, hogy dolgozni tudjak, msnap flhlye vagyok s nem tudok dolgozni. Ezenfell szorongsrzst, izzadst, szvdobogst s ms, letveszlyes bonyodalmakat is okozhat letnkben. Nem lehet semmit tenni ellene. A dohnyfst valamilyen jtkony kdftylat bort a vilgra; a pillanatok kznapi mmora ez a keser boldogsg s feledkezs – ki olyan ers, hogy lemondjon rla, vagy egy pillanattal elbb mondjon le, mint felttlenl szksges? Mert egy napon szksges... A szv, a ltidegek, a gyomor, a belek, minden fellzad ellene. Akkor elhajtjuk a keser csutkt, rgtn meghzunk, egszsgesek, kvrek s boldogtalanok lesznk.
De addig! Mintha valamilyen gonosz s mgis boldogt sanya keser csecst szopnnk naphosszat! S valami jtk s mreg is kell az lethez; msklnben csak egszsg s gyakorlat, nem let.
Lgitmads kzben azt tanultam, hogy a flelemrzet, mely a bombk kzeli robbansnak lrmjra az els negyedrban engem is megejtett, sokkal megalzbb, emberhez mltatlanabb, semhogy rdemes lenne annak tadni lelknket s idegeinket. Ezrt megtantottam magam arra – ami egybknt minden szndkunk s gondolatunk egyetlen, igaz rtelme –, hogy nem szabad semmitl flni, mert aki fl a veszly pillanatban, hasztalan tanult, olvasott s gondolkozott elbb, az let bks idszakban, hiba szrt le tapasztalatokat az emberi let rtkrl s a hall termszetessgrl. Aki fl, az csal: egsz lete sorn megcsalta nmagt, mert nem kszlt fel igazn, ers llekkel a hallra. Ezrt arra neveltem magam, hogy soha tbb ne fljek semmitl, ami az emberek vagy a termszet rszrl fenyegethet; csak attl flek mg, amit n vtkezhetem magam ellen; lelkiismeretem szavtl flek; mert tetteink kvetnek.
A tmeg, mint trsadalmi er, oly mrtkben hatalmasodott el az n idmben, hogy nincs barlang, magatarts, szemllet, ahov mg elvonulhatunk elle. Termszetesen oktalan s esztelen az, aki megsrtdik a tmeg tnytl, s valamilyen finnys s fanyalg egynieskeds nyafog magatartsba menekl. A tmeg itt van, mint az es, a szl, a fld. Szmolni kell vele. De Arisztotelsz ezt mondja: „A nagy tmeg egszen rabszolga-lelkletet mutat, s a barmok letmdjt kveti.” Kt s flezer ve hangzott el ez a megllapts; ma rvnyesebb, mint valaha.
Az emberi kznsgessg korunkban olyan remnytelen mreteket lttt, hogy nincs tbb pedaggiai mdszer, mely eredmnyesen tudna harcolni ellene. A tmeg reflexei mr nem emberiek tbb abban az rtelemben, ahogyan a keresztny mveltsg s a klasszikus kori nevels rtelmben ismertk meg az emberit. Vitatkozni nem lehet velk; mintha iszkosokkal vagy eszelskkel vitatkoznl, akik csak rgeszmiket dadogjk vlaszul. rzelmeikre hatni nem lehet; msknt reznek, mint eddig az emberek. A rszvt, az egyttrzs eltorzult lelkkben; a kapzsisg, a vrszomj uralkodnak idegeikben, a korltlan s mohn habzsol, szomor lvezetvgy: Az emberi kznsgessgnek nincs hatra tbb. Egy okkal tbb, hogy minden emberszabs ember makacson s btran helyn maradjon, gondolkozzk, rezzen, ahogyan emberhez illik.
Egyetlen elgttel, igen, egyetlen kielgls az letben: elvgezni azt a csendes, mellkes, de szakszeren megmvelt munkt, amelyre hajlamaid s kpessgeid kijelltek, nem meneklni e munka ell a hi „szerep”-be, berni azzal a megnyugvssal, hogy munkd a lehetsgig pontos volt, s taln hasznlt is az embereknek. Ez a legtbb, amit az let adhat.
