Fangschaltung!
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

,,Felelj -
innen vagy?
Innen-e, hogy el soha nem hagy
a komor vgyakozs,
hogy olyan lgy, mint a tbbi nyomorult,
kikbe e nagy kor beleszorult
s arcukon eltorzul minden vons?"

Trsalg
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szmll
Induls: 2004-10-17
 
Irodalom
Irodalom : Mrai Sndor:

Mrai Sndor:

  2007.06.23. 17:58

Fves knyv (146-180)

146

A szakmai nrzetrl

Abban a mrtkben, ahogyan az emberek szolgai alzattal feladtk egyni nrzetket, megnvekedett szakmai nrzetk. Koromban az emberek nagy tbbsge mukkans nlkl trte el, hogy az llam, a Hivatal, az Intzmny rendszeresen megfossza ket egynisgk Istentl elrendelt eljogaitl. Eltrtk, hogy egy civilizci llektelen, komisz s merev rendtartsa megparancsolja nekik, hogyan lakjanak, ltzkdjenek, szrakozzanak s lvezzenek, igen, mg azt is elrtk e korban szmukra, hogyan s mikor lpdeljenek az utcn? Eltrtk, hogy parancsszra gondolkozzanak s beszljenek. Eltrtk, hogy egy mestersgesen felduzzadt hatalmi rdekkr, melyet Prtnak, Hivatalnak vagy Elvnek neveztek, beavatkozzk magnletk minden vonatkozsba, nyesse s alaktsa jellemket s gondolkozsukat. Mindezt sz nlkl, ellentmonds nlkl trtk el. Az egynt mindenki idomthatta; nmn engedelmeskedett. De ugyanez a szeldtett, idomtott, egynisge minden emberi eljogtl megfosztott ember hrgni kezdett, ha valaki brlni merte a szakmt, melyhez tartozott. A rzmvesrl nyugodtan mondhattl brmilyen vlemnyt, tunyn s pislog trelemmel viselte el; de ha a Rzmvesek Szakmjrl mertl beszlni, rgtn kiablni s tiltakozni kezdettek, mind, a vilg sszes rzmvesei. Hasonl volt a helyzet a hivatalnokokkal, rkkal, orvosokkal. Egy fogorvos nmn eltrte, hogy ngyszemkzt ostobnak nevezzed, de azonnal fellebbezett a Fogorvosok Vilgegyeslethez, ha valaki nyilvnosan bizonytani merte, hogy a fogorvosok nem a legtkletesebb, feddhetetlen emberek a fldn. Az egyn mindent zsebretett, a szakma fogt vicsortotta. Ezt is megltem.

147

Az tletrl s az lmnyrl

gyelj arra, hogy az tlet soha ne ragadjon el, s ne ksztessen id eltt alkotsra. Mert az tlet semmi. Egy kutynak is vannak tletei. Minden kontr notesze tele van a legkitnbb irodalmi, trsadalmi, politikai tletekkel. A „j tlet” megvillan, mert olvastl, hallottl vagy tapasztaltl valamit, mert lelked felhmjt megrintette valamilyen vilgi tnemny – s te mr hegyezed ceruzd s mvet faragsz az tletbl, alkotss duzzasztod azt, ami nem ms s nem tbb, csak tlet! Vigyzz, mert ez a csbts gyakori az alkot ember letben. Nemcsak a mveket kell pihentetni veken t; az tleteket is. Ha az tletbl nem lesz lmny, dobd el, akrmilyen okos, csbt s tetszets. Az lmny nmagt rja; az tletet te rod. S ez nem j gy.

148

A szeretetrl

Szeretetet lehet adni s lehet kapni. Csak egyet nem lehet: szeretetet zsarolni. S ezt legtbbszr nem tudjk azok a szegnyek s szerencstlenek, akik szeretetre hesek.

Nyilvnval, hogy vagy szeret az ember, vagy szeretik: ezt a vltramot a termszet krlelhetetlen kvetkezetessggel szervezte meg. Az sszhang legtkletesebb s legszerencssebb formja, mikor az egyik klnsebb lzadozs nlkl tri, hogy a msik szeresse. A termszet vgl is kegyes: igaz, soha nem adja meg, hogy az szeressen, akitl ezt remljk, de mdot ad arra, hogy korltlanul szeressk azt is, aki bennnket nem szeret. Csak egyre nem ad mdot: hogy knyrgssel, vddal, tmadssal vagy esdeklssel mstl szeretetet zsaroljunk. Mg gyngdsget s szenvedlyt is lehet zsarolni; de a szeretet szuvern.

149

A vilgrl s a torztsrl

Nagy cselekedetre szntad el magad. Elhatroztad, hogy kimondod azt, amit megismertl. Vilgg akarod kiltani leted titkos, legbensbb meggyzdst. Odallsz az emberek el s gy hatroztl – kimondod, vgre az igazat. Vllalod a harcot, eldobod gnyd, hzad, otthonod. Igen, elszntad magad, hogy minden kvetkezmnnyel vilg el llsz s kimondod az igazat.

Mindez nagyon szp. Ez az ember dolga a fldn, ez igazi feladata. Csak egyrl ne feledkezz meg soha: a vilg rettenetes torzt tkr is. Olyan, mint azok a grbe tkrk a panoptikumban, melyek a magas embert trpnek, a kvret keszeg henkrsznak mutatjk. Nem szmthatsz arra, hogy akad egyetlen ember is a vilgban, aki szavad, cselekedeted pontosan gy rti majd meg, gy fogja fel s magyarzza, ahogyan te elgondoltad. Mindig csak te tudod, mit akartl igazn; a vilg mindig annyit rt s lt csak szndkodbl, amit az emberi rtelem rejtlyes torzt tkre felfog s visszatkrz. Ezrt ne jajongj soha: „Nem rtettek meg! Milyen gonoszak!” Mindig csak ezt mondjad: „n ezt s ezt akarom, de a vilg gy s gy rtette.” Mert ez az igazsg.

150

A forradalomrl s a forradalmrrl

Amikor a szzad fiatal volt, n is fiatal voltam; s mert fiatalok voltunk, termszetesen mindketten forradalmrok voltunk. Aztn mlt az id, s a szzad is, gyermeke is, a frfikorba lptek; s szerettek volna okosan regedni. Mr szerettem volna papucsot hzni, vagy szalonkabtot lteni; mr szerettem volna eldobni a forradalom minden jelszavt, mert az id megrlelte szvemben s eszmletemben a jelszavakat, s mr tudtam, hogy a szabadsg, egyenlsg s testvrisg nem is olyan tkletes eszmnyek a gyakorlatban, mint ahogy fiatalon, forradalmrhoz illen, hittem. Mr szerettem volna arrl beszlni, hogy megrizni tbb s nehezebb, mint eldobni a rgit s jat alkotni a cserepekbl; mr szerettem volna megbklni az emberekkel, rendet pteni, az sszes zszlkat bevonni. De erre nem adott mdot az id. S meg kellett tudnom, hogy remnytelenl forradalmrnak kell maradnom, mert az utnam kvetkez nemzedk, rejtlyes mdon, egyltaln nem forradalmr; nincs kinek tadnom, a termszet s az emberi dolgok rendje szerint, a zszlt; meg kell maradnom tiltakoznak s torlaszptnek, mert egy korban lek, melynek fiataljai kszsgesen vllaljk mindazokat a korltozsokat, melyeket a szzad s n, mikor fiatalok voltunk, nem vllaltunk. Fogatlanul s szl hajzattal knytelen vagyok forradalmr maradni, aki makacson ismtli a gondolatszabadsg, egyenlsg s testvrisg igit, melyekben taln mr nem is hisz olyan flttlenl. Meg kell maradnom aggastyn koromban is sans-culotte-nak*; holott oly j lett volna egyszer, vgre szalonkabtot lteni!

Ha elutazol, ne akarj otthont varzsolni a szllodaszobbl. Vannak emberek, akik remnytelenl magukkal cipelik tjaikra a vgyakat s kellkeket, melyekkel odahaza lnek, s legszvesebben kanrit, hintaszket s csaldi fnykpeket vinnnek magukkal, hogy az idegen fogad szobjban se nlklzzk otthoni letk kegytrgyait. Ezek az emberek nygsek s gyermekesek, rkk vgynak a dada s a blcs utn. A tapasztalt ember az utazstl a szabadsg idleges, nyers lmnyt remli, egyfajta zord kiszmthatatlansgot, a valsg meglepetst, s nem hajtja otthonn babusgatni s melegg pihzni a szllodai szobt. S az ember, aki ismeri szvt, a vilgot s az emberi dolgok termszett, otthonban is gy l, mint egy fogadszobban, s nem tmi meg felesleges, rzelmes vagy hi kacattal a helyisget, ahol ml lete eltelik. Az ilyen ember otthonban is gy l, mint egy fogadban; mert mi kell az lethez? Egy gy, egy asztal, egy szk. S utas vagy, fut vndor, fbrleti laksodban is. Gondolj mindig erre, mikor elnyjtzol, otthonodban vagy idegenben, az gyban: reggel odbb kell llnod, felmondhat a Tulajdonos. Ezrt nem kell – soha, sehol – kanri, sem hintaszk.

152

A renyhesgrl

A hashajtktl pedig tartzkodjl. S ha mr knz fejfjs vagy heveny gyomorronts knyszert, hogy lj velk, rd be – nagyritkn – egy pohr meleg keservzzel. Mind a szennaksztmnyekben van valamilyen erszakos szndk, mestersgesen beavatkozni a termszet letrendjbe. A blrenyhesg mgtt legtbbszr zsugorisg van, valamilyen grcss kapzsisg, hideglels becsvgy; aztn a tunya letmd is van mgtte; a blrenyhesg mgtt az let s egy ember renyhesge van, egszen s teljesen. Ha te magad renyhe vagy, mirt remled, hogy emsztsed frge lesz? Minden nyavalya mgtt az egsz ember jelleme lappang. Bklj meg jellemeddel, s bkben lsz majd emsztseddel is.

153

Az emlkekrl s a csodlatosrl

Soha nem rthetem meg, mirt letem legszebb emlke a pillanat, mikor – tzves lehettem – egy tli dlutn belptem anym stt, res hlszobjba, s a kszbn llva megpillantottam a btorok politrjn s a klyha csempin az ablak eltt, az utcn s a szemkzti hzak tetejn vilgt h kkes visszfnyt. E pillanat varzst nem tudom elfelejteni. A h kk fnye a stt szobban valsggal megdbbentett, s ugyanakkor sem azeltt, sem azta nem szlelt boldogsgrzettel tlttt el. A titoknak, a mesnek, az lomszernek, az anderseninek, az elvarzsoltnak ezt a teljes kprzatt addig nem ismertem, s ksbb sem talltam meg az letben, soha, sehol. Mi trtnt akkor szvemben, idegeimben vagy a vilgban? Nem tudom megmagyarzni. A csodlatost nem lehet magyarzni. S az ilyen emlk rkk dereng egy llekben, ugyanolyan mess, kkes fnnyel, mint anym hljval szemkzt, a hztetkn a h.