A negyvenedik letv utn tancsos fstszr szipkkon t szvni a cigaretta fstjt. Ezek az svnyi betttel megtmtt fstszr szipkk a nikotinnak s a cigarettapapr gsi termkeinek csekly hnyadt nyelik csak el, de valamennyire mgis segtenek. Nikotinmrgezstl nem vnak meg, de a reggeli khgst, a nylks rekedtsget enyhtik. Mindenkinek ajnlom.
Soha nem rtettem a frfiakat, akik svrogni s sopnkodni tudnak egy n miatt. Ezt mondjk: „Mit csinl most? Mst szeret?” Vagy: „Mirt nincs velem?” Vagy: „Meddig lesz az enym?” Ezek az rzsek igazi, tragikus jelentsgkben ismeretlenek szmomra, legalbbis most mr ismeretlenek nem mondhatom persze, hogy fiatalabb koromban nem estem t ilyen kros vlsgokon. De most mr nem tudom megrteni, hogy valaki ngyilkossgot kvethet el egy n htlensge vagy hidegsge miatt. A nkkel a puberts mltval, frfikorom idejben gy ltem, mint kedves s szksges trsakkal, akik az let nagy feladataiban idnknt szvetkeztek velem is a nagyon nehz sors, az emberi sors elviselsben. De msklnben nem vrtam tlk hsget, sem klns kedvessget, sem ldozatokat. rltem gyngdsgknek, testk izgalmas s megnyugtat bdterejnek, gyors rtelmknek, sztns s nha hsies indulataiknak, elnztem szvs s aprlkos gyessgket, amint – eszels gyermekessggel – rgzteni akartk az emberi rzseket. De amikor elmentek szobmbl vagy letembl, nem gondoltam tbb velk. Ilyen a termszetem, s azt hiszem, csak ez a magatarts mlt frfihez; s hls vagyok sorsomnak, hogy ilyen termszettel ldott meg.
Idkben, mint amilyen a mink, mikor nemcsak vzszintesen, hanem fgglegesen is trtnik minden, az ember helyesen cselekszik, ha megtanul a frontkatona vatossgval lni. Mert az okos, nem kicsinyes, de a mozdulatokat kiszmt, a trrel, helyzettel, veszllyel trd, a legkisebb ellenlls irnyban cselekv, az id eltt nem tmad, de a tmads pillanatban btor s nyugodt magatarts egyrtelm a btorsggal. Katonnak lenni az tkzetben veszlyes feladat, de nem kevsb veszlyes polgrnak lenni az let totlis, fggleges tmadsainak korszakban. S mi ilyen korszakban lnk. Ezrt szmtsuk ki mozdulatainkat, nappal s jjel, minden lehetsges alkalommal, hogy a nagy kzdelemben, mely harcosoknak jellt ki, ne pazaroljuk feleslegesen erinket. jjel s nappal harcolnunk kell. Munknk, szrakozsaink, olvasmnyaink, az letrl alkotott fogalmaink, ismereteink s tapasztalataink, mindez fegyver e kzdelemben. Teht foglaljuk el helynket a szerny s veszlyes fedezkben, letnk odjban figyeljk az ellensg minden mozdulatt, s ne pazaroljuk id eltt energiinkat, sem a muncit. S kzben, ha ppen csillagos az g, s az ellensg alszik, nzzk a csillagokat is.
Meg kell tanulni hallgatni, s taln ez a legnehezebb. Az ember mindig tbbet beszl egy szval. Nem lehet elgg hallgatni. Azrt is, mert minden beszd remnytelen. Mr az rott s rgztett sz is milyen remnytelen! Nzz krl a vilgban: mit hasznlt a sok lerott sz, tancs, meggyz ksrlet? Semmit sem hasznlt. Mit is remlhetsz attl, ha valakinek elmondasz valamit? Semmit sem remlhetsz. Ezrt hallgass, mindig tbbet s kvetkezetesebben hallgass, mint beszlsz, ne akard mestersgesen meggyzni a tbbieket, mert ez lehetetlen – az igazsgnak csak akkor van valamelyes nevel ereje, ha te magad fedezed fl –, s ne akard fitogtatni, hogy tudsz valamit. Mgegyszer mondom, hallgass. Bkben s hborban, hallgass. S ha beszltl, bltsd ki utna szjad. S amikor helytelenl beszltl, s bntudat knoz, ne hessegesd el ezt a bntudatot; nzz szembe vele, kemnyen; mondd: „Megint beszltem, s helytelenl, tlsgosan, indulatosan vagy hian szltam; ez gy trtnt, mr nem segthetek rajta; de a jvben kemnyebb leszek s hallgatni fogok.” Hallgass, mert az Isten is hallgat, s tudja, mirt? A legokosabb hallgatni.
Tudjad, szved s eszmleted minden erejvel tudjad, hogy vlsgos pillanatokban senkire nem lehet szmtani. Nincs rokon, bart, kedves, akit igazn ismersz; a nagy pillanatban mindenki eldobja az larcot, megmutatja a nyers nzst, s te egyedl maradsz, mikor legnagyobb szksged lenne arra, hogy melletted lljon valaki, s egy j szval, biztat tekintettel segtsen. Tbbet nem is vrsz senkitl; de ezt sem kapod a veszlyben.
lj nyjasan s trelmesen az emberek kztt, de ne bzzl senkinek segtsgben. Neveld magad magnyoss s erss. Tudjad, hogy soha, senki nem segt. S ne sopnkodj ezen. Ember vagy, teht nem vrhatsz semmit az emberektl; s ez a termszetes.
Az r ne remljen a vilgtl semmit. Minden, amit a vilg adhat – pnz, vagyon, elismers, rdemrend, trsadalmi kitntets –, visszahat munkjra, lelki egyenslyra, mve erklcsi erejre. Az r ne akarjon trsadalmi tekintly lenni; pontosan annyit veszt mve erklcsi slybl, amilyen mrtkben emelkedik a trsadalmi megbecslsben. Az rnak nem lehet semmifle cme, sem rangja; egyetlen cme, rangja lehet csak, a neve. S egyetlen vagyona a vilgban, a mve. S ne gyjtsn pnzt, sem ing s ingatlan rtktrgyakat; szervezze meg gy lett, hogy munkjban mentl szabadabb legyen, hogy ne kelljen rnia egyetlen sort sem, amihez nincsen kedve, s csak olyan fizetsget fogadjon el, melyet legjobb hite szerint, megalkuvs, trsadalmi vagy divatos szempontokra val tekintet nlkl rott munkja ellenrtknek tekinthet. S ne trdjn vele, „tetszik-e”, vagy sem, amit r – s ne trdjn vele, mi lesz munkjval letben s holta utn. Az r maradjon szegny. S ha nha lapttal szrjk utna az aranyat, legyen ereje elfordulni a sikertl. S ha moh kzzel tznek mellre ordkat, utastsa el flkzzel a tolakodkat. Soha ne politizljon; mindig tljen; s termszetesen elszr s legszigorbban nmaga felett tljen. Msklnben nincsen joga rnak nevezni magt.
Az emberi anyag mrges, csak a legnagyobb vatossggal s elvigyzattal szabad fogyasztani. Az emberi anyag, mely az emberek lelkben l; mely lelkk anyagt alkotja; ez a tapinthatatlan s mgis valsgos anyag, amely azt okozza, hogy nem fk, nem llatok, hanem emberek. Ez az anyag olyan, mint a mreg. rtalmas anyag ez. Az ember nem veszlytelen teremtmny, hanem veszlyes, mint a cin vagy a lgyl galca. Az ember csak akkor nem mrgezi meg lelke anyagval embertrst, ha nincs mdja erre, ha a ksrlet veszlyes szmra vagy nehzkes. De mihelyst mdja van re – rdek, cl s haszon nlkl is –, rgtn elhinti mrgt a vilgban. Az emberi anyag oly mrges, hogy csak a legkisebb adagokban lehet hallos veszly nlkl elviselni. Csak az rtelemmel lehet valamennyire kzmbsteni, az rtelemmel s a remnytelensg tudatval. Mert az ember remnytelen, nem lehet igazi feladataira nevelni, nem lehet kzmbsteni lelkben az si mrget. Az ember a vilg veszlye.