154

A barbrsgrl s a biznciakrl

A barbrok uralmt mindig kveti Biznc uralma. Egyfajta emberi, trtnelmi, az emberi termszet sajtos rendjbl kvetkez trvnyszersg rja el, hogy a nyers betrst s hdtst, a zrzavar tmenett kveti egy tlfinomodott, romlott s mesterklt rendtarts, tele szolgai ceremnikkal, mreggel, gyilokkal s sima beszddel, ktrt grnyedt, flledt udvariassggal s hajbkol kegyetlensggel. Ilyen az ember: hol barbr, hol biznci. S nha, nagyon ritka idszakokban, egy rendkvli egynisg nevel szndk uralma alatt, aki tkletes trvnyek szigort tudja egyeztetni a mltnyossg ratlan trvnyeivel, emberiv szeldl; de ezek ritka s ml idszakok.

155

Arrl, amit az emberek kvnnak

Az emberek termszetesen mindig azt kvnjk az rtl, a magyarztl, a kifejeztl, hogy rdekeik szerint beszljen. Az r nem teljestheti ezt a kvnsgot, mert az emberi rdekek fonkok s egymssal ellenttesek: az r mindig csak az igazsgot fejezheti ki, legalbbis ez a szndka. De ugyanakkor, amikor az emberek mohn s trelmetlenl megkvetelik az rtl, hogy mondjon el helykben s nevkben mindent, ami rdekk, elvrjk azt is, hogy pratlan s rdekfltti legyen. Ezrt tudnod kell, hogy soha nem tehetsz kedvk szerint: ha rdekeiket szolglod, elveszted magad, ha prtatlan vagy, elveszted az emberek kegyt, ha elmondod az igazat, nem azt vizsgljk s brljk, amit mondtl, hanem hinyokat fedeznek fel majd mvedben, kifogsoljk, hogy ezt vagy azt nem mondtad, s szmonkrik, mirt nem mondtad?

Egy kalapostl senki nem kri, csinljon cipt is, egy susztertl senki, csinljon kalapot: de az rtl mindenki mindent kr, egyforma hvvel s trelmetlensggel. Ezrt ne hallgass soha, senkire, csak lelkedre s az Angyalra.

156

A lngokrl s az azbesztrl

Mert mikor az igazat – a legegyszerbb igazsgot – kimondod, tudnod kell, hogy rgtn lngok gyulladnak fel krltted: a szenvedly, a szmonkrs, a srtettsg lngzne. Aki az igazat mondja, tztengeren halad t, s helyesen teszi, ha egyfajta azbesztruhba ltzik, msklnben tstnt elperzselik a lngok. Ez az azbesztruha soha nem lehet ms, mint a kznys s krlelhetetlen nyugalom, a parancs s a szolglat nyugalma: nem tehetsz mst, gy kell cselekedned, akkor is, ha elgetnek. Az r mindig mglyn ll kiss. Nha lass tzzel stgetik, nha les lngokkal. S mint a fakrok, akik megszllott hitkben s hideg nkvletkben meztelen talppal, sebesls nlkl, rzketlenl stlnak t a tzrakson, gy az rt sem vja ms a harmadfok gsi sebektl, mint hite s megszllottsga, mely egszen hideg, krlelhetetlen s knyrtelen, nmagval s msokkal szemben is. ltzz ebbe az azbesztruhba, mondd ki az igazat, haladj t a lngokon.

157

A csodrl

Te nem hiszel a csodban, tagadod? Nzd csak, nem gyzhetlek meg, mert a csoda legfbb ismertetjele, hogy csodlatos – nem lehet bizonytani, mint egy lettani tnyt, nem lehet fnykpezni, sem elre, mennyisgtani trvnyek szerint megjsolni s kiszmtani. A csoda megnyilatkozsi formit sem knny mindig rzkelni: nem jr mindig kt lbon, nem lehet fnykpezni, nincsenek telekknyvi, sem anyaknyvi adatai. A csoda, egszen egyszeren, megnyilatkozik – s nha csak sokkal ksbb rtjk meg, mi volt a csoda, hogyan avatkozott letnkbe, s mi volt e beavatkozsban a termszetfltti s csodlatos. A csoda lnyegt nem tudom megmutatni, sem bizonytani. De gondolj taln arra, milyen felfoghatatlan s csodlatos igazi valjban mindaz, amit mindennapinak s termszetesnek rzel: mr a ltezs tnye milyen csodaszer! Az, hogy megszlettl, lsz, s egy napon meghalsz! Mindezt „termszetes”-nek rzed? Akkor vaksi vagy s botfl. Mr a valsg is csoda, felfoghatatlan, s minden termszetes kellkvel s anyagval termszetfltti is! Mirt is lenne e valszntlenl bonyolult valsgnl rtelmetlenebb a csoda? A vilgllek a csoda, mely mindenben megnyilatkozik. Ezrt vagyok hv: mert a vilg lelke bennem is, htkznapjaimban, szomor s esend sorsomban is megnyilatkozik.

158

A ksrtsrl

Valahnyszor kishit leszel munkdban – s milyen gyakran megksrt a fradtsg, a csmr, a cltalansg knz rzse! az nvd, hogy ez is csak hisg, a homlyos vgy, hogy jobb lenne hagyni mindent, csak a legszksgesebb, nfenntart mveleteket vgezni el, olvasni s lni, jeltelenl s nyomtalanul lni s mlni el! –, tudnod kell, hogy ez a legslyosabb ksrts, mellyel az let megknl. Ilyenkor ersnek kell maradni, mint az igazi hsk, mikor lehetetlen feladattal llanak szemkzt. Tudnod kell, hogy mindenhez inkbb van jogod, mint megszkni a munka ell, melyet kijellt szmodra a vgzet.

159

A flelemrl

Nem nagyon sok id telik el, s nemcsak neved s szemlyed feledi el tkletesen s maradktalanul a vilg, nemcsak mved emlkt lepi be a feleds pora, hanem mved anyaga is elporlad, a knyvek paprja s vszonktse elillan a semmisgben, a kpek, melyeket festettl, nem lthatk tbb sehol a vilgon, s a mrvnyszobrokat, alkotsaidat, finom porr morzsolta az id. Mindez egszen biztosan bekvetkezik, s az id rjn csak msodpercek teltek el, mg te, s minden, amit jelentettl a vilgban, tkletesen s maradk nlkl megsemmisl. Mitl flhetsz ht az letben? Mi olyan fontos vagy veszlyes, vagy sajnlnival, hogy meghklj az igazsg ell? Nem rtelek.

160

Az ldozatokrl s a mernylkrl

Mindig s rkk csak arra gondolj, hogy az emberek, akik kzelednek hozzd, egyszerre bnsk s rtatlanok, s ugyanaz a trvny mkdik szvkben, mint a te szvedben s a vilgmindensg rlktetsben, s ugyanolyan halandk, mint te vagy. Az emberi gonoszsg s az emberi jsg a vilg lettemnek egyformn rama s alkatrsze. A legnagyobb gonosztevt sem tudom mr mskppen szemllni – azt sem, aki letemre tr –, mint az let nagy egysgnek egyik eszkzt. letemre tr, de is ldozat – mit is gylljek rajta?

161

A lnyegesrl

Vigyzz, hogy letben s munkban a kzhely, a mellkes, a knyelmesebb megolds lehetsgei el ne csbtsanak. Mindig akad valamilyen esly, mely feloldja a szksges erfeszts feszltsgt, mellkutat knl, olcsbb lehetsget ajnl fel. Beszlj a lnyegesrl, rd a lnyegeset, cselekedj lnyegesen. Ez mindig nehezebb, tbb letert kvetel – s ugyanakkor, amikor elsznod magad arra, hogy a helyzetnek vagy a munknak lnyeges eridet adod, megtudod, hogy ez volt az egyszerbb, igen, az egyetlen lehetsges megolds, a tkletes. A mellkes, a flmegolds, a kzhely, a mellbeszls, a kitrs, a kntrfalaz mgond vgl is tbb s gonoszabb erfesztst kvetel, mint a lnyeges, az egyszer, a tkletes. Amikor a kzputat vlasztod, pazarolsz. A lnyeges mindig olcsbb, hasznosabb, eredmnyesebb. lj gazdasgosan, alkoss takarkosan, ne kltsd erdet msra, csak a lnyegesre.

162

A mzrl s a lgzsi gyakorlatokrl

Nem kell ppen fakrnak lenned s a jga trvnyei szerint, nyakatekert s erszakos gyakorlatok szerint lned: de azt hiszem, helyesen cselekszik, aki hajnalban, felkels utn a nyitott ablakhoz ll, s nhnyszor mlyen llegzik az orrn t, tdejt teleszvja az de, reggeli levegvel, kimossa s kiszellzteti tdejt a dohnyfst, a szobaleveg tiszttalan pritl. Valamit kell adni a tdnek is. A test nagyon hls, a legcseklyebb figyelmet lelkesen nyugtzza. S gy tapasztaltam, a mz is hasznos: reggelidhez, mely nem lehet elg knny, kanalazz tiszta mzet. Valami van a mzben, amit a termszet tiszta eri csempsznek bele; a szervezet hlsan fogadja.

163

A szuvern emberrl

A szuvern ember, aki lett fltette az igazsgok hirdetsre s gyakorlsra, melyeket megismert s minden kvetkezmnnyel vllal: termszetesen mindig szerny s udvarias. Akkor is, amikor az igazsgot hirdeti. A szuvern ember legfbb ismertet jele, hogy nem fl semmitl, csak lelkiismerettl, s ugyanakkor nem is srtdik meg semmitl. Mert aki megsrtdik, nem btor s nem is szuvern. Aki fl s megsrtdik, nem tud egy igazsgot kvetkezetesen, letre s hallra kpviselni a vilgban. Aki megsrtdik, veszekszik. A szuvern ember soha nem veszekszik, igen, mgcsak nem is vitatkozik. Kimondja a maga igazt, s aztn helyn marad, utols pillanatig s vllalja mindazt, ami az igazsgbl s a vilg trelmetlen flrertseibl kvetkezik. Mindenki ms csak nyelvel. Ha rangod van, nem szabad flni. De megsrtdni csak a csiszlikek szoktak, s azok, kiknek a vilg vlemnye fontosabb, mint az igazsg.