Ahhoz, hogy egy emberi alkots remekbe sikerljn, s idtlen ragyogssal kprztassa s gynyrkdtesse az embereket, a tehetsg, a tma, a kivitel tkletessge mellett kell valami ms is. A remekmben van valamilyen tndri elem is, mely csodlatos fnyvel tsugrzik az egszen, oly gyngden s megejten, mint ahogyan az szaki fny vilgt a nyri jszakban, valszertlenl s mgis fnyszeren, mert ltni s olvasni is lehet mellette. A remekm legyen valsgos, pontos, okos, cltudatos, arnyos, gondosan megmunklt, hsgesen kivitelezett – s legyen mg valami ms is. Tndri is legyen. S minden ntudatossg mellett nfeledt is legyen. Mrnki szablyok szerint pljn, de kosz is legyen benne, egy kvskanlra val az skdbl, mely a csillagkpek nyomban porzik, arany szemcskkel. Tndri nlkl csak „nagy” vagy „tkletes” mvek vannak. Az igazi remekm nha nem is olyan tkletes. Csak sugrzik, a „csak lom” is benne van, a csillagok fnye, a tndri. S a feladatnak ez a rsze, amikor a mvsz mr nem tud mvn segteni; az utols ecsetvonst, a tndrit az Isten vgzi el.
Istent soha nem tudtam elkpzelni, valsznleg, mert nem emberi s fldi, hanem isteni. Az ember, mikor elkpzeli s kpen vagy szobor alakjban kifejezi az Istent, mindig valamilyen szakllas sapt kpzel el s fejez ki, egyfajta trzsfnkt, sok hajjal, peplumban, gyapjas szakllal, mint egy rabbit vagy francia tanfelgyelt. gy brzoltk a grgk s rmaiak Zeuszt s Jupitert, gy a keresztnysg az Atyt. Ez az brzols mindig megzavart, szgyenrzettel tlttt el. Az ilyen emberszabs Istent, akinek ondollt szaklla van, s orra is van, melyet idnknt nyilvn kifj, nem rezhettem igazi Istennek. Az Atya, Fi s Szentllek brzolsai kzl csak a Szentllek elkpzelse tetszett Istenhez mltnak. Isten alkotta s igazgatja a vilgot, s ezrt bizonyos, hogy a vilg hasonlt Re is – de Isten nem lehet emberi, mert msklnben borblyhoz is kellene jrnia. Ez az egygysg mindig felbosszantott. Az n Istenemnek nincs szaklla, sem pepluma. Minden dolgok mgtt van, mint Er s rtelem. Isten szmomra a Szndk, mely thatja a vilgot. Ez a Szndk tudatos. Ezrt tudok beszlni vele, hamis elkpzelsek nlkl, ahogyan a parnyi rtelem beszl a vgs, a nagybets rtelemmel.
Mert az emberek teljessggel kiszmthatatlanok. Hiba ismersz harminc ve egy embert, nem tudod megjsolni, hogyan viselkedik majd a sikerben vagy a balsorsban. Hasztalan ismered egy ember jellemt, kznapi szoksait, rtelmt, szvt, reflexmozdulatait – az ember csodlatos s titokzatos marad, akkor is, ha msklnben flhlye. A csapsra taln rikoltssal s rmkiltssal vlaszol, a siker nha megtri, lehangolja. Nha egszen rthetetlen alkalombl dhngeni kezdenek az emberek; pldul elviseltek gyszt, megalztatst, anyagi, testi vagy erklcsi szerencstlensget, de aztn egy pillanatban gyilkolni, vagy hrgni s vltzni kezdenek, mert a villamos nem jn idejben, vagy szort a cipjk. Kiegyenslyozott, mrtktart emberek egszen klnsen vlaszolnak valamilyen tszli megjegyzsre: mintha lnyk titkos sebt rintetted volna meg. Van, aki nem brja el a telefon csengst, ms kadarkt kr, mieltt a bitra vezetik. Az llat, a k, a nvny is szablyosabb, kiszmthatbb, a vihar s a fldrengs megbzhatbb, mint egy ember. Az emberek csodlatosak.
Nemcsak az lethelyzeteket tancsos tudatosan vltoztatni s mstani, hanem az letrendet is. Nha mr egy-egy jelentktelen utazs, nhny kilomteres helyvltoztats is kiragad letnk megszokott, idnknt gytr s elviselhetetlennek tetsz, helybenjr tehetetlensgbl. Nha elg Esztergomba utazni, s ms gondolataink tmadnak az letrl, tisztbban ltjuk feladatainkat. Az utazs megvltoztatja az eszmket, mondjk a francik. A msfle szoba, ahol lomra hajtjuk fejnket, az idegen arcok, a vltozott konyha, mindez elindt lelknkben egyfajta megbklsi s feldlsi folyamatot.