164

Arrl, hogy a gonoszokkal semmit nem lehet kezdeni

Mi a gonoszsg? Rendkvl sszetett tnemny. A kegyetlensg mgtt legtbbszr gyermekkori srlsek vannak – de van mgtte termszetesen ms is, jellem, testi s lelki alkat sszjtka, rossz pldk. vezredek mveltsge nem tudta az emberben feloldani a kegyetlensgre val hajlamot. Az llatok, a fenevadak soha nem kegyetlenek, az egyetlen macska kivtelvel. Kielgletlensgbl tpllkozik a gonoszsg; aztn mveletlensgbl. A gonoszsgra hajlamos ember a maga letnek knyvelsben nem ismer „tartozik” s „kvetel” rovatot: csak kvetel. Nem hiszem, hogy jsggal, engedkenysggel, tantssal feloldhatjuk az ilyen emberben a gonoszsg s kegyetlensg indulatait. Aki gonosznak szletett – akad ilyen is –, vagy akit az let csaldsai, tapasztalatai, kegyetlen fordulatai nem trelemre s megbocstsra, hanem gonoszsgra neveltek, elveszett mindenfajta erklcsi rvels szmra. Legokosabb kitrni tjbl, amennyire lehet. S lehet sajnlni is, mert legtbbszr egy kegyetlen, nz s buta anya vagy gonosz apa ll az ilyen ember gyermekkornak stt htterben.

165

Arrl, hogy gni is kell

Mint a mglyn, gy kell gni. Mint aki tudja, hogy valamirt getik el, s nem tehet, nem is akar tenni semmit ez ellen. Nem elg megismerni az igazsgot, nem elg megszvegezni, nem elg btran kimondani: gni is kell rette, elgni, az let anyagt, a test szvett is odadobni a lngoknak, melyek egyszerre perzselnek kvlrl s bellrl. Ezt a mglyt, melyre vgl is oda kell llni minden embernek, aki az igazat akarja, ketten rakjk: a hhr s az ldozat. Nem lehet a vgn megegyezni. Minden gyakorlat, tapasztals, vatossg hibaval. Nem segt semmi, a vgn el kell gni, ha azt akarod, hogy valami megmaradjon abbl, ami leted rtelme volt.

166

A tehetsgrl s a butasgrl

Nagyon kell vigyzni azokra az emberekre, kiket a termszet tehetsggel ldott meg, de nem adott nekik a tehetsghez rtelmet. Minden szakma s ltalban az emberi egyttls legveszlyesebb vetlytrsai ezek. Mert a kevss tehetsges, de rtelmes emberrel lehet egyttmkdni, m azzal, aki tehetsges, de buta a sajt tehetsghez, nincs megegyezs. Az gy megldott s megvert ember rkk gyanakszik, hogy kiderl valami; s gyanakvsa jogos. Vgl csakugyan kiderl, hogy buta, s ez a szomor fogyatkossg visszahat mvre s tehetsgre is. Mint ahogy egy nagyon szp n, aki tud szellemesen mosolyogni s igzen fintorogni, nem olyan szp tbb a pillanatban, mikor trsalgs kzben kiderl, hogy ez a szpsg buta, mint a stt jszaka. Van szpsg rtelem nlkl s van tehetsg is rtelem nlkl. Torz tnemnyek ezek. Megannyi Kmves Kelemen: amit nappal ptenek, jszaka lebontjk. S rendkvl gyanakvak. Egy rtelmes ember, klns tehetsg nlkl, tbbet hasznlhat a vilgnak, mint egy tehetsges ember rtelem nlkl. Vgl is prftk lesznek ezek: gy tapasztaltam.

167

A mvszetrl mint a vgzetrl

Mert a tehetsg kevs. Az rtelem is kevs. A mveltsg is kevs ahhoz, hogy valaki mvsz legyen. Mindehhez vgzet kell, melyet nem lehet flrerteni, s melyet semmifle emberi er vagy szndk nem tud megmstani. Minden mfajban sok a tehetsges ember, akik szerencss pillanatokban, tehetsgk, elmlylsk, komolysguk erfesztsvel vgl is hasznosat, nha ritkt s gynyrt alkotnak. gy ll ssze mnek a vilgirodalom vagy a festszet, a zene egsze. De ezek az emberek nem alkotk, csak vgrehajtk; mert nincs vgzetk. S ha vletlenl orvosi vagy mrnki plyra tvednek, akkor is tehetsgeset s hasznosat alkotnak majd. De a mvsz, az igazi, nem „tvedhet” semmifle plyra, s nincs olyan trtnelmi vagy helyzeti er, mely eltrthetn feladattl; nem lehet ms, csak r vagy fest, vagy zensz. Aki gy mvsz, annak vgzete van. Ez a legtbb.

168

A kznapirl s a ltomsrl

Arra kell nevelnnk eszmletnket s szemlletnket, hogy a kznapiban, a krnyezben, a mindennaposban is ltni tudjuk az egyszerit, a csodlatosat s a ltomsszert. Mert a csoda nem valamilyen gzengses pillanat, mikor megnylnak az egek, krtk recsegnek, kdk szllanak, srok felnylnak, s a zrzavarban felhangzik Isten szava: nem, a csoda legtbbszr egszen csendes. tmegy egyik szobbl a msikba, s ltsz valamit: egy ember arckifejezst; egy trgy elhelyezst; s egyszerre feltrul eltted e trgy igazi rtelme s viszonya a vilghoz; egy ember hangjt hallod, mint soha azeltt, s a kzmbs szavakon tl megrted ez ember titkt; a csoda mindig ennyi csak. Nem belevakulni a valsgba, a mindennaposba, ltni azt, amit mr oly gyakran lttl: ez a kpessg elhal a legtbb emberben, mint ahogy a civilizlt emberben elsatnyul bizonyos rzkszervek mkdsi kszsge, pldul a szagls. Lsd, szimatold a csodt, ott, ahol ppen van. Mindig a kzelben van. Legtbbszr oly kzel, annyira a kezed gyben, hogy egy leten t eszedbe sem jut kinyjtani utna kezed.

169

Arrl, hogy legokosabb egyedl maradni

Mert ne szmts te senkire. Mr nem is vagy hsges a munkdhoz, ha brkire is szmtsz. Mr nem is vgzed egszen, felttlenl, letre-hallra munkd, mellyel sorsod megbzott, ha brkinek segtsgt elfogadod. Nincs senki, aki segthet. Mveket, embereket, npeket utols pillanatban nem vdhet meg senki, nem segthet senki, csak a m, s az ember, a np maga maga. Ugyanaz az er, mely megalkot egy mvet, felpt egy letet, csak az tud megvdeni is. Ezrt legokosabb egyedl maradni. Aki igazn, elszntan magnyos, aki lelke mlyn nem snyli ezt a magnyt, csak az ers. Nem szabad rzelmesnek lenni, sem remnykedni. A vgn meg kell halnod, tudjad ezt. Mitl flsz ht? Mit is remlhetsz? Ha munkdhoz hsges vagy, a hall sem tehet ellened semmit, amg munkd tet al nem hoztad. Ezt tudjad, s maradj btran magnyos.

170

Arrl, hogy tzet gyjtani is nehz

Megfigyeltem, hogy mr tzet gyjtani is nehz. Egy cserpklyhban, lobbant forgccsal, jsgpaprral s szraz fahasbokkal olyan tzet gyjtani, mely a hideg klyhban lngra kap, eleven marad: mr ehhez is gyessg kell s gyakorlat. Azt hiszed, valamilyen egyszer s alantas feladat ez, melyet minden szurtos szolgl elvgez. De ksreld csak meg, te, blcs s gyakorlott kezeiddel, s tapasztalod majd, milyen gyes-bajos feladat ez, mennyi tapasztals s kzgyessg kell hozz! Nem tudok begyjtani egy cserpklyhba, akrhogyan iparkodom is. S mennyi mindent nem tudok mg: pldul zongorzni, csak gy s annyira, mint egy szomor zenei hivatalnok egy mulatban; s mgis, milyen avatottan s bszkn merek beszlni a zenrl! S nem tudok mozdonyt vezetni. S nem tudok egy leszakadt gombot felvarrni. De mindez a sok kis tuds is alkotja a vilgot. Tanulj tiszteletet minden emberi mozdulat s gyessg irnt.

171

Azokrl, akik az rulshoz is gyvk

Kerld el ket, amennyire csak lehet. Mert rosszabbak ezek, mint az rulk. Mert az rul szmra valban nincs mentsg: ktelet neki. De aki az vatos nmegvs szndkval tnfereg krltted s a kzs gy krl, s nincs btorsga s erklcse ahhoz sem, hogy egyedl maradjon, de ahhoz sem, hogy vllalja a cselekvs, az ruls vagy a bossz kvetkezmnyeit: ezek csakugyan a legaljasabbak. Az rul legalbb cselekszik: elrul. Cselekedetnek kvetkezmnyei vannak, melyeket egyszerre viselnek, az rul s az ldozat. Az ruls aljas tett, de mgiscsak tett. De az vatosak, akik sima kppel ott vannak a kzs gy mellett, s nem elg btrak, hogy a cselekv, a hsies, teljes magnyba vonuljanak, de nem elg btrak ahhoz sem, hogy megvdjk, sem, hogy elruljk az gyet, melynek jelszava jegyben az emberek kztt settenkednek, ezek, kiket mindenki a maga prtjn valnak rez, s a valsgban soha nem elgg emberek s hsk ahhoz, hogy minden kvetkezmnnyel sznt valljanak: ezek, akik az rulshoz is gyvk, a bosszhoz is gyngk s a magnyhoz is ertlenek, a legveszedelmesebbek. Az rult megvetheted. De az ilyen embert ne vesd meg, ne is ldzd; nzz t fltte, mint a levegn.

172

A flrertsrl

A fldn ktmillird s nhnyszz milli ember l, gy mondjk. Tudjad teht: ktmillird s nhnyszz milli eslye van annak, hogy szavadat, cselekedetedet flrertik. Ahny ember l a fldn, annyi a flrerts eslye s lehetsge. Ez a nagyszer s a flelmes az emberi letben, ez a vgzetes minden emberi megnyilatkozsban s vllalkozsban. Azt mondod: „fehr” vagy „fekete.” De a vilgon fehrek s feketk is lnek, igaz? S egy fehr szemben ms a fekete, mint egy fekete szemben. S vgtelenl msknt tkrzik minden emberi llekben a vilg. Minden kiejtett, lert sznak ms s ms a zengse ktmillird s nhnyszz milli ember lelkben. Ezt is tudnod kell, s nem szabad soha meglepdnd a visszhang felett, mellyel az ember a msik ember szavra felel. Az emberi let vgtelen flrertsek rk sorozatnak krforgsa. E flrertsek sszege az a sznes, bonyolult, flelmes s nagyszer csoda, melynek gyjtneve az ember.