ppen gy vltoztatnunk kell napjaink lettemt is. Nem erszakosan. Nem hebehurgyn. De tudatosan, sztnsen, mikor gy rezzk, megtorpantunk egyfajta letmdban. Aki eddig makacson hajnalban kelt, intzze gy az alvs s felkels lettemt, hogy egy idn t dleltt bred. Aki korn fekdt, s gy rzi, lete zskutcba jutott, fekdjn jfl utn. Aki eddig dleltt vgezte fontosabb munkjt, ha csak teheti, iparkodjk tvltani munkja ritmust a dlutni idszakra. Aki estre elfrad, pihenjen napkzben s dolgozzk jszaka. Aki ebd utn szundtott, aludjon most egy flrt ebd eltt. Csak nem megmerevedni az lethelyzetekben, csak nem papucsot hzni s szakllt ereszteni, s mindig gyelni, hogy a vilg teremt eri lland kszenltben s vrakozsban talljanak! Nem kell sok ehhez. Halls, szv, figyelem, sztn s rtelem gondos sszjtknak mvszete ez. S az let egyik titka.
Mert van valami, ami tbb s rtkesebb, mint a tuds, az rtelem, igen, becsesebb, mint a jsg. Van egyfajta tapintat, ami az emberi teljestmny felsfoka. Az a fajta gyngdsg, mely lthatatlan, szntelen s ztelen, s mgis nlklzhetetlen, mint fertzses, jrvnyos vidken a forralt vz, mely nlkl szomjan pusztul, vagy beteg lesz az ember. Az a tapintat s gyngdsg, mely, mint valamilyen csodlatos zenei halls, rkk figyelmeztet egy embert, mi sok s mi kevs az emberi dolgokban, mit szabad s mi tlzs, mi fj a msiknak s mi olyan j, hogy ellensgnk lesz, ha megajndkozzuk vele s nem tudja meghllni? Ez a tapintat, mely nemcsak a megfelel szavakat s hangslyt ismeri, hanem a hallgats gyngdsgt is. Vannak ritka emberek, akik tudjk ezt. Akik a jsgot, mely mindig nzs is, proltk s nemestettk, s nem okoznak soha fjdalmat bartsgukkal vagy rokonszenvkkel, nem terhesek kzeledskkel, nem mondanak soha egy szval tbbet, mint amit a msik el tud viselni, s mintha kln, nagyon finom hallszerveik lennnek, gy neszelik, mi az, ami a msiknak fjhat? S mindig tudnak msrl beszlni. S oly lesen hallanak mindent, ami veszlyes az emberek kztt, mint az elektromos hallgat flek rzkelik a nagy magassgban, felhk kztt kzeled, lthatatlan ellensges gpmadarakat. A tapintat s a gyngdsg emberflttien rzkel. Igen, e kt kpessg emberfltti.
Vendgnek lenni a legfinomabb s legfrasztbb rabsgok egyike. Mert hasztalan mondjk a hziak: „Nlunk a vendg azt csinl, amit akar! Kel s fekszik, amikor akar! Azt eszi, amit akar! Nem kell trdni a hziakkal!...” – termszetesen egyebet sem csinlnak a vendgek s hziak, mint reggeltl estig trdnek egymssal, figyelik egyms hajait s letrendjt, alkalmazkodnak egymshoz. S a hziak mgis szabadabbak, mert odahaza vannak, egyfajta kialakult rendtarts rmuralmval hatnak a vendgre, aki reggeltl estig knytelen gy viselkedni, mintha azt csinln, amit akar, holott semmi egyebet nem csinl, mint alkalmazkodik a hziakhoz. Klns durvasg, ha egsz napra vagy ppen jszakra is, tbb napos tartzkodsra hvnak valakit, vidkre. Mernylet ez egy szabad ember zlse, szoksai, ideje, kedvtelsei, munkja s rendtartsa ellen. „Te ne hozzl mst, csak hlinget s egy fogkeft!” – mondjk a hziak; s me, egy vagy kt napon t mr szmztek letedbl, megfosztottak cselekvsi, st nemritkn gondolkozsi szabadsgodtl is.
Vendgnek lenni rabsg. Rendkvl nagy lelki durvasg s nzs vendgsgbe hvni valakit. Mr egy vacsorameghvs elfogadsa is fltte terhes, unalmas s fraszt ktelessg. Leghelyesebb vendglkben tallkozni bartainkkal, este kilenckor, s aztn tizenegykor hazamenni, gy, hogy mindenki fizette a sajt szmljt. Minden ms mernylet s nzs.
Termszetesen nem rt, ha van bizonyos munkaterved. Csak ne hatrozd el mestersgesen ezt a tervet. Egy napon a vrakozsbl, tanulmnyokbl, hajlamokbl, a kznapok rendjbl s a rendkvli pillanatok sugallatbl kialakul ez a munkaterv. Ne engedj soha csbt tleteknek. Az tlet megvillan, s bizonyos kpessgek birtokban csakugyan pthetsz belle valamit, aminek formja van, ami olyan, mintha igazi alkots lenne. De tlet marad, akkor is, ha tkletesen kivitelezed. Az igazi munka, a szemlyes s vgzetes, ms. Meg kell vrni, amg minden berik s elkvetkezik, hogy csakugyan azt rjad, vagy cselekedjed, ami a dolgod. Ilyenkor maradj knyrtelen s kvetkezetes nmagaddal s munkddal szemben. De minden szellemi alkot munknak legfbb felttele az a lelki s idegllapot, melyet Goethe Schauder-nek nevezett. Ha nem tlt el ez a borzongs munka kzben, csak megfelelt s szablyosat alkotsz majd. Schauder nlkl nincs alkots.
Szereped van, mely csak a tid; s ez a szerzdsed Istennel. De alkatrsz is vagy a vilg nagy szerkezetben, nem sokkal tbb, nem is jelentsebb, mint egy csavar vagy huzal, mely e vgtelenl bonyolult gpezetben valamilyen mellkes s alrendelt folyamat egyik segdeszkze. Ne feledkezz meg soha szerepedrl, mely csak a tid s szemlyes, s ne feledd soha, hogy nem szmtsz sokkal tbbet az Egszben, mint egy alkatrsz, csavar vagy huzal.
Nzz utna, hogy minden napbl, a legkznsgesebb, sivr htkznapbl is nnepet csinlj, ha pillanatokra is! Egy jindulat szval. Mltnyos cselekedettel. Udvarias mozdulattal. Nem kell sok az emberi nnephez. Minden napba belecsempszhetsz valamilyen varzsos elemet, megajndkozhatod magad egy knyv igazsgnak negyedrs lmnyvel, valamilyen homlyos fogalom megismersnek kielglsvel, krnyezeted vigasztalsval vagy feldertsvel. Az let gazdagabb lesz, nnepibb s emberibb, ha megtltd a htkznapok nhny perct a rendkvlivel, az emberivel, a jindulatval s az udvariassal; teht az nneppel.
Tudnod kell, hogy az emberek nem ok nlkl ragaszkodnak a kzpszerhz, a zavaroshoz s vajkoshoz, az illzikhoz s a szobatiszta flismeretekhez, teht a mveletlensghez. Mert a mveltsg annyi, mint az igazsgnak – minden dolgok igaz ismeretnek – feltrsa s elviselse. S az igazat elviselni mindig nagyon nehz. A mveltsghez, teht a valsg s igazsg megismershez, rendkvli btorsg kell. Az ember egsz szvvel, sorsval, lnyvel ismeri meg az igazsgot. Az ember csak letre-hallra lehet mvelt. Az emberek mindig kszsgesebben nyugodnak bele valamilyen kellemetlen igazsg elkendztt magyarzatba, teht a mveletlensgbe, mint a nyers, egyszer, tmondatos igazsgba, ami a mveltsg. Az emberek titokban tudjk, hogy minden, ami igaz s emberi, teht valsgos, vrben, verejtkben s szenvedlyben fogan, de szvesebben pusmogjk, lesttt szemmel, hogy a gyermekeket a glya hozza. Ez gy tetszetsebb s knyelmesebb. De a mveltsget nem a glya hozza.
Mindig, mikor megrkezik s szl hozzd a ksrts, mely bartsgot, szenvedlyt, bizalmassgot, ktst gr, tudjad: az anyag, melybl az ilyen kts kszl, romland, mert emberi anyag. Ami ma esk, holnap nyg, ami ma szenvedly s vgy, holnap rthetetlen s torz emlk, ami ma hsg, holnap szomor ktelessg. Hasztalan mosolyog, gr, remnykedik a ksrts. Hasztalan l hallig szvedben a vgy, teljesen s bizalommal megosztani az let magnyt valakivel. Nincs mdod erre, mert ember vagy. Mindig tudjad ezt.