173

A vltozsrl s a remnysgrl

Az let – nha gy rzed – csaknem elviselhetetlen. Sorsfordul s korfordul pillanatban lsz, mikor minden reng s vltozik, a hagyomnyok, az erklcsi trvnyek, az ismert letformk. Mintha mr nem is hzakban laknl, hanem az let serdejben, ahol llandan zeng az g s dl a vihar. S a vltozsban remnykedel. Bzol abban, hogy egyszer hamuv g a szvekben minden indulat, a pernye s a keser fst, mely a szvekben terjeng, eloszlik. Megint napfny hull az emberi tjra. A tenger kk lesz s a fk gymlcse illatos. A vltozs elhozza a bkt.

A vltozs termszetesen bekvetkezik majd, ha itt lesz az ideje: az indulatok megpihennek. De egy nem vltozik: az emberi termszet. Nincs erklcs, rvels, csoda, mely igazn s mlyen vltoztatni tudna az emberi termszeten. Akik a vltozst hozzk s lik, megint csak emberek lesznek, teht igazsgtalanok, trelmetlenek, kegyetlenek, kapzsiak s bujk. A vltozs, minden emberi dolgok vltozsa, elkvetkezik, de az ember nem vltozik meg. Minden nevel ksrlet csdt mondott eddig. Nha, egy nagyon ers jellem s egynisg, rvid idre, negyven-tven letv idejre, rvnyesteni tudja a nagy emberi nevelk erklcsi kvetelseit a gyakorlatban. Ezek a rvid idszakok szrvnyosak s ritkk az emberi fajta trtnetben. Ez a legtbb, amit ember tehet. De ez nagyon ritka tnemny. Az ember marad, aki volt. Az emberi anyag remnytelen, a tz s a lg sem tudja mstani.

174

Arrl, hogy sokat kell stlni

Termszetesen mindig egyedl kell stlni, legalbb egy, de inkbb msfl, s ha lehet, kt rn t napjban. A sta az let legemberibb lettemt fejezi ki. Aki stl, nem akar eljutni sehov, mert ha clzattal s ticllal ered tnak, mr nem stl, csak kzlekedik. A stl tkzben, minden pillanatban, megrkezett a sta cljhoz, mely soha nem egy hz vagy fatrzs, vagy szp kilts, csak ppen ez a levegs s kzvetlen rintkezs a vilggal. Egy ember, aki lassan elvegyl a tjjal, rsze lesz egy erdnek vagy meznek, temesen tadja magt a termszet nagy dszletei kztt az rk valsgnak, az idtlen vilgi trnek, minden pillanatban gy rzi, hazatrt sta kzben. A sta a teljes magny. Egy szobban knyvek s trgyak vannak krltted, melyek leted feladataira s ktelessgeire figyelmeztetnek, a munkra vagy a hivatsra. Aki stl, megszabadult munkjtl, egyedl van a vilggal, lelkt s testt tadja az si elemeknek. Gondold meg, hogy a fldn jrsz s csillagok alatt stlhatsz. Nagyszer dolog ez.

175

A Jegyekrl s a csillagokrl

Nem rt, ha pontosan tudod, milyen Jegyben szlettl? Mert ktsgtelen, hogy a csillagok alatt is szlettl, teht kzd van hozzjuk.

De te csak lj gy, mint aki a fldn szletett, s ide is fog megtrni, a fldbe. A csillagokat csak dvzld egy pillantssal, mert nem tudhatsz semmit fellk. Te csak a fldet ismerheted. Mert fld voltl s fld leszel. Ismerd meg a fldet, szokjl hozz.

Szeresd meg a fldet, mint sorsodat, mely meg van rva a Jegyekben s a csillagokban. Trdj hozz, nyugodj bele, ismerd meg anyagszersgben is, ne idegenkedj, finnyskodva, a fldtl.

Nem piszkos a fld. Olyan, mint te vagy: anyag, melyben er van. A Jegyek s a csillagok, az a titok. Ktsgtelen, hogy titkok kztt lsz. De bizonyosabb, hogy meghalsz egyszer s fld leszel.

176

A sznhzrl s a nzkrl

Epikttosz ajnlja, hogy lehetleg egyltaln ne jrjunk sznhzba. De ha mr elmegynk, viselkedjnk szernyen s csendesen.

A sznhzban ugyanis gyermekek lnek. Gyermekek, st csecsemk. Felmegy a vasfggny, megvillan a fnyszr a vrs brsonyon, s a nztren abban a pillanatban ezer ttottszj csecsem l, akik vrjk a csodt. Ezek a csecsemk nhny perccel elbb, magnletkben komoly orvosok, rtelmes gyvdek, szorgalmas s mvelt tanrok, felels gondolkods, megfontolt felnttek voltak. De a pillanatban, mikor beltek egy sznhz nzterre, s felvillan a fggny piros brsonyn a fnyszr tze, ez a sznhzi tmeg mr csak egy gigantikus gyermekszoba apr, ttottszj npsgnek tekinthet. Ezer csecsem vrja a cuclit. S ha megkapjk a cuclit lehet des vagy keser, mindegy –, boldogan s nfeledten, csendesen lnek. De ha t percig nem kapnak cuclit, mocorogni kezdenek, khgnek, stanak, nygskdnek, nemritkn ggicslve tiltakoznak. Mi ez a cucli? A feszltsg. Ezrt teht ne lgy tlsgosan bszke a sznhzban, ha tetszik neked valami. Mondd ezt: „J gyerek voltam, cuclit kaptam.”