Mieltt vlemnyt alkotsz a rendkvlirl, dobd a mindennapos hasznlat malmba s rld ott egy ideig. Rendkvl szp nvel tallkoztl, kinek szpsge elvakt s meghkkent? Figyeld csak egy ideig ezt a rendkvli szpsget a mindennapok fnytrsben, s egyszerre megtudod, hogy minden szpsg remnytelen s szomor, nem rdemes klnsebben trdni vele. Elkprztat egy ember rendkvli szelleme? Vizsgld meg azt, amit mondott, a kznapok gyakorlatban, s egyszerre megrted, hogy a blcsessg nem rendkvli s felfoghatatlan, hanem nagyon egyszer s termszetes valami. Rendkvli hatalm emberrel tallkoztl? Gondold csak meg, milyen trkeny ennek az embernek hatalma, htfn s kedden – vgezhet vele egy brgyilkos, egy politikai irnyzat, de mg egy parnyi fertz mikrba is! Rendkvli emberi jsggal tallkoztl? Akkor mulj, s maradj htatos. De ez nem esik meg gyakran veled.
Minden szavadat gy rni le, gy ejteni ki, hogy elbrja a vilgi valsg teherprbjt is. Taln ez az rs s az let titka. Mert hasztalan ll a sz helyn az irodalmi trfogatban, ha a vilgi trfogatban nem brja el a valsg lgkri nyomst.
Mint a hajs, kinek hajja nagy viharba jutott, s egyszerre ltja, hogy a vitorlk ktelei megfeszlnek, a nagy vitorlaszrnyak vszesen megdagadnak az orkn tbolyodott lehelettl, a huzalok recsegnek s ropognak, s a dledez s tncol hajfedlzeten, a bg s tcsap hullmok kztt, imbolyogva, utols erejvel is a vitorlkhoz s ktelekhez siet, hogy laztson mindezen: gy tudjad te is, leted veszlyes s viharos pillanataiban, hogy a nagy feszltsgeket nem tudod elviselni, az emberi kapcsokon s kapcsolatokon laztani kell, msklnben trik s szakad minden. Ilyenkor dobjl flre mindent: munkt, emberi vonatkozsokat, letrendet, s bzzad magad a sorsra s a viharra. Minden letben s minden letszakban kerekednek ilyen viharok, mikor mindaz, ami addig kts volt, nem brja ki a szenvedlyes indulatok viharnak fesztst. Lazts s vrjl. Reggelre elll a vihar.
Egyltaln nem biztos, hogy a sprtaiak, mikor a tarpeji sziklrl ledobltk a trdtt test gyermekeket, a satnya testekkel egyidejleg nem dobltak le ers, hatalmas lelkeket is. A satnya gyermekeket mindig szerettem, s nemcsak termszetes gyngdsget reztem az ilyen vdtelen, kis, spadt teremtsek irnt, hanem bizonyos tiszteletet s vonzdst is. Egyltaln nem biztos, hogy az emberisg legnagyobb erfesztseit a tkletes test birkzk, a hibtlan gladitorok teljestik igen, azt hiszem, a satnyknak is dolguk van a vilgban, s taln nem is olyan utols feladat az dolguk. Termszetesen nem mondom azt, hogy tenysszk a satnykat; csak annyit mondok, bzzuk az letre, mit tervel az emberekkel, s higgyk el, hogy a satnyknak is dolguk lehet vilgunkban. Taln ppen ket szemelte ki az let olyan hatalmas feladatokra, melyek terhe alatt a gladitor megroskadna. A tarpeji szikla teht soha nem megolds. Az let pontosabban tudja, mint a sprtaiak, kit tart meg munkatrsnak cljaihoz, s kit dob el.
A hazug ember mindig gyorsan beszl, darlva s hadarva. Nagyon vigyz, hogy a hazugsg mellkes rszlett a valszersg minden rnyalatval feldsztse. Aprlkosan lerja annak ruhzatt, kivel nem tallkozott, de azt hazudja rla, hogy ppen az imnt ltta. Ktsgbeesetten hazudik, mint a j tanul, aki fjja a leckt.
A hazug embernek nincs igazi kpzelereje; legtbbszr cl nlkl hazudik; nem tudja, hogy a legegyszerbb valsg sokkal rdekesebb, mint minden, amit sszehazudhat.
Vigyzz arra, hogy ne mulaszd el a pillanatot, amely csak a te pillanatod, mved kivitelnek vgzetszeren kijellt idszaka. Knyelem, szszmtls, gyvasg, lustasg nha ksleltetik feladatod kivitelt, noha szved mlyn tudod jl, hogy az id teltve van azzal, amit rajtad keresztl el akar mondani, s egy pillanatot sem mulaszthatsz, mert elmondja ms helyetted, s nem gy mondja el, ahogyan te jnak s igaznak hiszed. Tudomnyban, mvszetben, irodalomban, kzletben vannak ilyen srget pillanatok, mikor egy igazsg megrett s ki kell mondani. S ha gy rzed, vgzetesen ppen tged jellt ki e feladatra a sors, ne kslekedj, mint a rossz sznsz, aki elmulasztja a jelenet vgszavt.
Nemcsak mved van, az id is van. S az idn bell meg van a te pillanatod, melyet nem szabad elmulasztani.
Ha szvembe nzek s jl megvizsglom mindazt, amit az emberekkel val egyttltek alkalmval tapasztaltam, azt kell mondanom, hogy minden emberi egyttlt remnytelen, s az ember, aki helyesen akar lni s szemlyes munkt vgez, melyre t, csak t jellte ki sorsa, rtelmesen cselekszik, ha teljesen egyedl l. Mindenfle gyngd emberi rzs talakul a gyakorlatban nzss; blcsebb, ha egyedl maradsz, mg akkor is, ha ez nha nagyon fjdalmas s nehz. Nincs n, nincs bart, nincs emberi kapcsolat, mely idvel meg ne alzna. Maradj udvarias s magnyos, mert az emberek remnytelenek.
Egy cipkereskednek vagy derk pnzgyrnek s ltalban az emberek tlnyom tbbsgnek termszetesen nem tancsolhatod, hogy ljen egyedl; az emberek nagy tbbsge arra val, hogy kzssgben ljen, csaldban s bartok kztt, s szaporodjanak az idk vgezetig. Ez trvny s gy van rendjn. De az alkot szellem ember szmra letnek igazi feladata nem a csald, nem is a barti kzssgek polsa, hanem mve, melyhez teljesen tiszta lgkrre van szksge. Ahol emberek llegzenek, zavaros, fojtott s tiszttalan lesz a leveg. Ezrt maradj egyedl, ha dolgod van, munkdban s letedben.
De amg azt hiszed, hogy dobog valahol egy szv, mely rted dobog, bocsss meg az embereknek. Egy emberi szv, mely nzetlenl rez irnyodban, elg, hogy megbocsss mindazoknak, kiknek nz s komisz szvt megismerted; elg, hogy megbocsss az emberek sszessgnek. Nem kell sok ahhoz, hogy e remnytelensg kzepette megengeszteljenek. Egy ember elg. S nem igaz az sem, hogy nem tallkoztl ezzel az emberrel. Csak ppen ideges voltl, vagy trelmetlen s moh, s odbb mentl. Mert ember vagy, s mert ilyen az emberi szv.
Kevs fogalmat ismerek, mellyel oly merszen, oly kvetkezetlenl zsoglroztak volna koromban, mint a „kzssgi rzs” fogalmval. Emberek, kikrl jogosan feltehet, hogy soha nem adtak hsz fillrt egy koldusnak, a kzssgi rzs jelszavval ajkukon szlltak skra az emberisg boldogulsrt, szavaltak a hordkon s a npgylsek dobogin. Ezzel a jelszval rtk tele az jsgok els oldalait jeles kzrk, kiknek a kzssgi elv rdekben kifejtett mkdsk vgl csakugyan eredmnyezett valamit: szp hzat vagy birtokot, melyet a kzssgi rzs npszerstse rdekben vgzett munkjuk ellenszmlja rn szereztek. Csak azok nem beszltek kzssgi rzsrl, akik munkjukat, erejket s letket adtk minden idben a kzssgrt: a np hallgatott. gy ltszik, a npnek, teht a kzssgnek, nincs kzssgi rzse. Csak l, egymsrt s az egszrt, jelsz nlkl.
|