177

A hallrl mint szemtanrl

Amikor gyngden beszlsz egy nvel, vagy a hatalmasokkal alkudozol, vagy a locsog ostobasggal vitatkozol, tudjad, hogy mgtted ll a hall s vlladon t hallgatja a prbeszdet. Csontarca figyelmes s vigyorg. Mert akrmilyen szavakkal vitatod is igazad, a hall tudja, hogy vitdban az utols szt mondja ki. Gondolj mindig erre, mikor grsz, alkuszol vagy rvelsz.

178

Az alkotsrl s a mveltsgrl

Az alkot szellem s tehetsg embernek sincsen joga ellopni valamit az nmvelshez szksges idbl az alkots szmra. Nem olyan fontos, hogy mindennap rjl; fontosabb, hogy mindennap olvassl. A mveldshez mindig legyen idd, mindennap. Mert nem biztos, hogy hasznlsz hazdnak s az emberisgnek, mikor alkotsz valamit; isteni kegyelem kell ehhez. De bizonyos, hogy hasznlsz magadnak is, hazdnak s az emberisgnek is, ha mindennap idt adsz lelked mvelsnek, elolvasod a kivteles alkot szellemek valamely mvnek egyik szakaszt, pontosan megismersz egy igazsgot vagy ismeretet. Nem fontos, hogy sok r legyen egy kzssgben, de fontos, hogy sok olvas legyen. Nem fontos, hogy te szvegezd meg a szpet s igazat; fontosabb, hogy megismerjed.

179

Azokrl, akiknek igazuk van

Nagyon kell vigyzni azokra az emberekre, akiknek igazuk van. Pldul, nagy mltnytalansg, galdsg sjtotta ket: elraboltk munkjuk gymlcst, szabadsgukat, megltk kedvesket, s mindezt jogtalanul cselekedtk moh, vagy aljas vagy kegyetlen emberek. Ezeknek az embereknek igazuk van, s gy jrnak a vilgban, mint a lngol fklya, vrhenyes vsztzet hordoznak krl, a maguk ktsgtelen igazsgt. S krptlst akarnak, vagy bosszt akarnak, s nha maguk sem tudjk, mit is akarnak? – csak trtnjen valami... Ezek a szerencstlenek nagyon veszlyesek, mert igazuk van; minden ember veszlyes, akinek igaza van s tudja ezt.

A gyakorlatban csak a bntudatos emberekkel lehet megvalstani az egyttlst, azokkal, akik rossz ft is tettek a tzre, gy vagy gy, s ezt tudjk. Ezekkel lehet mkdtetni a trsadalmakat. A megsrtettek, s azok, akiknek felttlenl igazuk van, rosszabbak, mint az egyknyv emberek. Mert ezeknek csak egy igazsguk van, s azt akarjk, hogy az egsz vilg ezt az egyetlen igazsgot, az mltatlan szenvedseik igazsgt szolglja. rtelmi s rzelmi rvekkel egyltaln nem lehet kzeledni hozzjuk. Meg kell vrni, amg az id kiszvja lelkkbl az els fjdalom kgymrgt. Akkor megnyugosznak. S egy napon reszmlnek, hogy k, az igaztalanul ldzttek s megknzottak, igen, k is felelsek mindazrt, ami trtnt. Mindenki felels azrt, ami trtnik vele. Akkor vigasztald ket; ne elbb.

180

Arrl, hogy mi volt dolgod a fldn

Vgl is, tudnod kell, mi volt dolgod a fldn. Semmi esetre sem az, hogy bizonyos sszeg, llag s minsg csontot, hst, zsiradkot s zsigereket vegyi zemben tartsl. Az sem, hogy cmeket, rangokat gyjts, elnk legyl valamilyen trsasgban, dszes ruhkban stlj s rzzad a csengt. Az sem s ez mr jobban fj –, hogy boldog legyl, mert boldogsg nincsen, hiszen minden vgyad a megvalsuls pillanatban eltorzul, s inkbb nyg mr, mint rm. Ilyen az ember.

Nem, egyetlen dolgod, ltezsed egyetlen rtelme a fldn, hogy megismerjed az emberi s a vilgi dolgok igaz termszett, az emberi s vilgi tnemnyek sszetartozst, s mltnyosan viselkedj akkor is, ha embertrsaid mltatlanul viselkednek.

Ez volt dolgod a fldn; nem tbb.

 

 

,,S fenn a csndes szobron lve az a Holl egyedl e
Szt tagolta, mintha lelke ebbe volna ntve mr,
Nem nylt ms igre ajka, nem rebbent a toll se rajta,
S n szlk, alig shajtva. "Majd csak elmegy, messziszll,
Mint remnyek, mint bartok...holnap ez is messziszll."
S szlt a Holl: "Soha mr!" "

Hrlevl feliratkozs
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Naptr
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
ra
 
Szavazs
Lezrt szavazsok
 
Linkek
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!